Industria auto își pune la dispoziția sectorului medical experiența, tehnologia și forța de muncă, implicându-se în realizarea de ventilatoare mecanice și viziere pentru contracararea efectelor pandemiei de coronavirus. Muți compară situația cu efortul făcut de constructorii auto în Cel De-Al Doilea Război Mondial. Dar inițiativa se lovește însă și de un anumit scepticism.
Foto: arhiva
Cum spitalele din întreaga lume se confruntă cu pacienți ce suferă de dificultăți respiratorii datorate COVID-19, lipsa de ventilatoare îi forțează pe doctori să ia decizii de viață și de moarte. Dar, deși constructorii nu mai șanțează metalul în aceste zile, nu toate unitățile de producție sunt complet închise.
Conversia fabricilor constructoare de mașini pentru sisteme vitale în caz de necesitate, cum este cazul perioadei pe care tocmai o traversăm, este comparabilă cu situațiile din Cel de-al Doilea Război Mondial, când au trebuit să construiască tancuri, avioane de luptă sau alte echipemente necesare apărării. Dar, spre deosebire de acum 80 de ani lucurile sunt diferite față de contribuțiile constructorilor auto care au dus la câștigarea războiului. Aceasta datorită că acum nu este ușor să ajuți, doar puține companii fiind capabile să întrunească nvielul necesar de complexitate și precizie necesar realizării unor dispozitive medicale vitale.
Președintele American, Donald Trump a folosit analogia cu vremurile din timpul războiului pentru a-și justifica apelul către industria auto, pe măsură ce țara se confruntă cu din ce în ce mai multe cazuri de infecție cu coronavirus. El s-a folosit chiar de o lege din 1950 privind producția de elemente destinate apărării pentru a impulsiona fabricarea de ventilatoare și alte dispozitive de către constructroii auto.
General Motors și Ford, companiile franceze, Grupul PSA și Renault, Nissan, precum și echipele din Formula 1 s-au alăturat acestui efort ca răspuns la cererea masivă de elemente pentru echipamentele medicale vitale
Ford în colaborare cu 3M s-a implicat în construcția de ventilatoare, din repere aflate pe stoc , precum ventilatoarele pentru habitaclul modelelor F-150.
General Motors ajută producătorul american de echipamente medicale Ventec Life Systems să poată produce un număr și mai mare de ventilatoare, luând în cosiderare și alte posibilități de a ajuta.
Alți constructori fac eforturi similare. Tesla a cumpărat peste 1200 de ventilatoare din China pe care le-a donat instituțiilor medicale din SUA. CEO Elon Musk și compania sa se gândesc însă la cum să producă și mai multe.
Cu toate acestea, unii experți afirmă că realizarea de ventilatoare medicale necesită tehnici și proceduri diferite față de cele utilizate în mod normal într-o fabrică.
Între timp, în Franța, a fost creat un consorțiu de companii industriale, din care fac parte PSA și furnizorul de echipamente auto Valeo, pentru a se fabrica „10.000 de ventilatoare până la jumătatea lunii mai”, după cum a anunțat joi președintele Macron, citat de AFP.
În ceea ce privește Mercedes, compania germană a apelat la echipa sa de Formula 1 – aflată în pauză competițională ca urmare a anulării sau amânării curselor de GP – pentru a se pune pe treabă în această privință. Sixtupla echipă campioană mondială a consturit deja un dispozitiv respirator mai puțin invaziv, care necesită tuburi respiratorii și sedare – pentru pacienții afectați cel mai sever.
Echipa, al cărei cartier general este în Marea Britanie, va realiza aproximativ 1000 de unități pe zi, împreună cu alte șase echipe de Formula 1 ce își au de asemenea, sediile în Marea Britanie și care și-au arătat disponibilitatea de a contribui la construcția acestor dispozitive.
Echipele din F1 contribuie la realizarea unui ventilator medical
O versiune a dispozitivului – care crește fluxul de aer și oxigen în plămâni este adesea utilizat în tratarea apneei în somn – a fost deja utilizată în spitale din Italia și China, pentru a-i ajuta pe pacienții cu COVID-19.
„Proiectul Pitlane” se bazează pe avantajele „esenței industriei de Formula 1: design rapid, manufacturarea de prototipuri, testare și asamblare perfectă” după cum au declarat echipele de F1 într-un comunicat.
Dependența de furnizori
Oricum, există și scepticism în privința faptului că industria auto ar putea face față rigurozității realizării de echipamente medicale
Da, poate spre deosebire de război, acum nu este nevoie de construcția unor fabrici noi și conversii masive ale instalațiilor și a forței de muncă, așa cum s-a întâmplat spre exemplu atunci când fabricile de frigidere construiau mitraliere, fabricile de lenjerie – elemente de camuflaj, fabricile de aspiratoare – elemente destinate măștilor de gaze, sau când constructroii auto construiau tancuri și avioane, iar alte industrii – nave de război.
Dar, coronavirus necesită un alt tip de „muniție”, la o altă scară. Experții în sănătate nu au nevoie de aceleași instrumente ca în 1940 necesare înarmării – acum ventilatoarele și echipamentele de protecție sunt primele pe listă – dar este nevoie de ele, cu disperare, imediat. Al Doilea Război Mondial s-a derulat în ani, coronavirus a transformat viața a miliarde de oameni în câteva săptămâni. Fabricile nu sunt închise pentru că economia este în regres, ci pentru că lucrătorii trebuie să păstreze distanța. în 1940 majoritatea materialelor de construcție erau între granițele țărilor, azi lanțurile de furnizori sunt în întreaga lume.
„Bulletin of the Atomic Scientists” o organizație non-profit fondată după crearea bombei atomice și care este cunoscută în mod simbolic drept „Doomsday Clock” afirmă într-un articol recent, că industria auto nu este cea mai bună alegere pentru asamblarea echipamentelor medicale.
„Ventilatoarele pot fi similare cu cele care pompează aer în sistemele de ventilație/ aer condiționat ale mașinilor, dar puțini constructori realizează aceste sisteme în regie proprie – industria auto le cumpără de la producători specializați,” a precizat grupul.
Pe de altă parte, în timp ce constructorii auto nu utilizează acum capacitățile de producție, încă depind de furnizori, care sunt de obicei de peste ocean (cazul SUA) sau din Asia (cazul Europa), într-un moment când lanțul de furnizare este aproape oprit, se mai afirmă în raport.
„Imaginile cu fabricile Ford asamblând bombardiere pentru Al Doilea Război Mondial nu sunt decât o palidă consolare că industria poate rezolva problemele legate azi de construcția unor ventilatoare pulmonare.” mai spune spune grupul.
Dar constructorii auto afirmă că sunt gata „ de luptă”
Renault a apelat la „Technocentre”, centrul său de cercetare și dezvoltare din afara Parisului și cel mai mare din Franța, pentru a lucra la dezvoltarea unui prototip utilizându-se tehnologiile de ultimă generație, precum imprimante 3D.
Într-o lume aflată în lupta împortiva coronavirus, timpul este însă esențial.
Pentru Formula 1 și inginerii University College London, „a durat mai puțin de 100 de ore de la prima discuție până la producția primului dispozitiv”, spun echipele. Acesta poate fi însă timpul de răspuns în motorsport, dar nu neapărat și în alte industrii!
În ultimele săptămâni, singurul timp avut la dispoziție pentru a se pregăti, mai multe companii și din alte industrii și-au anunțat planurile de a contribui la acest efort. Dincolo de constructorii auto, Ghivenchy. Dior și Pernod Ricard, care utilizează alcool pentru produsele lor, au început producția de dezinfectant pentru mâini în Franța și SUA. Honneywell angajează 500 de oameni pentru o linie suplimentară de producție pentru realizarea măștilor tip N95, Amazon angajează 100.000 de lucrători pentru a face față cererii ambalării de colete și transport pentru clienții care stau acasă și nu acceptă acum decât comenzi pentru elemente esențiale.
Dar, chiar și așa mobilizarea industriei pentru război a fost remarcabilă, ca scară, viteză și succes și reprezintă un exemplu pentru oricine vrea să ajute azi.