Hyundai Elantra s-a reinventat într-un mod destul de spectaculos, dar este oare suficient pentru a convinge clientela autohtonă să renunțe la modele consacrate ca Fluence sau Corolla?
Hyundai Elantra este noul venit în segment, deci este modelul care aruncă mănușa către concurenții din testul de față. Impresionant la prima vedere grație noului limbaj de design adoptat de producătorul corean, Elantra va atrage cele mai multe priviri pe stradă. Corolla se află la polul opus din acest punct de vedere, o prezență discretă ce poate fi catalogată drept un model clasic în viață. Renault Fluence se situează undeva între cele două asiatice, tușa sportivă dată de kit-ul optic exterior al ediției Passion reprezentând un plus de imagine față de modelul standard.
La interior lucrurile continuă în aceeași direcție, Elantra asumându-și încă o dată rolul de inovator, facilitat de avantajul momentului lansării pe piață. Fluence este foarte bine finisat, iar atmosfera în ansamblu este sobră, dar plăcută. Cei de la Toyota au căzut pradă imaginii foarte bune de produs de care se bucură Corolla și au neglijat oarecum aspectele legate de design. Au compensat însă prin spațiul oferit pasagerilor din spate în zona capului, latură deficitară la Elantra. Ar fi recomandat ca pasagerii înalți de peste 175 cm să încerce să ocupe un loc în față, forma plonjată a caroseriei, dictată de aspectul fluid, reducând din spațiul interior.
În afară de această problemă, Elantra stă remarcabil la organizarea habitaclului, dar mai ales la dimensionarea și dispunerea foarte inteligentă a spațiilor de depozitare. În aceeași tendință se înscrie și portbagajul de 485 litri, cu un acces facil la încărcare. Nu atinge capacitatea cu adevărat remarcabilă a lui Fluence (530 l), dar este mai încăpător decât oferta Corolla (470 l).
Avantaj Corea
Hyundai Elantra punctează și la capitolul motorizare. De fapt, întreg ansamblul motor-transmisie merită lăudat, funcționarea sa fiind cea mai apreciată în testul de față. Chiar dacă Fluence dispune de un plus de putere, 140 CP, cu 8 mai mult decât Elantra, această valoare este furnizată de o unitate de 2 litri, față de cei doar 1,6 litri ai motorului modelului corean. Diferența apare pe reprizele de accelerare, unde cuplul motor maxim de 195 Nm al lui Renault depășește posibilitățile celor 158 Nm dezvoltați de Hyundai. Totuși diferențele nu sunt semnificative, cât să reprezinte un avantaj evident pentru Renault, ba mai mult, grila de impozitare și valorile consumului de combustibil, putând fi aliați de nădejde pentru Hyundai și Corolla. Toyota nu excelează nici la acest capitol, ansamblul motor înscriindu-se în media întregului automobil; toate sunt bune și se bucură de o fiabilitate proverbială, dar niciun aspect nu iese cu adevărat în evidență.
Ca și motorul, transmisia noului Elantra merită o bilă albă. Rapoartele celor șase trepte au fost foarte bine etajate, atât pentru performanțe dinamice decente, cât mai ales pentru valori foarte bune pentru consumul de combustibil. În București acesta nu a depășit cifra de 10 l/100 km. Mai mult decât cei 8,5 litri declarați de producător, dar valoarea e foarte bună ținând cont de traficul haotic din capitală care nu permite niciodată fluiditatea necesară atingerii valorilor de consum declarate. La drum lung, fără a menaja neapărat pedala de accelerație, dar cu încărcătură minimă s-a obținut un consum care s-a situat în jurul valorii de 6l/100 km.
Sportivitate confortabilă
Dacă am pomenit de pasageri, aceștia se vor bucura de un confort la cote înalte asigurat de trenul de rulare cu o setare foarte bună. Cu un compromis reușit, între sportivitatea necesară unui automobil cu un aspect ca cel al lui Elantra pe de o parte și confortul esențial în cazul unui model de familie, modelul corean și-a făcut încă o dată cel mai bine lecția în testul nostru. Doar funcționarea ceva mai gălăgioasă în unele cazuri mai reduce din plusurile unei setări foarte bune.
În multitudinea de caracteristici pozitive bifate pentru Elantra, își face loc și un capitol la care ar mai fi loc și de mai bine. Sistemul de direcție nu este cea mai inspirată creație a inginerilor Hyundai. Asistat în exces, știrbește din plăcerea și din feedback-ul oferit șoferului.
Trăgând însă linie, Hyundai vine cu un produs foarte reușit, care este capabil să pună mari probleme printre concurenții săi. Adăugând la toate un preț de achiziție îmbatabil momentan, plus serviciile post vânzare excelente oferite de Hyundai, n-ar fi de deloc surprinzător ca liniile telefonice ale dealer-ilor să înceapă să se înroșească.
Renault Fluence se situează undeva la mijloc în testul nostru dacă ținem cont numai de senzațiile pe care le experimentează pasagerii la bordul său. Hyundai Elantra este ușor orientat către sportivitate, designul și feeling-ul oferit șoferului susținând acest lucru. Corolla și Fluence mizează pe confortul oferit pasagerilor, dar abordează subiectul în mod diferit. Toyota s-a axat pe interior (scaune, spațiu), iar Renault mai mult pe partea tehnică (suspensie, insonorizare).
Modelul Fluence testat beneficia de elemente de design specifice seriei limitate Passion. Acestea au rolul de a amplifica sportivitatea designului, iar dintre ele amintim spoilerele sport față și spate, pragurile laterale, jantele de aluminiu de 17” și pedalierul sport fabricat din aluminiu. Remarcăm contrastul dintre călătoria „business class”, trăsătura promovată de Renault pentru acest model încă de la început, și aceste artificii de design care induc impresia unor gene sportive.
Totul pentru confort
După cum spuneam la început, Fluence abordează confortul de la exterior către interior. Suspensia este reglată pentru confort. Denivelările, liniile de tramvai și gropile nu ridică niciun fel de probleme concurentului francez. Nu veți auzi zgomote suspecte din direcția punților și nici nu veți simți vibrații nedorite. Din punct de vedere dinamic încep prin a acuza pedala de ambreiaj. Deși aceasta are o cursă normală, doar prima parte are un rol activ. Dacă nu ai condus în ultimul timp un model franțuzesc, ai nevoie de ceva timp ca să te obișnuiești.
Motorul este foarte silențios, în sarcină nepătrunzând în habitaclu decât un vuiet înfundat. Impresionează prin liniaritate și cuplul decent la turații scăzute, aspecte care din nou favorizează confortul, șoferul nefiind nevoit să schimbe des treptele de viteză pentru depășiri scurte. Singurul aspect negativ este cilindreea de 2.0 l. Ceilalți concurenți au motoare de puteri similare, dar obținute din cilindree de 1.6 l, iar în cazul Hyundai rezultatele sunt impresionante. Răspunsul accelerației este perceptibil mai prompt decât cel al lui Fluence și Corolla pe întreaga plajă de turații. Din punct de vedere dinamic Toyota pare cea mai bine închegată, deși din cauza fotoliilor ce țin locul scaunelor față nu se va apuca nimeni să o alerge pe viraje.
Bine ați venit!
Nu pot spune de ce îmi place habitaclul lui Fluence, poate este datorită faptului că îți crează de la început o senzație de familiaritate. Bordul este foarte aerisit, fără display-uri inutile, fără culori stridente, totul menținut la limita strictului necesar. Cu toate acestea, materialele folosite la construcție sunt peste media clasei, deși unele îmbinări par făcute în grabă.
Ca dotare opțională, deasupra consolei centrale tronează sistemul de navigație. Interacțiunea cu acesta se face printr-o telecomandă destinată special sistemului.
Habitaclul este spațios, ideal pentru călătoriile lungi. În plus, pasagerii care călătoresc pe banchetă au la dispoziție aeratoare destinate. Despre portbagaj țin să menționez accesul facil la zona de încărcare, iar cei 530 l sunt suficienți pentru un tur prin Europa.
Un lucru pe care îl apreciez cu cea mai mare sinceritate este sistemul de închidere centralizată. Nu este nevoie decât să ai cheia electronică (cartela) și totul este făcut de la sine. Dacă te îndepărtezi de mașină ușile se închid automat și se pliază oglinzile. Când te apropii se descuie, iar pentru a porni motorul nu trebuie să introduci cheia într-un locaș special (există unul).
Cale de mijloc
Din nou, analizând prețurile, observăm că Fluence se află între celelalte două modele. Avantajul lui este prețul mic al dotărilor opționale. Farurile xenon sau sistemul de navigație nu mai pot fi considerate în lumea auto de astăzi dotări exclusiviste, tocmai de accea prețul relativ scăzut pentru ele atrage puncte în plus pentru Fluence. Mai putem menționa și rețeaua națională de service ce acoperă foarte bine toate zonele țării.
Corolla este cel mai reprezentativ model pentru acest segment, iar acest lucru se datorează longevității acestui nume, dar și unui mix de calități ce au făcut din sedanul nipon un redutabil competitor în raport cu oferta europeană și nu numai. Deși pleacă din start cu un minus la capitolul imagine unde nu reușește să țină pasul cu Fluence și Elantra, Corolla afișează o construcție echilibrată, lipsită de excese și croită cel mai probabil pe gusturile unei clientele de vârstă medie.
Rețetă echilibrată
Interiorul are și el parte de o sobrietate excesivă, dar spațiul oferit este impresionant, de acest lucru fiind plăcut surprinși mai ales ocupanții locurilor din spate, ce se vor bucura de libertate deplină la nivelul capului și al picioarelor. Planșa de bord este realizată fără cusur la capitolul materialelor folosite și al îmbinărilor, însă din punct de vedere stilistic se situează sub nivelul celor două concurente ce au ca avantaj faptul că au fost realizate mai recent. Scaunele sunt ușor subdimensionate, dar sunt confortabile. Susținerea laterală este însă insuficientă dacă vă gândiți vreodată să scoateți la lumină spiritul sportiv al japonezei. Vizibilitatea este mai bună decât cea a lui Fluence și incomparabilă cu cea a lui Elantra, mai ales către zona spate, unde Corolla se prezintă foarte bine. Acest lucru arată o preocupare mai mare a japonezilor pentru latura practică și avantajul de a beneficia de mai mulă experiență în acest segment. Insonorizarea bună face ca zgomotele exterioare să pătrundă cu dificultate în habitaclu, inclusiv cele produse de motor.
Paleta de motorizări pe benzină este limitată pentru Corolla la doar două propulsoare, ambele cu cilindree redusă. Deși este cea mai puternică motorizare pe benzină pe care o oferă Corolla, propulsorul de 1.6 litri nu se remarcă prin sportivitate în ciuda celor 132 CP pe care fișa tehnică îi afișează, dar se descurcă onorabil în toate celelalte situații. Calitățile lui sunt prestația bună la turații joase și zgomotul redus, ce îl fac plăcut de exploatat în oraș, unde reușește să rămână economic cu condiția să fie folosit rațional.
Peste 3.000 rpm, lucrurile se schimbă, iar primul indiciu al prezenței celor 132 CP sub capotă, este zgomotul, ușor sesizabil. Cutia de viteze cu șase trepte funcționează precis și este etajată astfel încât să nu aducă motorul în situații critice. Este pus în valoare întreg potențialul motorului de 1.6 litri care reușește un demaraj de 10 secunde și o viteză maximă de 200 km/h.
Setări pro-confort
Direcția este foarte precisă, iar acest lucru se traduce prin mai multă agilitate oferită mașinii. Asistarea servo nu este în măsură să încurajeze excesele la volan, dar va fi apreciată în spații înguste și în traficul urban. Pe aceeași linie pașnică se situează și setarea suspensiei.
Aceasta reușește să absoarbă cu succes denivelările mici și medii și să mențină stabilitatea la un nivel mai mult decât decent pentru această clasă. Arhitectura semirigidă a punții spate este cea care limitează aptitudinile sportive ale japonezei, dar de acest nivel nu reușesc să treacă nici Elantra sau Fluence, care beneficiază de o tehnologie similară la acest capitol.
Media corectă
Fără a încerca să iasă în evidență prin diverse artificii stilitice sau de design, așa cum o fac Elantra și, într-o măsură ceva mai mică, Fluence, Corolla reușește să se identifice drept o medie interesantă dintre ceea ce oferă cele două concurente, cea franceză și cea coreeană.
Prețul este și el competitiv prin prisma celor 16.430 de euro cu care se poate achiziționa cea mai ieftină versiune echipată cu acest motor. Dotările sunt însă modeste în această configurație, iar acest lucru face Corolla să ajungă mai scumpă decât Fluence și Elantra când va fi echipat similar. Diferența de preț poate fi considerată ca fiind plătită pentru un simbol al fiabilității nipone și un nume care are deja tradiție în zona sedanurilor compacte.
În cazul în care îți surâde o relație de lungă durată cu Toyota Corolla țin să te anunț că tocmai a devenit disponibilă versiunea cu face lift. Arată mai bine decât modelul din acest test și, după cum îi știu pe japonezi, modificările nu țin doar de latura estetică.
Date tehnice: | Hyundai Elantra |
Renault Fluence |
Toyota Corolla |
---|---|---|---|
Sasiu si caroserie | |||
Motorizare | 1.6 MPI | 2.0i | 1.6 Valvematic |
Nr. usi/locuri | 4/5 | 4/5 | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1236/ | 1205/1760 | 1275/1750 |
Dimensiuni si capacitati | |||
Lung/lat/inalt [mm] | 4530/1775/1445 | 4620/1810/1480 | 4550/1760/1470 |
Ampatament | 2700 | 2700 | 2600 |
Volum portbagaj [l] | 485 () | 530 () | 450 () |
Motor si transmisie | |||
Tip motor | 1.6 MPI | 2.0i | 1.6 Valvematic |
Combustibil | Benzina | Benzina | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1591 | 1997 | 1598 |
Sistem alimentare | injectie multipunct | injectie multipunct | injectie multipunct |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 97(132)/6300 | 103(140)/6000 | 97(132)/6400 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 158/4850 | 195/3750 | 160/4400 |
Cutie de viteze | Manuala/6 | Manuala/6 | Manuala/6 |
Performante si consum | |||
Viteza maxima [km/h] | 200 | 200 | 200 |
0-100 km/h [s] | 10.7 | 9.9 | 10 |
Consum urban/extra/mixt | 8.5/5.2/6.4 | 10.9/6.1/7.9 | 8.6/5.3/6.5 |
Emisii CO2 [g/km] | 148 | 182 | 150 |