Majoritatea marilor grupuri auto din lume au anunțat deja suspendarea activităților din Rusia, însă nu și Renault, companie care deține atât marca românească Dacia cât și pe cea rusească Lada.
Volkswagen, BMW, Toyota, GM, sau Volvo sunt doar câteva dintre marile grupuri auto mondiale care și-au făcut publice deciziile de a suspenda activitățile din Rusia. Surprinzător pentru unii, o decizie similară nu a venit și din partea Renault, grup francez care înglobează compania AvtoVAZ, producătorul rus al mărcii Lada.
Deși a pierdut mult din valoarea sa la bursă din momentul în care Putin a atacat Ucraina, Renault a continuat să rămână mut în legătură cu activitățile sale din Rusia. De altfel, grupul a omis să răspundă până acum la solicitarea LifeNews.ro de a detalia expunerea pe care o are pe piața din Rusia. Nici agențiile internaționale de presă nu par să fi avut mai mult succes, singurele date despre activitatea Renault din Rusia fiind cele aferente raportărilor comerciale și financiare ale grupului francez.
În acest context a devenit limpede că grupul Renault se află într-o poziție foarte sensibilă cauzată de o decizia luată în 2007 de fostul său director general, Carlos Ghosn, de a achiziționa un pachet important de acțiuni al AvtoVAZ, cel mai mare producător rus de automobile.
Renault, deținătorul unei treimi din piața rusă
După semnarea unui acord de principiu cu oficialii de la Moscova, grupul Renault achiziționează în 2008 o participație de 25% din acțiunile AvtoVAZ contra sumei de 1 miliard de euro. Artizanul acestei adevărate lovituri pentru piața auto mondială a fost Carlos Ghosn, fostul șef suprem al alianței Renault – Nissan. „Când am decis să intrăm în Rusia și să facem această alianță cu AvtoVAZ, totul arăta bine. Decizia a avut mult sens”, a declarat Carlos Ghosn cu câteva zile în urmă pentru Bloomberg. Totodată, el s-a declarat surprins că actuala conducere nu comunică deloc problemele din Rusia. „Sunt uluit de faptul că este o liniște deplină”, a continuat Ghosn.
Desigur, în 2007 când a fost negociată preluarea pachetului de acțiuni de la AvtoVAZ, piața rusă era considerată de toți cei implicați în industria auto un adevărat El Dorado care își va arăta valoarea în anii următori. La vremea respectivă mulți considerau că piața din Rusia va exploda depășind cu mult pragul de două milioane de unități vândute anual.
Au urmat însă ani dificili atât pentru AvtoVAZ cât și pentru Renault odată cu declanșarea crizei economice care a sugrumat piața rusă și a dus la pierderi importante pentru toți cei implicați în afaceri cu mașini. Șefii Renault au privit însă acest „hop” ca pe o oportunitate și au decis să facă exact ce este indicat în perioade tulburi dacă ai bani: să investească. Astfel, profitând de problemele cauzate de criză partenerului rus Rostec (companie a statului rus) cu care deținea AvtoVAZ, oficialii de la Paris au achiziționat un pachet suplimentar de acțiuni făcând din Renault acționarul majoritar al celui mai mare producător rus de mașini.
Desigur, din 2008 până în prezent, investițiile Renault în uzinele AvtoVAZ de la Togliatti și Izhvesk au continuat într-un ritm susținut astfel încât, în prezent, deși nu există date clare, suma pe care grupul francez a cheltuit-o pentru a controla AvtoVAZ și circa 29% din piața rusă este estimată la 2,5 miliarde de euro.
Grupul Renault, dependent de AvtoVAZ
Cu o investiție atât de importantă în Rusia, la care se adaugă, desigur, și mica uzină a grupului de lângă Moscova deschisă în 2005, devine limpede de ce Renault nu își permite să renunțe la activitățile din Rusia. Asta în ciuda faptului că analistul Philippe Houchois de la Jefferies a declarat pentru Bloomberg că „ar fi perfect legitim ca Renault să ia în considerare o ieșire din acționariatul AvtoVAZ. Ar putea suporta pierderea, dar ar fi o decizie grea”.
Pentru un tablou mai exact a importanței pieței din Rusia pentru Renault trebuie menționat că, prin mașinile Lada și Renault comercializate în marele stat de la răsărit, grupul francez deține o cotă de circa 29% din întreaga piață rusă care înseamnă anual peste 1,7 milioane de vehicule.
Apoi, Rusia este a doua piață majoră a grupului Renault după cea din Franța. În 2021, dintr-un total de 2,7 milioane de vehicule, în Franța au fost vândute 521.710 unități, iar în Rusia 482.264 unități. Pentru un reper exact, cea de-a treia piață, Germania, a însemnat anul trecut doar 177.795 unități.
Din punct de vedere financiar, conform datelor Bloomberg Intelligence, afacerile din Rusia au însemnat anul trecut 5 miliarde de euro din veniturile Renault și aproximativ 315 milioane din profitul operațional.
Efecte negative asupra Dacia
Deși, la prima vedere, problemele Renault din Rusia, nu pot avea efecte importante asupra mărcii Dacia și a activităților din România trebuie avut în vedere faptul că gama de produse AvtoVAZ are la bază modele ale producătorului român și că, în ciuda secretomaniei, este limpede că o parte – tot mai mică, e drept – dintre componentele mașinilor Lada sunt produse în România.
Chiar mai important decât problemele punctuale de export cauzate industriei auto din România – unii furnizori Dacia, precum Elba sau Rombat, producând componente și pentru uzinele Renault din Rusia – este planul șefilor Renault prin care mărcile Dacia și Lada sunt incluse într-o singură unitate de business.
Astfel, conform planului Renaulution prezentat de Luca de Meo în ianuarie 2021, mărcile Dacia și Lada ar trebui să colaboreze mult mai strâns decât până acum, împărțind platforme și modele de activitate.
Pentru unitatea de business Dacia & Lada din cardul grupului Renault, planul prevede un model de business comun, care să țintească un aspect „cool” în cazul mărcii românești și unul „dur” pentru cea rusească. Mai important, cele două mărci vor reduce numărul de platforme tehnice utilizate de la patru la una singură, comună, și tipurile de caroserie de la 18 la doar 11. Astfel, în loc să existe o producție de 0,3 milioane de unități / platformă se va ajunge la 1,1 milioane / platformă.
Unitatea de business Dacia – Lada va lansa șapte noi modele până în 2025, ambele mărci readucând în actualitate „modelele iconice”. De asemenea, Dacia va împrumuta mărcii Lada tehnologia sa GPL.
Chiar și fără date concrete, în actualul context, aplicarea planului Renaulution în privința mărcilor Dacia și Lada va necesita cel puțin o amânare, dacă nu renunțarea completă la acesta. Iar asta nu poate fi o veste bună pentru marca Dacia și România.