Ford Focus este unul dintre cei mai importanți jucători de la clasa compactă, cu o istorie de 11 ani, peste cinci milioane de exemplare produse și 80 de premii doar în Europa.
Cu scopul de a-și păstra poziția fruntașă în topul vânzărilor, inginerii de la Ford au cosmetizat ultima versiune de Focus. Face lift-ul suferit nu trebuie privit doar ca o schimbare de look, ci și o îmbunătățire a performanțelor mașinii. Pe baza observațiilor primite, dar și a chestionarelor oferite clienților în service, inginerii Ford au retușat acele elemente care au creat inconveniente odată cu parcurgerea kilometrilor. Rezultatul este un concurent de temut pentru modele de succes precum Renault Megane, Kia Cee’d sau VW Golf. Bine proporționat Ford Focus face lift arată bine din orice unghi îl privești. Liniile nu au fost aruncate la întâmplare, iar paleta de culori a fost aleasă cu mare atenție. Totalitatea elementelor folosite înglobează noțiunea „kinetic design“, întâlnită pe cele mai noi modele ale gamei Ford. Schimbarea majoră este cel mai bine evidențiată în partea frontală, care împrumută elemente de la fratele mai mare, Mondeo. La versiunile de vârf Ghia și Titanium, grila trapezoidală inferioară este încadrată de un chenar cromat elegant, iar noile faruri de ceață și soclurile vin în completarea transformării.
La partea laterală se pot observa oglinzile exterioare mărite ce integrează semnalizatoarele. Văzut din spate, Focus are o postură mai stabilă, la aceasta contribuind și noile lămpi spate cu LED oferite standard. Next level Odată urcat la bord, observi multe elemente preluate de la Mondeo, ceea ce înseamnă trecerea la un nou nivel. Calitatea materialelor folosite este peste media clasei. Se remarcă ușor, atât vizual cât și tactil, materialul moale folosit la tapiţeria portierelor, la noul panou de instrumente de bord și bordul central, precum și la butoanele oglinzilor, toate acestea fiind revizuite și ca design. Interesant este și butonul de pornire a motorului, Ford Power, amplasat lângă maneta schimbătorului de viteze, iar opţional este disponibil Modulul de Conectare, care include un port USB, o mufă auxiliară și posibilităţi de conectare pentru iPod. Unul dintre punctele forte la Ford Focus a fost, de la început, abordarea fără compromisuri a siguranţei, care presupune includerea sistemului inteligent de protecţie Ford și a nu mai puţin de șase airbag-uri. Pentru a îmbunătăţi nivelul de siguranţă, noul model este acum dotat standard cu ESP(pentru varianta de 2.0 litri diesel) și controlul tracţiunii pe majoritatea pieţelor europene. Raport excelent confort / sportivitate Orice model Ford este recunoscut și apreciat pentru raportul excelent între sportivitate și confort. În urma supertestului, pot spune că noul Focus nu face rabat de la regulă. Transmisia manuală beneficiază de frecare redusă, ceea ce face ca schimbarea treptelor să necesite mult mai puțin efort. Chiar și cu îmbunătățiri, cutia cu 5 trepte cu care vine echipat motorul de 1.6 benzină necesita obișnuință, reprizele nefiind pe măsura așteptărilor. Compensează prin suspensia setată corect, mașina rămânând neutră atunci când se abordează în forță un viraj. Spe deosebire de concurență, Focus-ul face lift este mai plăcut de condus datorită cadrului auxiliar față rigid, completat de suspensia spate Control Blade. Compromisul perfect între confort și sportivitate este asigurat de șasiul cu bare McPherson, amortizoarele față mari și barele tubulare duble umplute cu gaz. Cei care doresc senzații tari sunt rugați să caute decuplarea ESP-ului la alt model, pentru că la Focus de 1.6 benzină nu este posibil, dotare opțională – 252 euro. De când a fost lansat în România, Kia cee’d s-a bucurat de un real succes.
Câștigarea concursului Mașina Anului 2008 a contribuit la atragerea clienţilor în showroom-uri. Totuși, garanţia de șapte ani a fost cea care a atras atenția tuturor. Dotarea standard cuprindea încă de la început un nivel de dotări suficiente pentru a mulţumi majoritatea clienţilor, amintim geamurile electrice, radio mp3, aer condiţionat și un număr semnificativ de airbaguri. Cele cinci stele obţinute la EuroNCAP au jucat un rol important în atragerea clienţilor. Dar toate aceste lucruri au fost numai un suport „tehnic” bine realizat pentru un model care a adus o revoluţie în linia de design a mărcii. Era primul Kia după care oamenii întorceau capul. Pur și simplu a fost unul dintre motivele care a adus clienţi în showroom, iar acolo erau imediat atrași de oferta standard generoasă, dar și modul „serios” în care a fost contruit acest model, detaliile primind o atenţie sporită. Un lucru asemănător se întâmplă acum cu Megane, al cărui design nu amintește deloc de generaţia anterioară. Dacă sedanul s-a bucurat de succes în România, varianta în cinci uși a fost obiectul multor discuţii și a fost mai puţin căutat. Interior spațios Kia cee’d impresionează prin spațiul pus la dispoziția pasagerilor.
La drum lung, pe banchetă pot călători trei adulți relativ confortabil. Nu vor sta înghesuiți, dar nici nu se vor simți ca într-un fotoliu. Finisajele sunt de calitate, iar pasagerii nu intră în contact cu zone din plastic dur. Șoferul beneficiază de o vizibilitate bună către toate direcțiile, aspect îmbunătățit și de oglinzile exterioare de dimensiuni generoase. Comenzile sistemului audio sunt bine delimitate de cele ale climatizării, în Kia ergonomia fiind la ea acasă. Felul în care sunt amplasate pe volan comenzile sistemului audio ar trebui să fie un exemplu pentru alți constructori. Nivelul insonorizării este unul ridicat, în habitaclu păstrându-se liniștea și la viteze mari. Echiparea de bază include suficiente dotări pentru a mulțumi și clienții pretențioși. Dintre acestea amintim torpedoul refrigerat și mufa auxiliară USB pentru sistemul audio. Portbagajul nu este cu mult mai mic decât cel al concurenților săi, lucru de apreciat ținând cont de mărimea habitaclului.Un detaliu ce dovedește atenția acordată pasagerilor sunt spațiile mari de depozitare din uși, atât în cele față cât și în cele spate. Dinamica Motorul de 1.6l cu distribuție variabilă oferă valori bune ale cuplului încă de la turații scăzute, ceea ce se traduce prin confort și ușurință în utilizare în mediul urban.
Ca la orice MAS, performanțele dinamice se obțin după 3.000 rpm. Suspensia oferă o stabilitate bună pe viraje, dar în același timp amortizează destul de bine gropile și denivelările prezente pe drumurile mioritice, fără a deranja pasagerii cu zgomote suspecte. Singurul reproș pe care îl am vis-a-vis de comportamentul dinamic al mașinii este legat de direcția mult prea asistată. Este potrivită pentru rulajul în mediul urban, dar schimbarea deasă a gradului de asistență a direcției poate deveni obositoare. Concluzii Kia cee’d este un automobil bine închegat și plăcut de condus. Prin spațiul pus la dispoziție poate fi utilizată drept automobil de familie. Motorul nu consumă mult în oraș, iar în afara lui oferă reprize de accelerație ce nu îți vor da emoții în timpul unei depășiri. Prețul accesibil, multiplele dotări și fiabilitatea dovedită până în prezent fac din cee’d o alternativă foarte atractivă. Renault continuă să înfrunte concurenţa în segmentul C prin recent lansatul Megane 3, automobil ce prezintă o evoluţie evidentă faţă de generaţia trecută. Primele schimbări se observă la designul exterior, unde s-a renunţat la formele ascuţite și la designul controversat al părţii posterioare.
Pentru a plăcea unui număr mare de viitori clienţi, Megane 3 are un design modern, dar mai cuminte. Formele fluide anunţă noua identitate Renault, identitate preluată recent și de Clio. Pentru cei ce vor un aspect mai agresiv există Megane 3 Coupe, ce a fost remarcat chiar și de creatorii ultimei versiuni a jocului Need For Speed, unde apare printre mașinile concurente. Silueta coupe-ului nu cere tribut decât 28 de litri din portbagaj.Printre cei mai buni la interior O surpriză plăcută pentru clienţi va fi ambianţa interioară a mașinii care, prin finisaje și design, o plasează printre premianţii segmentului. Planșa de bord a primit o atenţie deosebită, atât la nivel de design, cât și la capitolul materiale și îmbinări, unde se apropie de liderul segmentului, teutonul Volkswagen Golf. Cadranele de bord oferă un mixt între analog și digital ce arată modern și face ușor de citit parametrii. Comenzile climatizării se acţionează de la potenţiometre, noua formă evidenţiind un stil asemănător cu cele de la modelele noi Mercedes.
Poziţia la volan este corectă pentru clasa ei, iar pe banchetă au loc suficient și persoanele adulte. Portbagajul cu un volum de 372 de litri se încadrează în limitele clasei, oferind suficient spaţiu pentru un scurt concediu. Raportat la preţul mașinii remarcăm dotările standard generoase ce includ aer condiţionat, tempomat ori radio-CD player ce redă fișiere MP3 încă de la nivelul de echipare Expression. Pachetul de siguranţă standard este și el generos și include patru airbaguri plus ESP și EBV+AFU(Asistenţă la frânarea de urgenţă). Toate acestea se pot cumpăra pentru un preţ extrem de competitiv ce pornește de la 12.900 Euro cu toate taxele incluse, având în vedere nivelul de dotări și calitate. Confort şi la rulare În România noul Megane 3 se poate achiziţiona echipat cu motorizări de 1,6 16v pe benzină și diesel de 1,5 și 1,9 litri. Datorită preţului competitiv cel mai probabil volumele în vânzări vor fi acaparate de 1,6/16V. Acest propulsor, deși nu înglobează cele mai noi tehnologii, cum sunt distribuţia variabilă ori injecţia directă pe benzină, se achită bine de sarcinile sale. În cazul în care încercaţi o depășire rapidă ori vreţi un demaraj bun trebuie să știţi că motorul devoltă cuplul maxim la peste 4.000 rpm. Modelele construite pentru piaţa din România au în dotarea standard un „pachet de drumuri grele“ , adică suspensii întărite și înălţate plus un scut sub motor.
Suspensiile garantează astfel o rezistenţă crescută în timp a trenului de rulare pe drumurile noastre. Reversul medaliei îl aflăm atunci când rulăm cu viteze ridicate pe viraje și remarcăm că dinamica nu este la fel de bună precum cea a unui Focus sau a unui Golf, care au suspensii independente pe spate. Direcţia electrohidraulică este un plus faţă de generaţia trecută și îi transmite șoferului informaţii reale despre ce se întâmplă cu roţile, fără senzaţia de întârziere pe care o întâlnim la alte direcţii asistate electric. Calitate/Preţ fără concureţă Megane 3 cu nivelul de dotare Expression și motorul de 1,6 are un preţ de pornire de 12.900 cu toate taxele incluse, percepţia asupra calităţii fabricaţiei și elementul de nou fiind oferite la un preţ extrem de accesibil. Raportul calitate/preţ foarte bun probabil că va face diferenţa în această perioadă în care cumpărătorii sunt extrem de atenţi la aspectul financiar și va propulsa noul Megane 3 printre liderii segmentului compact. În cele șase luni de când se vinde oficial în România, trei exemplare Volkswagen Golf VI au apărut în parcarea din fața blocului în care locuiesc. Nu știu exact cine le conduce și nici nu prea mă interesează, dar știu că numai dacă lumina pică exact cum trebuie și soarele nu este foarte puternic pot să le deosebesc de restul Golf-urilor V din parcare.
Nu sunt răutăcios și nici ironic, pur și simplu relatez un adevăr cât se poate de evident. Golf VI seamănă foarte mult cu generația pe care o înlocuiește, suficient de mult cât să fie considerat, cel puțin stilistic vorbind, doar un face-lift ceva mai elaborat. Cu excepția blocurilor optice redimensionate, în față cu iz de Scirocco și în spate cu ecouri de Touareg, panourile de caroserie au rămas în proporție de 90% neschimbate. În orice altă situație aș fi acuzat producătorul de o lipsă totală de implicare artistică, dar în cazul de față pot înțelege rațiunile din spatele acestor alegeri. În primul rând clientela tipică de Golf nu caută să iasă în evidență, prin urmare, artificiile de ordin estetic nu ar fi avut ecouri spectaculoase în materie de vânzări. Către premium Ca și exteriorul, interiorul marchează o evoluție foarte discretă, cel puțin din punct de vedere al formelor. Câteva butoane au fost mutate de colo-colo, au apărut și unele noi, dar nimic care să deranjeze ergonomia excelentă, caracteristica mărcilor din grupul VAG. Cinci minute pentru a recunoaște comenzile uzuale dacă ai condus înainte, și zece dacă e prima oară când te urci într-o mașină. În materie de calitatea plasticelor și finisărilor trebuie să te pricepi mai bine ca mine pentru a îl delimita de un Passat spre exemplu.
Oricât de mult aș încerca să evit folosirea termenului „premium“, noul Golf nu îmi acordă prea multe șanse. De la prima îmbinare până la plasticele folosite în partea inferioară a bordului, și aici nu vorbesc de torpedou ci de zonele în care probabil doar mecanicii au ce căuta, nu ai cum să nu rămâi impresionat. Finisări de clasă medie în clasa compactă nu sunt de găsit chiar la orice producător. Din acest test doar Renault Megane se apropie, calitativ vorbind, de nivelul Golf-ului, dar îi lipsesc dotările de confort ce fac din Golf o compactă de clasă. Noile materiale fonoabsorbante, ce includ chiar și o folie montată pe parbriz, au grijă ca tu să nu fi nevoit să crești volumul sistemului audio direct proporțional cu viteza de rulare și calitate a asfaltului. Și din nou mă gândesc la o comparație cu Passat-ul. Viitorul este supraalimentat Sigla TSI nu mai reprezintă o noutate în domeniu, primul motor de acest fel debutând pe vechea generație a Golf-ului sub insigna GT.
De atunci puterea maximă dezvoltată a fost scăzută, propulsorul dublu supraalimentat fiind disponibil în două configurații de putere 122 CP/158 CP. Spre deosebire de concurenții ce rămân fideli soluțiilor aspirate clasic, fie ele cu sau fără distribuție variabilă, TSI-urile oferă o curbă de cuplu accesibilă încă de la turații inferioare, asemănătoare unui motor diesel. Prin urmare, nu ai de ce să turezi prea mult motorul pentru a menține un ritm alert, iar asta înseamnă consum și zgomot redus. Dacă în oraș vei remarca confortul excelent la rulare, pe un traseu cu viraje vei prefera pachetul dinamic oferit de un Focus. Cu toate că nu i se poate imputa ceva evident, Golf-ul te ține destul de departe de acțiune, izolat în eficiență și constanță, cam plictisitor. Cel mai ieftin Golf echipat cu motorul TSI de 122 CP și cutie manuală costă în prezent 17.109 euro cu TVA inclus, cu 3.259 euro mai mult decât un Megane în echiparea superioară Dynamique. În condițiile în care modelul francez oferă, pe de o parte, o listă de dotări standard mai cuprinzătoare, și pe de altă parte, o garanție dublă (4 ani față de cei doar 2 pentru Golf) diferența de preț e dificil de justificat.