GM a anunțat miercuri că va înregistra cheltuieli de peste 5 miliarde de dolari în legătură cu societatea sa mixtă din China. Taxele se datorează restructurării operațiunii și unei evaluări reduse a valorii.
Cândva o sursă majoră de profit, divizia General Motors din China pierde acum bani, deoarece se luptă să concureze pe cea mai mare piață auto din lume, unde producătorii auto locali, susținuți de subvențiile guvernamentale, au depășit rivalii americani și europeni.
GM se așteaptă să suporte costuri de restructurare cuprinse între 2,6 și 2,9 miliarde de dolari, împreună cu o taxă de 2,7 miliarde de dolari pentru valoarea redusă a parteneriatului. Unele dintre aceste taxe sunt legate de „închiderea uzinelor și optimizarea portofoliului”. Directorul financiar al GM, Paul Jacobson, a declarat că eforturile de restructurare sunt aproape de finalizare și a subliniat că societatea își propune să atingă profitabilitatea în China anul viitor. El și-a exprimat încrederea că societatea mixtă poate fi restructurată fără finanțare suplimentară, în ciuda deciziei dificile de a face aceste cheltuieli, care ar permite companiei să rămână profitabilă la o scară mai mică.
Acțiunile companiei au scăzut cu aproximativ 0,5% în urma anunțului. GM colaborează cu SAIC Motors în China pentru a produce vehicule sub mărcile Buick, Chevrolet și Cadillac. Consiliul de administrație a stabilit că aceste cheltuieli au fost necesare din cauza acțiunilor de restructurare în curs de desfășurare în cadrul joint venture-ului, deși nu au fost dezvăluite detalii specifice. Majoritatea cheltuielilor vor apărea în rezultatele GM din trimestrul al patrulea, afectând venitul net, dar nu și rezultatele ajustate.
Directorul general Mary Barra a lucrat la restructurarea operațiunilor GM în China. În octombrie, ea a declarat investitorilor că, până la sfârșitul anului, compania va înregistra „reduceri semnificative ale stocurilor dealerilor” și unele îmbunătățiri ale vânzărilor și a cotei de piață. Cu toate acestea, GM a pierdut deja aproximativ 350 de milioane de dolari în China în primele trei trimestre ale acestui an. La începutul lui 2024, rapoartele indicau că SAIC intenționa să reducă mii de locuri de muncă, inclusiv în cadrul parteneriatului cu GM.
Provocările din China sunt din ce în ce mai mari, cu o concurență intensă din partea producătorilor locali și un război al prețurilor care afectează vânzările. În primele 11 luni ale acestui an, vânzările SAIC-GM au scăzut cu 59%, totalizând doar 370.989 de unități. Între timp, concurentul local BYD a vândut de peste zece ori mai mult. Joint-venture-ul General Motors din China a atins vârful în 2018, cu 2 milioane de mașini vândute anual.
Analiștii sunt sceptici cu privire la viabilitatea parteneriatului fără capital suplimentar din partea GM, unii sugerând că piața din China ar putea să nu fie sustenabilă pentru producătorul auto. În mod similar, rivali ai GM, inclusiv Volkswagen și Ford, își ajustează strategiile în China ca răspuns la scăderea vânzărilor și la creșterea concurenței din partea producătorilor locali.