Buzăul a găzduit în weekendul 9-10 iulie prima ediție a Grand Prix-ului României, al șaselea GP din actualul sezon al Maxxis FIM World Enduro Championship, iar ABC comunication promotorul campionatului a catalogat evenimentul drept unul dintre cele mai reușite din acest an.
Reușita evenimentului se datorează exclusiv celor din Extreme Adventure Buzău și autorităților din această regiune atât Ministerul Educației, Cercetării, Tinereatului și Sportului, cât și Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului nedorind să se implice într-un eveniment vizibil în 100 de țări de pe cinci continente. Grand Prix-ul României este un eveniment care poate dezvolta această regiune însă fără sprijin organizatorii din acest an vor fi nevoiți să renunțe la o competiție benefică pentru România.
68 de piloți au venit la Buzău pentru a concura în prima etapă a Campionatului Mondial de Enduro organizat în România și au fost actorii unei premiere – a fost pentru prima dată când paddock-ul și startul au fost amplasate într-un oraș atât de mare. Pe o căldură ce a depășit la soare 40 de grade Celsius, piloții au făcut show și au rămas impresionați de numărul mare de spectatori din pădure.
Traseul a măsurat peste 80 de km și a fost parcurs atât sâmbătă, cât și duminică de câte trei ori publicul având ocazia să îi vadă pe cei mai buni piloți din circuitul mondial atât la Enduro Test, cât și la Xtrem Test și Cross Test în fiecare zi.
Proba specială Enduro Test a fost amenajată în zona La Păducel din Sărata Monteoru, în timp ce specialele Cross Test și Xtrem Test au fost localizate în zona Mărăcineni. Pentru ca evenimentul să se desfășoare la standardele impuse de Federația Internațională de Motociclism au fost implicați 110 oameni, iar efortul logistic a fost considerabil, având în vedere că a trebuit amenajat un paddock în centru orașului și marcat un traseu de peste 80 de km.
Reacții post-eveniment
Juha Salminen (Finlanda, Husqvarna – de șapte ori campion mondial): ”A fost un Grand Prix reușit și mi-a plăcut mult în România. Traseul nu a fost unul dificil, însă proba de Enduro Test a fost tehnică. Pentru următoarea ediție mi-ar plăcea să avem mai multe tururi într-o zi și lungimea unui tur să nu fie atât de lungă”.
Joakim Ljunggren (Suedia, Husaberg – campion mondial și dublu vicecampion mondial de enduro indoor): ”Mi-a plăcut traseul, însă nu am avut un ritm foarte bun. A fost foarte cald, dar m-am putut bucura de traseu”.
Kurt Casseli (SUA, KTM): ”A fost un Grand Prix reușit și eu m-am simțit foarte bine în România, toți cei de la Extreme Adventure Buzău s-au implicat și au încercat să ne facă se ne simțim cât mai bine. Sper să revin aici și la anul și să câștig una dintre cele două curse din Grand Prix-ul României”.
Ivan Cervantes (Spania, Gas Gas – de 4 ori campion mondial): ”Am avut parte de un traseu frumos și a fost interesant că am avut pentru prima dată Cross Test-ul și Extreme Testul în aceeași zonă”.
Mani Gyenes (România – locul 2 în Mondialul de Rally-Raid): ”Mă bucur că am putut să participăm și eu, și Marton Szilveszter, și Julian Răduță, și Alex Ionescu la acest prim Grand Prix al României. Este frumos enduro-ul clasic și pentru mine asta a fost singura oportunitate să concurez alături de Salminen și Cervantes în Mondialul de Enduro, având în vedere că mă concentrez pe rally-raid. Cei de la Extreme Adventure Buzău au făcut eforturi impresionante pentru ca să poată ține acest Grand Prix și sper să poată continua și în sezoanele următoare”.
Florin Radu (președinte Extreme Adventure Buzău): ”Ne bucurăm că am reușit să realizăm acest eveniment și țin să le mulțumesc tuturor voluntarilor care au venit de la alte cluburi din țară să ne dea o mână de ajutor. Este foarte greu să organizezi o etapă de campionat mondial, și noi am reușit lucrul acesta. Din păcate însă pentru moment nu putem spune dacă vom continua sau nu acest proiect, având în vedere că, deși promovăm România, nu am beneficiat de sprijin din partea Ministerelor”.
Nicolae Ioanițescu (vicepreședinte Extreme Adventure Buzău): ”A fost un eveniment extrem de greu de organizat, având în vedere că nu am beneficiat de nici o susținere din partea Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului, deși în high-light-ul (povestea competiției) care va fi difuzat în 100 de țări se promovează această regiune din Carpații de Curbură. Am reușit să scoatem un oraș din amorțeală prin organizarea acestui eveniment, și acest lucru s-a văzut. Mă bucur că piloții și echipele acestora au rămas impresionați de ce au găsit în România și apreciem sfaturile primite pentru îmbunătățirea traseelor, sperăm însă să mai putem continua proiectul Grand Prix-ul României și în sezonul 2012 al Campionatului Mondial de Enduro”.
Câștigătorii celei de-a doua etape din Grand Prix-ul României (un GP este format din doua etape) sunt: Juha Salminen (Husqvarna, Finlanda, E1 – între 100 și 125 cmc motoare în 2 timpi sau între 175 și 250 cmc motoare în 4 timpi), Pierre Renet (Husaberg, Franța, E2 – între 175 și 250 cmc motoare în 2 timpi sau între 290 și 450 cmc motoare în 4 timpi), Christophe Nambotin (Gas Gas, Franța, E3 – între 290 și 500 cmc motoare în 2 timpi sau între 475 și 650 cmc motoare în 4 timpi), Romain Dumontier (Yamaha, Franța – Enduro Junior, tineri sub 23 de ani).