Regulamentul privind cerințele de omologare de tip pentru autovehicule și pentru „sistemele, componentele și unitățile tehnice separate” ale acestora îl definește drept „înregistrator de date în caz de evenimente”. Opinia publică și jurnaliștii îl simplifică la „cutia neagră”. În realitate, EDR este ceva mai mult și ceva mai puțin decât cutiile negre de pe piața secundară furnizate de unele companii de asigurări. EDR nu poate fi instalat sau dezinstalat, activat sau dezactivat. Este o tehnologie care a fost încorporată în mașină încă de la proiectarea acesteia și a cărei funcționare este independentă de orice intervenție externă.
De când va fi obligatorie cutia neagră?
Primul lucru de știut este că, începând cu 7 iulie, toate mașinile noi puse în vânzare vor trebui să fie echipate cu EDR (obligația a intrat deja în vigoare în urmă cu doi ani pentru toate noile omologări de tip, adică pentru noile modele introduse pe piață de către producători). Obligația, așa cum se întâmplă întotdeauna în astfel de situații, nu înseamnă că o anumită tehnologie nu poate fi adoptată chiar înainte de intrarea în vigoare definitivă a regulamentului care o vizează, ceea ce, de fapt, se întâmplă destul de des în realitate.
Nu sunt disponibile cifre oficiale, dar, de ceva timp, o mare parte din mașinile puse în vânzare au EDR fără ca vânzătorii și cumpărătorii să fie întotdeauna sau pe deplin conștienți de acest lucru. Mașinile vândute până la 7 iulie care nu au EDR nu vor fi niciodată, în niciun caz, obligate să aibă EDR. Nu în ultimul rând pentru că, după cum vom vedea, este o tehnologie încorporată în mașină și strâns legată de sistemele de asistență de pe aceasta. Și, prin urmare, nu poate fi instalată post-producție.
Stochează date numai în caz de accident
Ce este mai exact EDR? Regulamentul îl definește ca fiind „un sistem care înregistrează și stochează automat parametrii și informațiile referitoare la accident imediat înainte (5 secunde), în timpul și imediat după o coliziune (300 de milisecunde)”. Prin urmare, sistemul nu salvează date din timpul condusului normal, nu înregistrează video sau sunet, este automat, nu poate fi dezactivat de către șofer, iar datele care sunt stocate atunci când are loc un accident se află numai în sistem, adică nu sunt transmise în exterior. Cutia neagră nu are conexiune prin satelit, wifi sau Bluetooth. Și, prin urmare, întrucât nu are coordonate geografice, nici măcar nu știe unde se află sau unde a avut loc accidentul.
În spiritul regulamentului, datele înregistrate ar trebui să fie utilizate în formă agregată de către statele Uniunii Europene doar „pentru a efectua analize de siguranță rutieră și pentru a evalua eficacitatea măsurilor specifice luate, fără a permite identificarea proprietarului sau a deținătorului unui anumit vehicul”, deci nu pentru a atribui răspunderea în caz de accident, așa cum s-ar putea crede. Cu toate acestea, același regulament admite că „datele … pot fi puse la dispoziția autorităților naționale, prin intermediul unei interfețe standardizate, în conformitate cu legislația națională sau a Uniunii, numai în scopul cercetării și analizei în legătură cu accidentul”.
Anonimatul este garantat
În orice caz, datele stocate pe dispozitiv sunt anonime (standardul spune că acestea trebuie să fie „anonimizate”). Practic, cutia neagră nu trebuie să conțină nicio informație care să permită identificarea proprietarului sau a deținătorului vehiculului și a vehiculului însuși. De fapt, sistemul nu cunoaște VIS (vehicle indicator section), adică ultimele cifre ale VIN (vehicle identification number), codul de 17 cifre pe care îl numim în mod obișnuit serie de șasiu.
Cu toate acestea, sistemul trebuie să permită identificarea exactă a tipului, variantei și versiunii vehiculului și a sistemelor de siguranță activă și de prevenire a accidentelor montate pe vehiculul în care este prezent EDR. Acest lucru se datorează faptului că înregistratorul de date de eveniment nu numai că înregistrează anumite informații dinamice din perioada imediat anterioară și până în perioada imediat următoare unei coliziuni (viteza, frânarea, rotația și înclinarea vehiculului pe șosea), dar înregistrează și starea și secvența de activare a tuturor sistemelor de siguranță ale vehiculului, de la centurile de siguranță la frâne, de la sistemul de apel de urgență automat de la bord la sistemele avansate de asistență de pe vehicul.