Există mulţi automobilişti care posedă cunoştinţele tehnice necesare şi doresc să-şi facă singuri înlocuirea unor consumabile sau completarea nivelelor plinurilor de fluide de lucru: uleiul de motor, lichidul de frână, lichidul de răcire etc. Pentru a-i scuti de unele greşeli ce se fac mai frecvent le oferim sfaturile de mai jos.
Mulţi automobilişti, mai ales după ce au ieşit din termenul de garanţie acordat de fabricantul maşinii, îşi fac puţin curaj şi execută unele operaţiuni de întreţinere pe cont propriu. Nu este un lucru rău fiindcă mulţi dintre aceştia ştiu să măsoare şi să completeze nivelul uleiului din motor, al lichidului de frână în rezervorul pompei centrale, al lichidului din rezervorul servodirecţiei sau al lichidului de răcire în vasul de expansiune.
Totodată aceştia trebuie să ştie ce sortimente de uleiuri şi lichide să achiziţioneze şi să folosească pentru completare. Dar şi aceştia pot să facă uneori câteva greşeli şi sfatul nostru este să se adreseze specialiştilor pentru rezolvarea corectă a tuturor problemelor de întreţinere. Vom arăta în continuare câteva greşeli ce se comit de unii şoferi amatori şi modul lor de remediere.
Alimentarea cu carburant
Alimentarea unui motor diesel cu benzină este foarte periculoasă putând duce la griparea pompei de injecţie. De obicei, dacă se toarnă doar 1-2 litri de benzină peste motorina existentă în rezervor, iar şoferul îşi dă seama la timp de greşeală şi opreşte alimentarea, această greşeală nu este prea gravă fiindcă un diesel cu pompă de injecţie de înaltă presiune acceptă 1-2 litri de benzină, iar un diesel clasic chiar 5-6 litri, fără a se defecta.
Dacă aţi făcut însă greşeala să alimentaţi dieselul cu o cantitate mai mare de benzină trebuie să goliţi imediat tot conţinutul rezervorului şi să-l realimentaţi corect.
Şi alimentarea unui motor pe benzină cu motorină este o greşeală la fel de importantă. La maşinile ce funcţionează cu benzină cu plumb alimentarea cu o cantitate până le 6-10 litri de motorină nu este prea periculoasă fiindcă aceasta se amestecă cu benzina, dar motorul va porni mai greu, va scoate mai mult fum şi îşi va înrăutăţi parametrii de funcţionare.
Dacă aţi alimentat cu o cantitate mai mare de motorină motorul nu va mai funcţiona, iar rezervorul va trebui golit în totalitate. La maşinile ce funcţionează cu benzină fără plumb şi catalizator această greşeală nu se poate produce fiindcă pistoletul de alimentare de la pompa de motorină nu intră în orificiul din rezervorul de benzină al maşinii, fapt ce face ca şoferul să-şi dea seama de eroare înainte de a o face.
Dacă totuşi reuşeşte să introducă motorină în rezervorul cu benzină fără plumb atunci riscă să defecteze iremediabil toba catalitică şi apoi instalaţia de alimentare a motorului.
Alimentarea cu ulei de motor
Deşi şoferii respectă calitatea uleiului de motor indicată pentru maşină, de multe ori, cu ocazia schimbului de ulei sau a completării nivelului acestuia, se constată că nivelul în baie a crescut peste limita maximă indicată pe jojă. Cauza este turnarea unei cantităţi de ulei în exces. În acest caz presiunea în sistemul de ungere va creşte peste valoarea nominală, iar ca efect negativ simeringul de etanşare de pe arborele cotit al motorului poate ceda.
Este necesară scoaterea cantităţii suplimentare de ulei cu ajutorul dispozitivului special prevăzut cu ţeavă de absorbire ce se introduce prin orificiul jojei de ulei. Acest dispozitiv se găseşte la orice service auto deci va trebui să vă deplasaţi până acolo şi să remediaţi greşeala. Funcţionarea cu ulei de motor peste nivel poate deveni costisitoare dacă avem în vedere cât de mult ne va costa manopera necesară demontării şi montării simeringului respectiv din motor.
După completarea cu ulei unii şoferi fac deseori şi altă greşeală minoră, dar importantă prin urmările sale. Nu strâng şi nu închid suficient de etanş buşonul de umplere cu ulei. Pe timpul funcţionării motorului, mai ales la turaţii ridicate, uleiul va scăpa pe lângă buşonul de umplere sau acesta chiar va sări din locaşul său şi motorul va pierde foarte repede uleiul din sistemul de ungere. În momentul în care greşeala este descoperită poate fi prea târziu, motorul putându-se gripa.
Completarea cu lichid de frână
La completarea cu lichid de frână o greşeală frecventă pe care o fac unii şoferi este aceea a turnării unei cantităţi mici de lichid pe lângă rezervorul pompei centrale de frână. Acele picături ce se vor prelinge pe metalul caroseriei sau pe vopseaua acestuia sunt însă foarte corozive.
Dacă nu sunt înlăturate imediat şi nu este neutralizată corespunzător suprafaţa respectivă, lichidul de frână scurs accidental va distruge stratul de vopsea, coroziunea începând chiar din ziua următoare. Trebuie înlăturat lichidul de frână de pe suprafaţa metalică vopsită cu o cârpă îmbibată cu detergent şi se va spăla apoi cu apă din abundenţă.
O altă greşeală ce se poate face cu această ocazie este faptul că, dacă este necesară o cantitate mai mare de lichid de frână pentru completare, nu se caută a se depista imediat locul pe unde au apărut scurgerile în instalaţia de frânare. Nedepistarea lipsei de etanşare, pe timpul unui rulaj mai lung, poate produce scoaterea din funcţiune a sistemului de frânare, cu toate pericolele ce se pot ivi de aici.
Completarea cu alte lichide
Deşi se întâlnesc mai rar, mai apar totuşi şi alte greşeli: turnarea de lichid de răcire în instalaţia de frânare sau de lichid de frână în instalaţia de răcire, turnarea lichidului de spălare a parbrizului în servodirecţie etc. Imediat ce v-aţi dat seama de greşeala comisă este bine să mergeţi la atelierul service pentru a goli instalaţia impurificată şi a o completa corect cu fluidul de lucru necesar.
O greşeală destul de des întâlnită în urma cu câţiva ani era aceea a turnării de lichid de răcire sau lichid de frână în electrolitul din bateria de acumulatori, în loc de apă distilată, defectând-o iremediabil. Prin apariţia bateriilor etanşe, fără întreţinere, această greşeală astăzi nu mai este posibilă.
Alte greşeli
Unii şoferi care au descoperit calităţile spray-ului siliconic dau cu silicon pe tot bordul, pe elementele din plastic sau din cauciuc, fiindcă au observat că acesta le asigură un luciu frumos. Dar dau cu silicon şi pe volan, pe diferite manete de comandă precum şi pe apărătorile de cauciuc ale pedalelor.
Această practică este foarte greşită. Suprafeţele volanului, manetelor şi pedalelor vor deveni foarte alunecoase, iar automobilul va deveni greu de manevrat. Trebuie să înlăturăm siliconul depus pe aceste elemente de comandă cu o cârpă umezită cu detergent şi apoi să le ştergem cu o cârpă uscată.
O altă greşeală de întreţinere întâlnită destul de des este aceea de a menţine caroseria maşinii nespălată multe zile la rând. Murdăriile căzute pe suprafaţa vopsită, necurăţate la timp, atacă stratul de vopsea pătându-l iremediabil. Cele mai agresive sunt petele de ulei, găinaţul păsărilor precum şi alte lichide acide căzute accidental pe caroseria maşinii care trebuie înlăturate imediat ce au fost observate.
În marile oraşe, cum este şi capitala, după câte o ploaie se observă pete de praf negru scurse pe caroserii. Sunt particule de praf devenite acide care se comportă agresiv pentru stratul de vopsea şi trebuie înlăturate imediat printr-o spălare completă.
Continuă impresiile despre modelele nominalizate la cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The Year. Am…
Raportul ACAROM cu privire la înmatriculările de autoturisme din octombrie 2024 arată o ușoară creștere față de aceeași lună din…
Producătorul chinez de celule pentru baterii SVolt renunță complet la planurile sale ambițioase pentru Europa. Decizia reprezintă un eșec major…
Producătorii chinezi de vehicule electrice se confruntă cu un declin în Europa pentru a treia lună consecutiv, deoarece creșterea tarifelor…
Continuă impresiile despre modelele nominalizate la cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The Year. Am…
Nissan analizează posibilitatea introducerii unui minicar complet electric în Europa, utilizând platforma Renault Twingo. Această inițiativă face parte din divizia…
Acest site utilizeaza cookies.
Comentarii
Buna ziua, am comis si eu greseala specifica acestui articol si anume ca mi-a data de la magazin in loc de apa distilata electrolit de baterie. Am pus cam jumate de litru in vasul de expansiune deoare ce i-mi scazuse nivelul la antigel. Am mers cam 15 Km dupa care mi s-a ridicat temperatura la apa, am oprit am deschis capota si am constatat ca pe undeva pe sub vasul de expansiune curgea lichid, nu am sesizat exact de unde doar ca din acea zona era pierderea m-am gandit ca poate e vorba de vre-o supapa de presiune avand in vedere ca fierbea apa in vas. Am asteptat sa se raceasca ca sa pot desface capacul si am vazut ca antigelul din vas in afara faptului ca nu mai era deloc roz avea si o spuma ciudata plus ca avea un miros intepator specific electrolitului si atunci m-am dus la portbagaj sa vad ce scrie pe sticla din care completasem si surpriza a fost dupa cum ma astepta sa fie in loc de apa distilata electrolit. Am data imediat drumu la tot lichidul din instalatie deschizand la robinetul de sub radiator, am lasat robinetul deschis si am facut sa zic asa o spalare apoi cu apa normala turnand in vas multi litri de apa apoi am inchis robinetul am umplut din nou instalatia, am pornit motorul sa faca o oarecare circulatie a apei apoi iar am dato jos si tot asa de vre-o 6 ori acest procedeu de asa numita clatire a instalatiei de electrolit. Intrebarea mea este anume ce se poate intampla datorita acestei greseli de a pune electrolit in loc de apa distilata ? repet cam jumate de litru a fost cantitate de electrolit. Pot aparea in timp probleme ? sau trebuie sa mai fac ceva anume pentru curatare ? culmea este ca dupa ce am clatiti si repetat procedeul de clatire insumand cam 100 litri de apa in toata operatiunea, am pus lichid de racire normal cu antigel cum se face normal iar dupa ce am lasat motorul pornit vre-o 15 minute am vazut ca iar se facuse in vas acea spuma si disparuse culoarea roz initiala a antigelului. Vre-u sfat sau sugestie ? Multumesc !