Greşeli de întreţinere

Există mulţi automobilişti care posedă cunoştinţele tehnice necesare şi doresc să-şi facă singuri alimentarea maşinii şi înlocuirea unor consumabile sau completarea nivelelor plinurilor de fluide de lucru: uleiul de motor, lichidul de frână, lichidul de răcire etc. Pentru a-i scuti de unele greşeli ce se fac mai frecvent le oferim sfaturile de mai jos.

Mulţi automobilişti, mai ales după ce au ieşit din termenul de garanţie acordat de fabricantul maşinii, îşi fac curaj şi execută unele operaţiuni de întreţinere pe cont propriu. Nu este un lucru rău dacă aceştia ştiu să măsoare şi să completeze nivelul uleiului din motor, al lichidului de frână în rezervorul pompei centrale, al lichidului din rezervorul servodirecţiei sau al lichidului de răcire în vasul de expansiune. Totodată, aceştia trebuie să ştie ce sortimente de uleiuri şi lichide să achiziţioneze şi cum să le folosească pentru completare. Dar pot să facă uneori şi unele greşeli şi sfatul nostru este, dacă nu sunt bine pregătiţi, să se adreseze specialiştilor pentru rezolvarea corectă a tuturor problemelor de întreţinere. Vom arăta în continuare câteva greşeli ce se comit de unii şoferi amatori şi modul lor de remediere.

Greşeli la alimentarea cu carburant

Alimentarea unui motor diesel cu benzină este foarte periculoasă putând duce la griparea pompei de injecţie. De obicei, dacă se toarnă doar 1-2 litri de benzină peste motorina existentă în rezervor, iar şoferul îşi dă seama la timp de greşeală şi opreşte alimentarea, această greşeală nu este prea gravă fiindcă un diesel cu pompă de injecţie de înaltă presiune acceptă 1-2 litri de benzină la un rezervor, iar un diesel clasic chiar 5-6 litri, fără a se defecta. Dacă aţi făcut însă greşeala să alimentaţi dieselul cu o cantitate mai mare de benzină trebuie să goliţi imediat tot conţinutul rezervorului şi să-l realimentaţi corect.

Şi alimentarea unui motor pe benzină cu motorină este o greşeală la fel de gravă. La maşinile mai vechi ce funcţionau cu benzină cu plumb alimentarea cu o cantitate până la 6-10 litri de motorină nu era prea periculoasă fiindcă aceasta se amesteca cu benzina, dar motorul pornea mai greu, scoteae mai mult fum şi îşi înrăutăţea parametrii de funcţionare. Dacă se alimenta cu o cantitate mai mare de motorină motorul nu mai funcţiona, iar rezervorul trebuia golit în totalitate. La maşinile ce funcţionează cu benzină fără plumb şi catalizator această greşeală de obicei nu se poate produce fiindcă pistoletul de alimentare de la pompa de motorină nu intră în orificiul din rezervorul de benzină al maşinii, fapt ce face ca şoferul să-şi dea seama de eroare înainte de a o face.

Dacă totuşi reuşeşte să introducă motorină în rezervorul cu benzină fără plumb atunci riscă să defecteze iremediabil toba catalitică şi apoi instalaţia de alimentare a motorului.Rezervorul va trebui golit imediat de motorină.

Greseli de intretinere

Greşeli la alimentarea cu ulei de motor

Deşi şoferii respectă calitatea uleiului de motor indicată pentru maşină, de multe ori, cu ocazia schimbului de ulei sau a completării nivelului acestuia, se constată că nivelul în baie a ajuns peste limita maximă indicată pe jojă. Cauza este turnarea unei cantităţi de ulei în exces. În acest caz presiunea în sistemul de ungere va creşte peste valoarea nominală, iar ca efect negativ simeringul de etanşare de pe arborele cotit al motorului poate ceda. Este necesară scoaterea cantităţii suplimentare de ulei cu ajutorul dispozitivului special prevăzut cu ţeavă de absorbţie ce se introduce prin orificiul jojei de ulei. Acest dispozitiv se găseşte la orice service auto deci va trebui să vă deplasaţi până acolo şi să remediaţi greşeala.

Funcţionarea cu ulei de motor peste nivel este şi costisitoare dacă avem în vedere cât de mult ne va costa manopera necesară demontării şi montării simeringului respectiv din arborele motor. După completarea cu ulei unii şoferi fac deseori şi altă greşeală minoră, dar importantă prin urmările sale. Nu strâng şi nu închid suficient de etanş buşonul de umplere cu ulei. Pe timpul funcţionării motorului, mai ales la turaţii ridicate, uleiul aflat sub presiune va scăpa pe lângă buşonul de umplere sau acesta chiar va sări din locaşul său şi motorul va pierde foarte repede uleiul din sistemul de ungere. În momentul în care greşeala este descoperită poate fi prea târziu, motorul putându-se gripa.

Completarea cu lichid de frână

La completarea cu lichid de frână o greşeală frecventă pe care o fac unii şoferi este aceea a turnării unei cantităţi mici de lichid pe lângă rezervorul pompei centrale de frână. Acele picături ce se vor prelinge pe metalul caroseriei sau pe vopseaua acestuia au însă un caracter foarte coroziv. Dacă nu sunt înlăturate imediat şi nu este neutralizată corespunzător suprafaţa respectivă, lichidul de frână scurs accidental va distruge stratul de vopsea, coroziunea începând chiar din ziua următoare. Trebuie înlăturat lichidul de frână scurs pe suprafaţa metalică vopsită cu o cârpă îmbibată cu detergent şi se va spăla apoi cu apă din abundenţă.

O altă greşeală ce se poate face cu această ocazie este faptul că, atunci când se constată că este necesară o cantitate mare de lichid de frână pentru completare, nu se caută a se depista imediat locul pe unde au avut loc scurgerile din instalaţia de frânare. Nedepistarea lipsei de etanşare, pe timpul unui rulaj mai lung, poate produce scoaterea din funcţiune a sistemului de frânare, cu toate pericolele ce se pot ivi de aici.

Completarea cu alte lichide

Deşi se întâlnesc mai rar, mai apar totuşi şi alte greşeli: turnarea de lichid de răcire în instalaţia de frânare sau de lichid de frână în instalaţia de răcire, turnarea lichidului de spălare a parbrizului în servodirecţie etc. Imediat ce v-aţi dat seama de greşeala comisă este bine să mergeţi la atelierul service pentru a goli instalaţia impurificată şi a o completa corect cu fluidul de lucru necesar.

O greşeală destul de des întâlnită în urma cu câţiva ani era aceea a turnării de lichid de răcire sau lichid de frână în electrolitul din bateria de acumulatori, în loc de apă distilată, defectând-o iremediabil. Prin apariţia bateriilor etanşe, fără întreţinere, această greşeală astăzi nu mai este posibilă.

Alte greşeli

Unii şoferi care au descoperit calităţile spray-ului siliconic dau cu silicon pe tot bordul, pe elementele din plastic sau din cauciuc, fiindcă au observat că acesta le asigură un luciu frumos. Dar dau cu silicon şi pe volan, pe diferite manete de comandă precum şi pe apărătorile de cauciuc ale pedalelor. Această practică este însă foarte greşită. Suprafeţele volanului, manetelor şi pedalelor vor deveni foarte alunecoase, iar automobilul va deveni greu de manevrat de către şofer. Trebuie înlăturat siliconul depus pe aceste elemente de comandă cu o cârpă umezită cu detergent şi apoi să le ştergem cu o cârpă uscată.

O altă greşeală de întreţinere întâlnită destul de des este aceea de a menţine caroseria maşinii nespălată multe zile la rând. Murdăriile căzute pe suprafaţa vopsită, necurăţate la timp, atacă stratul de vopsea pătându-l iremediabil. Cele mai agresive sunt petele de ulei, găinaţul păsărilor precum şi alte lichide acide căzute accidental pe caroseria maşinii care trebuie înlăturate imediat ce au fost observate. În marile oraşe, cum este şi capitala, după câte o ploaie se observă pete de praf negru scurse pe caroserii. Sunt particule de praf devenite acide care se comportă agresiv pentru stratul de vopsea şi trebuie înlăturate imediat printr-o spălare completă.

 

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top