Recent venit la Renault, după ce, din 2010, a lucrat ca designer șef la Peugeot, Gilles Vidal a avut amabilitatea de a-mi răspunde la câteva întrebări legate de propriile preferințe și de liniile de design ale viitoarelor modele ale companiei. Foto: Dacia-Renault
Auto Expert: Când erați la Peugeot, ați desenat conceptul e-Legend. Acum ne arătați Renault 5. Credeți că designul retro este o soluție pentru modelele electrice?
Gilles Vidal: E o soluție interesantă în anumite cazuri. E important să folosim simboluri reprezentative când e relevant, când contextul e propice. În cazul lui Renault 5, acum 15 ani ar fi fost prea aproape de original, ar fi avut motor pe benzină, deci n-ar fi avut sens. Dar acum a devenit mult mai cool, deci l-am redesenat. L-am desenat ca vehicul electric, iar asta are sens: EV-urile sunt mai scumpe decât modelele convenționale, iar Renault 5 le dă o imagine mai accesibilă. Ne-am impus, deci, să repetăm misiunea pe care a avut-o modelul original: să realizăm un model accesibil. Dar nu e singurul motiv. Cred că se potrivește bine și cu contextul actual al pieței.
E bine să pui accent pe stilul retro, dar trebuie să ai un model cu adevărat reprezentativ. Totuși, nicio marcă nu trebuie să abuzeze de acestea. Deci, în gama Renault, vom avea Renault 5 și, poate, încă unul, dintr-un total de vreo 12 modele electrice. Restul vor fi 100% moderne, ambițioase, inovative. Deci retro este doar o parte din poveste. Sigur, poate peste 10 ani vom învia primul Clio, cine știe?
Auto Expert: Modelele electrice nu sunt amuzante la condus, decât dacă au motoare foarte puternice. EV-urile suferă de o lipsă de personalitate tocmai prin natura propulsiei: fără sunete, fără vibrații, fără mirosul eșapamentului… Credeți că puteți compensa asta printr-un design plăcut, care să-i atragă și pe petrolheads?
Gilles Vidal: Da, cu siguranță. Dar am condus noul Megane, de exemplu. Și eu sunt un petrolhead, ca voi. Îmi place să miros, să simt vibrațiile, să aud motorul. Dar am fost impresionat de manevrabilitatea și reprizele lui Megane. Trage ca o rachetă. Ai nevoie de o mașină pe benzină de 300 CP ca să mergi atât de repede. Și se simte stabilă, ca un go-kart, și spațioasă. E o mașină de-a dreptul sportivă.
E mai simplu de desenat un model de la zero, sau de reinterpretat un model istoric?
Un icon e mai greu de redesenat bine. Când începi de la zero, trebuie să ”inventezi” totul, e drept, dar controlezi totul. Când reinterpretezi, există constrângeri. Rezultatul trebuie să fie uimitor, relevant, și e greu să ajustezi perfect totul. Trebuie să găsești echilibrul între ce activezi din trecut, ce aduci modern, cât la exterior, cât la interior… E greu să ajustezi. E un acord fin, și poți rata rezultatul.
Nu mulți își amintesc prima generație de Renault 5. Credeți că e un model atât de atrăgător pentru ei? Sau a fost mai simplu să retușați ceva ce deja era desenat?
Știu asta. Dar l-am desenat ca să-i atragă și pe aceștia. Deci nu contează că are la bază un model pe care nu-l cunosc ei. Copiii mei îl iubesc fără să știe originalul. E super-cool. Iar celor care cunosc modelul original, le activează emoțiile.
Cât de important va fi designul la viitoarele mașini autonome?
Designul va fi mereu important, chiar și la mașinile autonome, chiar și la modelele pe care nu le poți cumpăra, ci doar închiria cu ora. Toate trebuie să fie frumoase, pentru că le vezi pe stradă, în jurul tău, și trebuie să-ți placă ce vezi. E ca atunci când vezi că s-a construit o clădire urâtă în orașul nostru: toți suntem victime ale acestei orori. Suntem, deci, responsabili să creăm designuri frumoase.
➡ Povestea lui Gilles Vidal 💡
Sunteți pregătit să desenați primul interior de mașină fără volan?
Nu va fi foarte curând, dar, da, suntem pregătiți să desenăm primul interior de mașină fără volan. Cu toții trebuie să fim. Asta va schimba perspectiva asupra modului în care desenăm. Fără volan, te uiți mai mult în jurul tău, vrei să fii înconjurat de un lounge, iar asta se va întâmpla la un moment dat.
Cum vă simțiți când desenați un EV, care nu vă constrânge la fel de mult ca un autoturism cu motor termic?
E, clar, o libertate mai mare. La supercaruri e cam la fel, dar la modelele de volum, e mai lejer. Ai mai mulți centimetri cu care să jonglezi, obții proporții mai bune, spațiu mai mare pentru interior și portbagaj, poți ”să împachetezi” totul așa cum îți dorești. Și îmi place mai mult, pentru că am mai multe posibilități să mă exprim.
Noul Megane arată ca un crossover. Asta ați intenționat, sau este doar rezultatul bateriilor din podea, care au înălțat mașina?
Un pic din amândouă. Bateriile au făcut ca înălțimea caroseriei în sine să crească cu cel puțin 11 cm, deci aceasta e baza. Am pus roți mai mari decât la hatch, ca să mascăm creșterea, dar am privit totul ca pe o oportunitate. Este hatch, crossover… ce e? E un nou animal în junglă, niciuna dintre cele de mai sus. Iar noul Megane electric și actualul vor coexista o perioadă.
Va exista și o variantă R.S. a noului Megane? Sau un Alpine?
Se poate să avem o versiune mai sportivă, au fost discuții.
Ce fel de caroserii vă place să desenați cel mai mult?
Mașini sport, clar. Dacă desenez pentru plăcerea mea, nu pentru muncă, ar fi, totuși, o mașină vintage. Acum, de exemplu, aș desena un Porsche 930.
Ce părere aveți despre Restomods?
Una excelentă, dacă sunt bine realizate.
Interioarele au ajuns minimaliste, fără butoane, cu linii simple. E doar o chestiune de design?
Avem o echipă care lucrează la asta. Un specialist în ergonomie, un grafician, designeri cu experiență… Discuția nu începe de la cum vrei să arate, ci de la ce și-ar dori clientul, cum să interacționeze cu mașina, ținând cont că sunt tot mai multe funcții și dotări și, cu toate astea, vrei să simplifici utilizatea. Continui cu cât vrei să cheltuiești pe dezvoltare, alegi tipul arhitecturii (ecrane, butoane), vezi ce trebuie să cumperi. Abia apoi le integrezi într-un design: forma urmează funcționalitatea. Sunt clienți care preferă butoanele și alții înnebuniți după ecrane. E greu.
Mulți producători își schimbă emblemele cu unele minimaliste.
Logo-ul e un semn de recunoaștere a mărcii. Drept urmare, trebuie să fie modernizat odată cu evoluția acesteia. Să transmită valori și mesaje. Semnificații. Acum trăim o schimbare tehnologică majoră, iar mărcile vor să-și schimbe logo-ul ca să arate asta. Iar emblemele au devenit minimaliste pentru că reprezintă un trend, iar noi, la Renault, emblema a devenit mai ”puțin 3D”, dar nu total plată. Romburile se îmbrățișează și e un efect de mișcare, sunt valori care lucrează împreună, atașate una de alta.
➡ Renault va construi modele pentru Mitsubishi în Europa 💡
Cât despre constrângerile legate se normele de siguranță, aerodinamică, service, etc., care impun omologări ale mașinilor, există pericolul ca toate mașinile să arate la fel. Deci toate mărcile vor să aducă ceva propriu. Deci e tentant să adaugi elemente de design noi, ca să fii diferit. E greu să faci asta printr-un design simplu. Asta explică anumite complicații în designul anumitor producători. Alții vor simplitate. Noi încercăm să păstrăm un desen simplu, cu un limbaj curat, dar integrând detalii hi-tech, cu puține linii ascuțite, care să creeze direcții, să adauge ”mușchi și dramă”, cum spun americanii, lumini și umbre, dar fără complicații.