Honda ne adresează o invitație interesantă la Jazz. Sfatul meu este s-o analizați atent și s-o luați în considerare.
Modelele de autovehicule de dimensiuni reduse trezesc (și în România) din ce în ce mai mult interes din partea clienților. Chiar și așa, există cerințe de confort, spațiu și eficiență în exploatare, care dau mult de muncă proiectanților pentru a fi îndeplinite. Honda, înțelegând acest curent, și-a dat concursul pentru a asigura publicului un vehicul care să ofere mult mai mult decât lasă să se întrevadă la prima vedere. Privit din exterior, Jazz are un aspect destul de liniștit, părând încă o mașină mică, de oraș. Originile japoneze sunt sesizabile în detaliile design-ului, mai ales la partea frontală, peste al cărei aspect nu s-a trecut ușor cu vederea. Din lateral, modelul împrumută din alura unui monovolum, iar odată pătruns înăuntru înțelegi și de ce.
Cheia e înăuntru
Interiorul echivalează cu spațiul; în toate direcțiile. Devine oarecum o provocare să înțelegi cum, sub o formă destul de mică, se poate ascunde un mediu atât de spațios și confortabil. Știută fiind migala cu care lucrează japonezii în toate domeniile, n-ar fi de mirare să aflăm că pentru fiecare milimetru disponibil la interior, s-au efectuat nenumărate teste și încercări.
Bordul împrumută din conceptul întâlnit pe Civic și este foarte bine organizat. Comenzile mari sunt intuitive și ușor de accesat. Timpul de acomodare este scurt, iar după doar câteva ore, te simți de parcă ai fi un posesor de Jazz veteran. Spațiile de depozitare sunt numeroase și destul de încăpătoare, un minus în acest sens îl primește doar torpedoul, cam mic. Am apreciat îndeosebi aspectul, dimensiunea și forma ergonomică a volanului în trei spițe, care oferă un look sportiv interiorului, în ton cu arhitectura generală futuristă. Pasagerii din față dispun de mult spațiu atât pentru cap și umeri, dar și pentru picioare. Același lucru este valabil și pentru cei care vor poposi pe banchetă.
Care banchetă ascunde un alt atu al Jazz-ului. Este vorba de sistemul de pliere Magic Seats, care poate face loc pentru un spațiu foarte mare de încărcare, ce poate fi accesat pe la portierele spate. Pentru a vă face o idee, dacă li se demontează roțile față, în Jazz pot fi încărcate chiar și 3 biciclete de dimensiuni normale. Portbagajul are un volum de 335 de litri, o dimensiune care eclipsează chiar unele modele din clasa compactă, iar capacitatea de depozitare poate fi mărită până la o valoare maximă de 1.320 de litri.
Honda știe mecanică
Motorist de tradiție, Honda a pregătit pentru simpaticul său model, o unitate pe benzină de 1,4 litri, care beneficiază de avantajele sistemului de distribuție variabilă i-VTEC (sistem ce variază timpul de deschidere a supapelor motorului în funcție de comenzile primite, pentru a oferi un răspuns dinamic cât mai prompt la apăsarea hotărâtă a pedalei de accelerație, dar și un consum cât mai eficient de combustibil la mersul în regim de croazieră).
Silențios, cu un nivel foarte scăzut al vibrațiilor, motorul are rezerve bune de putere chiar și la turații joase, când cuplul motor maxim nu este disponibil încă. Dacă accelerările nu sunt chiar fulminante, dar perfect în ton cu aspectul și utilitatea lui Jazz, consumul de combustibil înregistrează valori foarte bune, mai ales datorită sistemului i-VTEC despre care aminteam anterior. Transmisia manuală funcționează ireproșabil și este etajată de așa natură, încât utilizarea ei în mediul urban să fie cât mai eficientă. Ușurința manevrării selectorului treptelor de viteză și precizia timoneriei sunt alte bile albe, mari, pe care inginerii niponi ar trebui să le primească.
Direcția oferă o reacție promptă și răspunde precis comenzilor șoferului, aceasta fiind altă caracteristică ce face cinste valorilor logo-ului de pe volan. Suspensia Jazz-ului a fost reglată urmărind în primul rând, aspectele ce țin de confort, pentru a oferi pasagerilor călătorii cât mai line și plăcute. Silențioasă, ea absoarbe foarte bine imperfecțiunile de orice fel ale drumului.
Punând cap la cap toate aspectele importante în cazul unei mașini de dimensiunile și caracteristicile pe care Jazz le îndeplinește, avem de-a face cu un model mai mult decât interesant, care nu se află situat degeaba în topul preferințelor clienților, în multe țări din Europa. Rămâne de văzut cum va reacționa piața din România, unde Honda are în ofertă două versiuni de echipare pentru Jazz. Este vorba de echiparea Trend, care are un preț de bază de 14.235 Euro și de Comfort, care pornește de la valoarea de 14.855 Euro (ambele cu TVA).
Date tehnice: | Honda Jazz |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.4 i-VTEC |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1146/1555 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 3900/1695/1525 |
Ampatament | 2500 |
Volum portbagaj [l] | 335 (1320) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.4 i-VTEC |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1339 |
Sistem alimentare | injectie multipunct |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 74(100)/6000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 127/4800 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 182 |
0-100 km/h [s] | 11.4 |
Consum urban/extra/mixt | 6.6/4.8/5.5 |
Emisii CO2 [g/km] | 126 |