TEST OPEL MOKKA X 1.6 CDTI 136 CP INNOVATION

Au trecut abia șase luni de la deschiderea comenzilor pentru Mokka X și deja 100.000 de europeni conduc câte un exemplar. Care este secretul succesului celui de-al treilea cel mai bine vândut model din actuala gamă Opel?

Ei bine…nu există niciun secret evident, ci mai degrabă un cumul de calități native și dotări opționale atractive. Și mai interesant este faptul că mai bine de jumătate din exemplarele de Mokka X au fost comercializate în echiparea de top, Innovation, pe care am testat-o și noi. Odată cu sufixul X inscripționat pe hayon, Mokka a mai primit cu ocazia facelift-ului din 2016 jante din aliaj pe 18 sau 19 inch redesenate și lumini diurne LED cu semnătură agresivă, în formă de aripă dublă.

Schimbările importante sunt însă în habitaclu, unde m-a întâmpinat o atmosferă redefinită, cu un nou design al planșei de bord, inspirat din cel al ultimei generații Astra. Îmi place desenul aerisit și ergonomia noului bord, care-mi simplifică din plin viața la volan. Observ, plăcut surprins, sistemul multimedia IntelliLink cu ecran tactil de opt inch, meniu bine structurat și sistem de asistență OnStar, de aceea ma decid să-l și testez.

1

Apăs tasta albastră de pe plafon și, după 20 de secunde de conectare, o voce de doamnă îmi răspunde politicos în limba română, gata să-mi ofere informații utile, scutindu-mă de căutări. Mai mult, am reușit extrem de rapid să mă conectez la hotspot-ul Wi-Fi pus la dispoziție de mașină și să accesez pagini de internet pe telefonul mobil, folosind conexiunea Opel. Dau la cheie, cuplez prima treaptă a cutiei de viteze și remarc poziția incomodă a cotierei rabatabile de pe spătarul scaunului, care este așezată prea sus și mă împiedică să schimb comod vitezele.

Trec repede peste inconvenient și mă bucur din plin de ambreiajul docil, care face plecările de la semafor foarte line și plăcute. Și schimbătorul de viteze se mișcă exact și fără efort printre trepte, de aceea rulajul în regim urban este plăcut. Marele merit aparține însă propulsorului de ultimă generație, numit simbolic ”whisper diesel”, care stoarce 136 CP dintr-o capacitate de 1,6 litri. Deși nu este cel mai silențios din clasă, așa cum ar sugera-o numele, motorul debordează de cuplu,fiecare accelerare fiind însoțită de o forță de tracțiune impresionantă. Între 1.800 și 3.500 rpm, mașina trage viguros și, datorită sistemului de tracțiune integrală, nu rupe aderența nici în treptele inferioare.

2

Există un mic gol turbo care se simte atât la culcarea accelerației, cât și la schimbarea treptelor în apropierea zonei roșii a turometrului: pentru câteva momente, fluxul de putere în treapta superioară este întrerupt până când se creează din nou presiunea corectă în turbină. În regim urban, am obținut consumuri decente pentru un SUV mic cu tracțiune integrală, de ordinul a 7 l/100 km. Denivelările tipice orașului, deși nu scutură excesiv călătorii, se simt în special pe locurile din spate. Noroc cu bancheta comodă și cu spațiul impresionant pentru cap și suficient pentru genunchi, care transformă călătoria într-una plăcută. Laude primește și portbagajul, care, cu cei 356 de litri pe care-i afișează, se plasează peste media obișnuită a clasei, devansând la limită modele precum Jeep Renegade și Peugeot 2008.

Mai mult chiar, spătarul banchetei se rabate 6040%, formând o suprafață perfect plană. După ce i-am descoperit valențele citadine, m-am aventurat pe trasee extraurbane, iar consumul de combustibil a oscilat între 5,0 și 5,4 l/100 km. În regim de drum național se simte cel mai bine elasticitatea propulsorului: este suficient să-l menții la peste 1.800 rpm pentru a obține reprize excelente în orice treaptă. Direcția nu este suficient de comunicativă pe viraje, de aceea șoferul intuiește mai greu gradul de aderență pe puntea față. Este însă foarte exactă, iar forța de acționare a volanului crește proporțional cu viteza. La abordarea vioaie a virajelor strânse, se resimte un ușor efect subvirator, dar sistemul de tracțiune integrală intervine și trimite aproape imperceptibil până la 50% din cuplu către roțile din spate, stabilizând mașina. În aceeași notă de finețe se încadrează și sistemul de frânare cu discuri pe ambele punți. Cursa pedalei este progresivă, reacțiile previzibile ale mașinii au un bun feedback în pedală, iar întregul sistem este bine dimensionat, oprind în siguranță mașina de la orice viteză, la încărcări uzuale.

3

Opel OnStar este un serviciu de asistență în timp real, care asigură un portofoliu extins de servicii dedicate siguranței sau de tip concierge. Apăsarea butonului roșu SOS face legătura cu un dispecer OnStar, care oferă asistență în caz de urgență. La apăsarea butonului albastru On, asistentul OnStar poate oferi informații de diagnoză a funcțiilor mașinii sau detalii privind punctele de interes. Este disponibil și serviciul de localizare a mașinii atunci când aceasta este furată, cu ajutorul aplicației dedicate pentru smartphone-uri. În plus, sistemul oferă un hotspot WiFi la care pot fi conectate șapte telefoane mobile, iar apăsarea butonului Privacy dezactivează funcția de localizare a vehiculului. Serviciile sunt disponibile și în limba română.

VERDICT

Faceliftul recent pe care l-a primit Mokka a adus, pe lângă sufixul X, și noua motorizare diesel de 1,6 litri, puternică și economică. Spațiul interior suficient și portbagajul spațios pentru segmentul SUV-urilor mici îl recomandă drept o bună alegere pentru familiile cu puțini membri. Suspensia mai puțin rafinată și direcția necomunicativă sunt punctele perfectibile ale mașinii.

PUNCTE TARI

» Motor puternic și elastic » Conectivitate de top în segment » Tracțiune integrală eficientă » Habitabilitate bună » Caroserie rigidă

PUNCTE SLABE
» Denivelările scurte nu sunt bine filtrate » Feedback diluat al direcției » Suspensie rigidă

DATE TEHNICEOpel Mokka X
Model1.6 CDTi 136 CP Innovation
Cilindree (cmc)1.598
Putere maxima/turtie (CP/rpm)136/3.500-4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)320/2.000-2.250
Transmisieintegrală
Cutie de viteze6 trepte, manuală
L/l/h (mm)4.275/2.038/1.658
Ampatament (mm)2.555
Volum portbagaj (l)356-1.372
Masa la gol (kg)1.504
Accelerație 0-100 km/h (s) 10,3
Viteză maximă (km/h)187
Consum urban/extra/mixt (l/100 km)5,0/4,2/4,5
Emisii CO2 (g/km)119
Preț (euro cu TVAde la 23.650 euro

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

BMW X5 M Competition AutoExpert.ro

Test BMW X5 M Competition – Amping

Acest argou american, care se traduce convențional prin „entuziasmant, incitant, dătător de energie“, descrie cel mai bine spiritul lui BMW X5 M

Scroll to Top