Noile Renault Megane și Opel Astra aprind din nou rivalitatea franco-germană. AutoExpert a pus față în față cele mai în vogă patru modele compacte ale momentului: Opel Astra și VW Golf pe de o parte și noul Renault Megane și Peugeot 308 pe de altă parte. Comparativ clasa compactă.
Cine nu își amintește semifinala celebră de la CM de fotbal din Spania 1982 dintre Franța și Germania? Francezii au condus cu 3-1 în prelungiri, dar au fost egalați în ultimele 15 minute și au pierdut la loviturile de la 11 metri. Așa este și în industria auto. De 42 de ani, VW Golf este o referință a clasei compacte și francezii încearcă să îl contracareze. Iar VW Golf, aflat la a șaptea generație, are un rival nu doar în modelele franțuzești ci și în cei de la Opel, Astra ajungând la a cincea generație.
În testul nostru se înfruntă modelele diesel, mult iubite de publicul român, toate având motoare cu aceeași cilindree, de 1,6 litri, însă puteri diferite, de la 110 CP și 120 CP pentru Golf și 308 până la 130 și 136 CP pentru Megane și Astra.
Caroserie și interior
Acum 20 de ani, modelele din clasa compactă nu depășeau 4,20 metri lungime. Între timp, dimensiunile au crescut însă VW și Peugeot au rămas fideli dimensiunilor tradiționale. Doar Golf și 308 sunt cu adevărat compacte, măsurând 4,25 metri lungime. Astra și Megane sunt mai mari, având 4,37 respectiv 4,36 metri lungime. Însă gabaritul exterior mai mare nu este și o garanție pentru un spațiu interior mai mare.
Spre exemplu, noul Megane oferă, surprinzător, cel mai mic loc pentru genunchii pasagerilor din spate: între 5 și maxim 35 centimetri față de 8-42 cm la Astra, 7-40 cm la Golf și 7-38 cm la 308. Deci Astra dispune de 7 cm în plus la genunchi la același ampatament cu Megane în timp ce Golf și 308 au 3 și respectiv 5 cm în plus la genunchi deși au ampatamente cu 5 cm mai mici. Cele două modele franțuzești au spătarele banchetelor spate insuficient profilate, iar la 308 spătarul este prea vertical. În 308 și Astra pasagerii din spate stau destul de jos, poziția de ședere fiind ceva mai confortabilă în Golf și Megane la care șezutul este poziționat optim. Golf și Astra dispun de banchete spate excelent profilate cu un mic avantaj pentru Golf la care șezutul este la o înălțime optimă.
În față, trebuie să remarcăm schimbarea pozitivă de la Renault a cărui poziție de conducere nu mai este înaltă ca la vechile modele. Doar în Golf se stă cu 1 cm mai jos, la doar 47 cm de sol, în timp ce în Megane și Astra poziția de conducere este la 48 cm de sol. În schimb, Astra este cea mai spațioasă în față, iar Astra și Golf au cea mai mare plajă de reglaj pe adâncime a volanului. Este greu de făcut o comparație la scaune deoarece modelele erau în echipări foarte diferite. Spre exemplu, Opel avea excelentele scaune AGR, disponibile opțional pentru o sumă piperată. Cu o susținere laterală eficientă datorită și posibilității de a strânge lateralele spătarului, reglaj pentru lungimea șezutului, masaj, încălzire și ventilație, sunt demne de orice mașină premium, dar pentru clasa compactă de volum 2.230 euro înseamnă 10% din prețul mașinii.
Și Renault Megane din test dispunea de scaune foarte bine configurate cu funcție de masaj cu trei programe (1.000 euro extra inclusiv tapițerie de piele). Prezent cu versiunea de bază Trendline (în tabelul comparativ de prețuri, am luat în considerare versiunile de top la toate modelele, deși Peugeot era în echiparea media Active, doar Megane și Astra fiind în echipările de top Intens și Innovation), Golf dispune de scaunele standard, confortabile dar cu o susținere laterală doar medie la fel ca și cele de la Peugeot. Ca și cu ocazia altor teste trebuie să menționăm abordarea originală a planșei de bord de la Peugeot cu volanul cu diametru mai mic cu 1,5 cm față de competiție și indicatoarele de bord plasate deasupra volanului. Nici de această dată nu am avut niciun fel de probleme în a vizualiza indicatoarele de bord peste volan și am testat acest lucru cu șoferi de înălțimi diferite.
Trei dintre modele – Golf, Astra, 308 – oferă o suprafață de încărcare aproape plană în timp ce la Megane se crează un prag nepractic. De asemenea, Megane are cea mai înaltă margine de încărcare la portbagaj, de 76 cm, cu 9 cm mai mult decât la Golf și 308. În fine, Astra are portbagajul cu forma cea mai regulată.
Pretențiile au crescut mult în clasa compactă odată cu prețurile. Criticat de multe ori pentru prețurile ceva mai ridicate, VW Golf îi răsplătește pe cei care au plătit mai mult cu materiale de calitate aproape în toate zonele. Este singurul care oferă un plastic moale și sub bord, plasticul tare regăsindu-se doar la marginile consolei centrale.
Și în ceea ce privește ergonomia, mașinile de test erau foarte variat echipate. Renault Megane era dotat cu sistemul multimedia R-Link 2 cu display tactil de 8,7 inch (1.000 euro opțional, standard se oferă la Intens un sistem multimedia cu ecran de 7 inch și navigație). A doua generație R-Link nu mai are nicio legătură cu prima, având la bază un display-tabletă amplasat pe verticală. Ca design și multitudine de meniuri este absolut spectaculos incluzând comenzile navigației, climatizării, programele de rulare, tipuri de lumină ambientală, tipuri de masaj, sistemul audio. În general, meniurile sunt foarte bine organizate și reglajul temperaturii se face și din butoane clasice însă butonul de volum cu touch + și – în loc să fie rotativ clasic, este nepractic și prost plasat în dreapta displayului tactil. Faptul că Renault este cel mai nou model se observă și din meniurile de configurare. Megane este singurul din segment care are tablou de bord configurabil, care nu este în standard nici la clasa premium. Acesta are patru configurații diferite atât ca grafică cât și din punct de vedere al culorilor. Apoi, există și posibilitatea modificării culorii luminii ambientale. Configurațiile diferite se pot accesa și manual dar culorile și grafica corespund și diferitelor programe de rulare.
Peugeot a fost chiar și mai radical decât Renault renunțând la majoritatea butoanelor. Practic, nu mai sunt decât șase butoane pe consola centrală, dar spre deosebire de Renault nu lipsește un buton rotativ practic pentru volumul instalației audio. În schimb, comenzile climatizării sunt toate incluse în centrala de comandă. Nu ai acces direct la reglajul temperaturilor dar pe de altă parte, meniul climatizării este foarte bine organizat. De altfel, centrala de comandă de la Peugeot pare mai ușor de operat decât cea de la Renault dar e adevărat că nu are la fel de multe meniuri și modelul de test nu avea navigație, care costă 523 euro opțional și la echiparea de top Allure și la cea medie Active.
VW și Opel nu au fost atât de radicali în abordarea interiorului. Sobrietatea germană își spune încă o dată cuvântul, accentul fiind pus pe funcționalitate și nu pe un effect de wow. Opel a răspuns pozitiv criticilor de la fosta generație privind consola centrală aglomerată cu multe butoane. Noua Astra dispune opțional în versiune de top de sistemul multimedia RF900 Navi (490 euro la echiparea de top Innovation) care include ecran tactil de 8 inch, grafică clară și comenzi intuitive. E disponibil deocamdată doar cu iOs, dar va fi adaptat și pentru Android.
Golf era echipat cu sistemul multimedia de bază de la echipările Trendline și Comfortline, Composition Colour cu display tactil color de 5 inch. Există însă alte trei opțiuni dintre care două cu navigație: Discover Media (973 euro) cu display tactil de 6,5 inch și Discover Pro (2.034 euro) cu display tactil de 8 inch, hard disc și DVD. Planșa de bord arată foarte clasic însă toate comenzile sunt intuitive. Doar afișajul temperaturilor de la climatizare este cam mic.
Surprinde neplăcut la Renault Megane vizibilitatea foarte slabă. Totalitatea unghiurilor moarte este de 123 grade față de doar 88 grade la Golf. În special vizibilitatea stânga spate este slabă. Astra și 308 stau ceva mai bine la acest capitol, dar referința rămâne Golf. Sigur, criticii lui Golf vor spune că nu poți să ai și o vizibilitate optimă și un design spectaculos. Golf arată cel mai clasic dintre toți concurenții în timp ce Megane surprinde cu linii mai incisive și mai moderne. Să nu uităm că sunt totuși 3 ani între cele două modele.
Dinamică și confort
Se înfruntă două școli diferite dar nu numai atât. Opel a abandonat ideea unei suspensii adaptive după ce aceasta a existat la generația trecută sub numele de FlexRide. Opel a considerat că poate oferi un compromis foarte bun și fără o suspensie adaptivă și chiar a reușit acest lucru. Astra oferă un confort foarte bun pe aproape orice fel de suprafață și doar pe denivelările scurte se simte puțin fermitatea suspensiei. Însă și conform măsurătorilor Quattroruote, Astra are cele mai mici accelerații verticale ale punții spate pe orice fel de suprafață. Aici trebuie ținut cont că măsurătorile Quattroruote s-au efectuat la Golf cu jante de 16 inch cu pneuri cu talon mai îngust în timp ce mașina noastră de test avea jante de 15 inch cu pneuri cu talon înalt de 195/65, iar la Megane măsurătorile s-au efectuat cu suspensia normală și nu cu cea de drumuri proaste care se livrează standard în România.
Chiar și fără suspensia adaptivă disponibilă opțional pentru 958 euro (Golf este singurul care poate fi echipat cu suspensie adaptivă), Golf oferă un confort foarte bun la fel ca și Peugeot de altfel, care se descurcă ca și Astra fără o suspensie adaptivă. Renault a făcut progrese la trenul de rulare însă în continuare politica de a adopta o suspensie pentru drumuri proaste pentru România este o soluție greșită. Și VW oferă o suspensie pentru drumuri grele (650 euro) dar aceasta este pe lista de opționale rămânând la alegerea clientului. Mai ales la trecerea peste denivelări scurte, la Megane apare din nou fenomentul de pompaj, caracteristic și vechii generații care amplifică denivelările. Acest lucru este confirmat și de cele mai mari accelerații verticale ale punții spate la trecerea peste denivelări scurte.
Cu excepția lui Peugeot, toate celelalte trei modele oferă reglaje pentru direcție, cutie și motor: butonul Sport la Opel, Mode la VW cu patru moduri – Eco, Normal, Comfort și Sport (113 euro opțional) și sistemul Multisense la Renault cu cinci programe – Eco, Comfort, Sport, Neutral și Perso, ultimul un fel de Individual. Ciudat însă că există două butoane pentru reglajul trenului de rulare: Eco pe consola centrală și Sport pe tunelul median prin apăsarea cărora se ajunge în același meniu. Impresiile la condus sunt diverse. VW se simte cel mai neutru și are o direcție excelent calibrată și foarteprecisă. Grație volanului mic, 308 crează impresia de agilitate foarte bună dar nu e doar o simplă impresie. 308 este foarte agil și manevrabil datorită masei reduse, de 1.410 kg. Cu 1.380 kg, Golf este chiar mai ușor.
Astra a trecut și ea printr-o drastică cură de slăbire și acest lucru se simte la condus. Cu 1.450 kg, Astra este acum cu doar 70 kg mai grea decât Golf pe când la fosta generație diferența reală era de peste 130 kg. Direcția este precisă în jurul punctului mort și oferă un bun feedback, iar modul Sport îi conferă mai multă greutate. De altfel, eu nici nu aș fi mai fi pus acel buton Sport și aș fi lăsat reglajele pentru motor și direcție pe Sport. Direcția lui Renault nu este la fel de precisă în jurul punctului mort și ar fi avut nevoie de ceva mai mult feedback.
Spectrul de putere al celor patru motorizări din test este destul de diferit: 110 CP la Golf, 120 CP la 308, 130 CP la Megane și 136 CP la Astra. Avantajul de putere al lui Astra se regăsește în cele mai bune accelerații în timp ce reprizele sunt net mai bune decât la rivali. 308 are accelerații ceva mai bune decât Megane însă din cauza treptei a șasea foarte lungi, reprizele sunt mai slabe decât la Megane. Strict din punct de vedere al performanțelor, Golf este cel mai lent, cauza fiind diferența de putere de 26 CP față de Astra și de 20 CP față de Megane.
Toate cele patru modelele sunt departe de cifrele de consum oficiale însă valorile reale de consum sunt apropiate și se cifrează sub 6 l/100 km la toți concurenții, campionul fiind 308 cu 5,4 l/100 km. VW este singurul care avea cutie manuală cu 5 trepte, celelalte dispunând de cutia manuală cu 6 trepte. Cutia de la VW este orientată spre eficiență, treapta a cincea fiind la fel de lungă ca a șasea de la Astra de exemplu, cele două modele atingând 130 km/h la aceeași turație de 2.500 rpm. La Astra și la Megane se simte un ușor gol turbo inexistent la Peugeot și Golf. Aici însă trebuie să ținem cont că la motoarele cu putere litrică mai mare golul turbo este mai greu de mascat.
Opel și-a intitulat noua serie de motoare turbodiesel Whisper dar sunetul specific al unui motor diesel este cel mai prezent la Astra mai ales în accelerări. La drum lung, motorul este silențios la fel ca și celelalte trei modele. De altfel, conform măsurătorilor la viteză stabilizată, Megane este cel mai silențios atât pe asfalt cât și pe alte suprafețe la 50 km/h și oferă pe multe paliere cel mai bun confort acustic.
Costuri
Așa cum am precizat în articol, am luat în considerare în tabelul de date tehnice și prețuri versiunile de echipare de top pentru a putea face o comparație directă. Renault Megane are cele mai mici prețuri de bază și comparate și este și foarte bine echipat, la fel ca 308 de altfel, care este mai scump cu 1.800 euro la prețul comparat. Golf este mai ieftin decât Astra la preț de bază dar devine mai scump la prețul comparat. Să nu uităm însă că la același preț comparat, Opel oferă un motor mai puternic cu 26 CP, net superior ca performanțe.
Verdict AutoExpert
Cât de mult au crescut pretențiile clienților în clasa compactă se vede în nivelul high-tech al noului Megane, care este o mașină spectaculoasă însă spațiul interior mai mic ca la rivali și suspensia de drumuri proaste nu îl avantajează. Deși este lansat în 2013, Golf rămâne o referință din aproape toate punctele de vedere: spațiu interior, calitate materiale și fabricație, ergonomie, ținută de drum. Dar dieselul de 1,6 litri nu este nici cel mai rapid, nici cel mai economic. Astra s-a apropiat mai mult ca niciodată de Golf la toate capitolele, iar motorul diesel de 1,6 litri este mai performant. Peugeot 308 vine cu o abordare mai simplă la interior decât Megane dar arată colegilor francezi cum se face un tren de rulare mai rafinat și o mașină mai agilă. În final, Germania se impune totuși dar, ca și în 1982, nu fără emoții, iar francezii rămân cu oferta mai atractivă de preț.
VW Golf 1.6 TDI
Golf este în continuare o referință din multe puncte de vedere. Oferă cea mai bună calitate, un spațiu interior la fel de generos ca Astra, cea mai bună vizibilitate, un confort foarte bun, este rafinat și ergonomia este ireproșabilă. Nu are cu adevărat niciun punct slab. Este însă foarte scump.
Opel Astra 1.6 CDTi
Niciodată nu a fost Opel mai aproape de VW ca acum. Noua Astra este o mașină modernă, mai ușoară, cu un tren de rulare excelent reglat. Calitatea și ergonomia sunt în mare progres, iar spațiul interior este la fel de generos ca în Golf. Astra nu mai e ieftină însă oferă 26 CP în plus la un preț comparat cu peste 2.000 de euro sub Golf.
Peugeot 308 1.6 BlueHDi
Trenul de rulare și motorul diesel rafinat și economic sunt atuurile de necontestat ale lui 308. Ușor și agil, este foarte plăcut la condus și foarte manevrabil, iar portbagajul este foarte mare. Păcat că în spate nu oferă mai mult loc și o banchetă mai confortabilă. După Renault, are un preț atractiv.
Renault Megane 1.6 dCi
Noul Megane este o mașină foarte modernă cu multe facilități întâlnite doar la clasa premium, are un design superb, un motor diesel rafinat și puternic și este silențios. Deși este cel mai lung, este cel mai mic la interior, vizibilitatea este slabă și trenul de rulare putea fi reglat mai bine. În schimb, are cel mai atractiv preț.
DATE TEHNICE | Opel Astra | Peugeot 308 | Renault Megane | VW Golf |
---|---|---|---|---|
Model | 1.6 CDTI Innovation | 1.6 BlueHDI Allure | 1.6 dCi Intens | 1.6 TDI Highline |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1,598 | 1,560 | 1,598 | 1,598 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 136/3.500-4.000 | 120/3.500 | 130/4.000 | 110/3.200 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 170/1.800-4.250 | 300/1.750 | 320/1.750 | 250/1.500-3.000 |
Transmisie | față | față | față | față |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte | manuală, 6 trepte | manuală, 6 trepte | manuală, 5 trepte |
L/l/h (mm) | 4.370/1.809/1.485 | 4.253/1.804/1.457 | 4.359/1.814/1.447 | 4.255/1.790/1.437 |
Ampatament (mm) | 2,662 | 2,620 | 2,669 | 2,620 |
Diametru de bracaj (mm) | 11,08 | 10,8 | 11,2 | 10,9 |
Masa la gol (kg) | 1,285 | 1,355 | 1,393 | 1,225 |
Volum portbagaj (l) | 370-1.210 | 420-1.228 | 384-1.247 | 380-1.270 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,6 | 9,7 | 10,0 | 10,5 |
Viteza maximă (km/h) | 205 | 196 | 199 | 195 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 4,4/3,4/3,8 | 3,6/3,0/3,2 | 4,7/3,6/4,0 | 4,5/3,5/3,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 99 | 82 | 104 | 99 |
Volum rezervor (l) | 48 | 53 | 47 | 50 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | ||||
Accelerații | ||||
0-60 km/h (s) | 3,9 | 4,1 | 4,2 | 4,4 |
0-100 km/h (s) | 9,0 | 9,8 | 10,0 | 10,6 |
0-130 km/h (s) | 15,1 | 17,0 | 17,5 | 18,2 |
1 km cu start de pe loc (s) | 30,4 | 31,2 | 31,5 | 32,4 |
Reprize | ||||
Repriza 70-90 km/h | ||||
(in ultima treaptă) | 7,8 | 11,4 | 10,5 | 13,4 |
Repriza 70-120 km/h | ||||
(în ultima treaptă) | 16,6 | 19,8 | 18,8 | 21,2 |
performanțe dinamice | ||||
Viteza maximă (km/h) | 206,8 | 195,3 | 198,7 | 194,5 |
Frânare de la 100 km/h | ||||
La gol, rece (m) | 40,4 | 40,3 | 39,8 | 39,2 |
Sarcina maximă, rece (m) | 40,6 | 40,2 | 41,7 | 40,6 |
Sarcina maximă, cald (m) | 39,9 | 40,1 | 41,2 | 40,0 |
Consum | ||||
În ultima treapta la 90/100/130 km/h (l) | 3,9/4,3/5,9 | 3,8/4,2/5,8 | 4,2/4,7/6,3 | 4,0/4,4/6,1 |
În oraș/drum național/autostradă (l) | 5,9/5,0/5,6 | 5,9/4,9/5,5 | 6,2/5,2/6,0 | 5,9/4,9/5,6 |
Consum în test (l/100 km) | 5,5 | 5,4 | 5,9 | 5,6 |
Autonomie (km) | 873 | 981 | 796 | 892 |
Masă și dimensiuni | ||||
Masa masurată (kg) | 1.45 | 1.41 | 1.491 | 1.38 |
Distribuție mase (%) | 62/38 | 63/37 | 64/36 | 63/37 |
Volum portbagaj (l) | 334 | 407 | 363 | 356 |
Zgomot interior | ||||
La 50 km/h (dB(A)) | 54,6 | 56,5 | 54,2 | 56,2 |
La accelerare maximă (dB(A)) | 74,6 | 77,2 | 68,8 | 70,9 |
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA) | ||||
Impozit anual (lei/an) | 64 | 63 | 64 | 64 |
Interval revizii (km) | 30 | 25 | 30 | 30 |
Costuri revizii pentru 60.000 km | 1.275 | 1.226 | 2.284 | 2.248 |
Garanție | 2 ani fără limită de km | 4 ani sau 100.000 km | 3 ani sau 100.000 km | 4 ani sau 120.000 km |
Garanție împotriva coroziunii | 12 ani | 12 ani | 6 ani | 12 ani |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||||
Preț de bază | 21.8 | 20.971 | 20.4 | 21.109 |
Airbaguri frontale/laterale/cortina | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Airbag genunchi | - | - | - | serie |
Climatizare manuala/automata | -/serie | -/serie | -/serie | serie/194 |
Radio/CD/Bluetooth | serie/150/serie | serie/156/serie | serie/-/serie | serie/serie/301 |
Sistem de navigație | 490 | 523 | serie | 973 |
Pilot automat/inteligent | serie/- | serie/312 | serie/(2) | 382/516 |
Pachet sisteme de asistență** | serie | 702 | 700 (2) | 876 |
Senzori parcare fata/spate | 100/serie | serie/serie | -/250 | 523 |
Scaune încalzite față | 290 | 218 | serie | 444 |
Geamuri electrice fata/spate | serie/serie | serie/serie | serie/serie | serie/serie |
Banchetă fractionabilă | serie | serie | serie | serie |
Jante aliaj 15/16/17 inch | -/-/serie | -/serie/468 | -/serie/390 | -/serie/436 |
Faruri xenon/LED | -/1.060 | -/serie | -/serie | 878/- |
Vopsea metalizată | 400 | 374 | 390 | 456 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 24.290 | 23.724 | 21.74 | 26.706 |