În cadrul conferinţei ONU privind schimbările climatice (COP28) de la Dubai au fost relevate câteva cifre și estimări interesante cu privire la impactul mașinilor electrice asupra consumului de combustibili fosili și a mediului.
Conform Reuters, există multă agitaţie în cadrul COP28 cu privire la ritmul lent al reducerii consumului de combustibili fosili, acesta afectând lupta contra schimbărilor climatice. În acest context, majorarea vânzărilor de vehicule electrice din ultimii ani a determinat analiştii să-şi accelereze proiecţiile privind momentul în care folosirea ţiţeiului va ajunge la apogeu și va începe să scadă.
Agenţia Internaţională a Energiei (IEA) se aşteaptă ca la finalul acestui deceniu consumul mondial de petrol să atingă pragul maxim de circa 103 milioane de barili pe zi (bpd) și, începând din acel punct, să debuteze un tipar de scădere. Inițial, în 2017, IEA considera că nivelul de vârf de 105 milioane bpd va fi atins în 2040, însă de atunci organizația a publicat mai multe ajustări ale previziunilor sale.
„Atuul îl reprezintă sprijinul politic pentru trecerea la electrificare, ceea ce reduce substanţial cererea de petrol în sectorul transporturilor, care a fost motorul cheie al creşterii cererii globale de petrol”, a apreciat Apostolos Petropoulos, specialist în energie în cadrul IEA.
Tot IEA este de părere că sectorul transporturilor este responsabil pentru aproximativ 60% din cererea globală de petrol, doar SUA consumând aproximativ 10%. Acest procent ar urma să scadă, IEA estimând că folosirea vehiculelor electrice va reduce cu aproximativ cinci milioane de barili pe zi cererea globală de petrol până în 2030.
Vânzările globale de vehicule electrice reprezintă acum aproximativ 13% din totalul vânzărilor auto şi vor creşte probabil la 40% – 45% din piaţă până la finalul deceniului, conform IEA, datorită subvenţiilor şi standardelor stricte impuse de autorități.
Şi costurile cu bateriile pentru mașinile electrice sunt în scădere în contextul declinului preţurilor unor materii prime precum litiul. Deşi cifrele sunt impresionante, IEA susţine că vânzările de vehicule electrice vor trebui să fie chiar mai ridicate – de circa 70% din piaţă până în 2030 – pentru a fi îndeplinit obiectivul Acordului de la Paris de limitare a încălzirii globale.
Conform experţilor din industria auto, rata viitoare a adoptării vehiculelor electrice va depinde semnificativ de preţul acestora şi de disponibilitatea staţiilor de încărcare cu energie, în această direcție China având acum avantaje majore.
De exemplu, conform companiei de consultanță JATO Dynamics, preţul mediu al unui vehicul electric în China este de 31.165 euro (33.964 dolari), în timp ce, în SUA, preţul mediu al unui vehicul electric depăşeşte 53.000 dolari.
Cel mai ieftin vehicul electric din China este cu circa 8% mai ieftin decât cel mai ieftin model echivalent alimentat pe benzină disponibil în aceeași țară, pe fondul subvenţiilor masive şi al disponibilităţii metalelor rare, care sunt cruciale în producţia mașinilor alimentate de baterii. Tocmai de aceea vehiculele electrice au deja o cotă de piaţă de aproximativ 25% în China.
În contrast, în SUA, datele companiei Kelley Blue Book arată că preţul mediu al unui vehicul electric este cu aproximativ 5.000 dolari mai mare decât al unei maşini alimentată pe benzină.
Totodată, Statele Unite și Europa sunt mult în urma Chinei în privinţa numărului total al staţiilor de reîncărcare publice. Datele publicate în octombrie arată că în SUA existau aproximativ 52.000 staţii de reîncărcare publice, în Europa circa 400.000, iar în China aproximativ 1,2 milioane.
Chiar și în aceste condiţii, IEA se aşteaptă ca vehiculele electrice să reprezinte până la 50% dintre maşinile noi înmatriculate în SUA, până în 2030, iar în Europa procentul ar putea fi asemănător.