Câteva sfaturi pentru șoferii începători legate de conduita optimă la volan atunci cand conducem iarna și pe timp de noapte.
Conducerea în sezonul rece
În continuare ne propunem să prezentăm câteva sfaturi utile menite să asigure o deplasare în siguranţă cu autovehiculul iarna.
Viteza neadaptată. Pe un carosabil acoperit cu gheaţă, zăpadă ori polei, chiar şi viteza maximă admisă (50 km/h în localităţi şi 90 km/h în afara lor) poate fi periculoasă. Fiecare este dator să discearnă, în funcţie de condiţiile meteo-rutiere cu ce viteză adaptată trebuie să circule.
Este recomandabilă folosirea frânei de motor pentru evitarea unui obstacol apărut în față pe un drum alunecos. Apăsarea puternică a frânei poate produce deraparea maşinii, un efect contrar celui dorit de şofer.
Dacă, din diferite motive, autovehiculul intră în derapaj, cel mai potrivit lucru este trecerea manetei schimbătorului de viteză în poziţia „liber“ şi virarea uşor de volan spre partea către care alunecă maşina.
Starea anevelopelor nu trebuie neglijată în nici un fel. Un pneu uzat nu face altceva decât să micşoreze aderenţa la sol, conducând astfel la derapare ori la mărirea spaţiului total de frânare.
Verificarea stării tehnice înainte de a pleca la drum este o condiţie esenţială a deplasării în siguranţă. O cât de mică defecţiune poate să aibă urmări nedorite ce pot fi prevenite din timp.
Conducerea pe timp de noapte
Uneori, când plecăm la un drum lung, vom fi obligaţi de împrejurări să ne deplasăm şi pe timpul nopţii. Cauzele ce pot determina accidentele nocturne sunt: oboseala, care apare datorită prelungirii activităţilor din timpul zilei, viteza neadaptată în condiţii de lumină scăzută, consumul de alcool sau alte substanţe (medicamente sau droguri) şi problemele legate de vizibilitate (iluminatul deficitar pe carosabil, scăderea fluxului luminos al propriilor faruri, orbirea datorită luminilor, scăderea capacităţii vizuale la toate persoanele pe timp de noapte, dar mai ales scăderea acuităţii vizuale la persoanele în vârstă etc).
Iluminarea insuficientă a carosabilului poate fi cauza celor mai multe accidente nocturne. Este bine de ştiut că fluxul luminos al lămpilor poate scădea în timp cu până la 30-40% pe timpul exploatării.
Datorită scăderii acuităţii vizuale, numeroşi automobilişti întâmpină greutăţi în aprecierea justă a distanţelor şi în observarea din timp a unor obstacole apărute pe carosabil.
Scăderea acuităţii vizuale pe timp de noapte este determinată de vârsta şoferului şi începe chiar după vârsta de 20 ani. Cu fiecare 15-20 de ani trecuţi după această vârstă cantitatea de lumină necesară vederii corecte se dublează, astfel încât pentru un şofer aflat în jurul vârstei de 60 ani este nevoie de 3 ori mai multă lumină pentru a percepe aceleaşi detalii faţă de altul tânăr. Deci iluminatul insuficient si scăderea acuitătii vizuale sunt principalele cauze ale accidentelor nocturne.