Dacă vrei să aduci eficiența unui vehicul hibrid în zona premium, cea mai potrivită alegere este Lexus:
producătorul japonez oferă o gamă largă de modele și o tradiție îndelungată.
Lansat în anul 1998, Lexus RX a fost întemeietorul segmentului SUV premium, urmând ca șapte ani mai târziu, în 2005, să vină cu o nouă premieră: primul SUV hibrid și, în același timp, primul Lexus hibrid.
În prezent, aproape fiecare model din gama Lexus beneficiază de o versiune hibrid ce utilizează performantul sistem Lexus Hybrid Drive. Cel mai noi model al gamei este chiar noul RX care a fost prezentat în aprilie anul acesta în cadrul Salonului de la New York.
Ajuns la a treia generație – și a doua cu propulsie hibridă – RX vine cu un design agresiv început de mai micul NX și perfecționat de SUV-ul de clasă mare al japonezilor.
În ceea ce privește trenul de rulare, RX 450h folosește un sistem compus dintr-un motor V6 de 3,5
litri amplasat în față și unul electric, situat în spate, care angrenează puntea din spată. În total, sistemul hibrid dezvoltă 300 CP, suficient cât să-i ofere lui RX 450h performanțe foarte bune și o economie de carburant
excelentă.
Toate modelele cu propulsie hibridă de la Lexus oferă posibilitatea de a conduce folosind exclusiv puterea asigurată de motorul electric în limita a aproximativ doi kilometri, grație butonului pentru modul EV. La plecarea de pe loc, însă, și până la o viteză maximă de 50 km/h, RX 450h operează automat în modul electric.
Însă adevăratele beneficii ale sistemului hibrid se văd în cifrele de consum atunci când propulsia este mixtă. Spre exemplu, NX 300h, SUV-ul de clasă medie lansat cu puțin timp în urmă, obține un consum mediu de litri la o sută de kilometri cu ajutorul sistemului propulsor format dintr-un motor pe benzină de 2,5 litri și unul electric, dezvoltând în total 197 CP.
Puntea dintre sistemul hibrid și roți este asigurată în fiecare caz de o transmisie E-CVT (transmisie cu variație continuă controlată electronic) care, pe lângă rolul ei natural, mai îndeplinește alte două funcții: împarte puterea între generator și roțile din față și acționează ca un reductor pentru motorul electric.
În cazul modelelor cu tracțiune integrală (RX 450h și NX 300h), Lexus a montat un motor electric suplimentar pe puntea spate, dând naștere astfel sistemului E-Four.
La orice mașină cu propulsie hibridă sau electrică, amplasarea bateriilor reprezintă una dintre cele mai mari provocări întrucât sunt în același timp atât voluminoase, cât și grele. IS 300h a fost primul Lexus care a poziționat bateriile sub podeaua portbagajului, astfel că sedanul are un spațiu de depozitare de 450 de litri, la fel ca la o motorizare pe benzină clasică, dar și o distribuție perfect egală față/ spate a maselor: 50/50%.
Sedanul hibrid de clasă medie are un motor de 2,5 litri, la fel ca NX 300h, numai că aici întregul sistem dezvoltă 223 CP, suficient cât să-i ofere lui IS 300h un sprint 0-100 km/h de 8,3 secunde și o viteză maximă de 200 km/h, totul pe fondul unui consum mixt de 4,3 l/100 km și emisii de CO2 de doar 99 g/km.
Economiile pe care le aduce un hibrid Lexus merg dincolo de consumul de carburant: nu există un ambreiaj, alternatorul și electromotorul sunt integrate în sistemul hibrid și nu necesită reparații sau înlocuire, iar cureaua de transmisie e înlocuită de un lanț care nu necesită îngrijire, ceea ce înseamnă costuri de întreținere minime.
De asemenea, tehnologia Lexus Hybrid Drive are un impact favorabil asupra frânelor și a anvelopelor, primii 90.000 de kilometri necesitând schimbul unui singur set de plăcuțe de frână și al unuia de anvelope.
DATE TEHNICE | Lexus | ||
---|---|---|---|
Model | RX 450h* | NX 300h | IS 300h |
Motor | V6, benzin? | L4, benzin? | L4, benzin? |
Putere maximă (CP) | 299 | 141 | 223 |
Cuplu maxim(termic/electric Nm) | 317/335+139 | 210/240 | 221/300 |
Transmisie | integral? electric | fa??/integral? electric | spate |
Cutie de viteze | E-CVT | E-CVT | E-CVT |
L/l/h (mm) | 4.770/1.885/1.685 | 4.630/1.845/1.645 | 4.665/1.810/1.430 |
Ampatament (mm) | 2.740 | 2.660 | 2.800 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) . | 2.185/n.c | 1.755/490 | 1.695 |
Volum portbagaj (l) | 446/1.570 | 475/1.520 | 450 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,8 | 9,3 | 8,3 |
Viteză maximă (km/h) | 200 | 180 | 200 |
Consum u./extr./mixt | 6,5/6/6,3 | 5,3/5,1/5,2 | 4,4/4,5/4,3 |
Autonomie electrică (km) | maxim 2 | maxim 2 | maxim 2 |
Normă poluare/emisii CO2 | Euro5/145 | Euro6/116 | Euro5/99 |
Preț (euro cu TVA) | 66.230 | 43.900 | 40.550 |