Președintele SUA, Donald Trump, a amenințat că va impune un tarif de 25 % asupra importurilor din Mexic și Canada începând cu 1 februarie 2024, dacă cele două țări nu fac mai mult pentru a preveni fluxul de fentanil în SUA.
Acest tarif ar avea implicații semnificative pentru industria auto, deoarece atât Mexicul, cât și Canada exportă aproximativ 90 % din vehiculele lor în SUA, potrivit Asociației producătorilor mexicani de automobile (AMIA) și Asociației producătorilor canadieni de vehicule.
Industria auto germană, în special companii precum Volkswagen, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la tarifele potențiale, avertizând că acestea ar putea duce la creșterea prețurilor pentru consumatori. Mai jos sunt prezentați câțiva dintre producătorii auto care ar fi afectați în mod direct:
- Audi: Uzina Audi a Volkswagen din San Jose Chiapa, Mexic, produce modelul Q5, iar 90% din producția sa este exportată în SUA. În 2023, uzina a produs aproape 176.000 de mașini.
- BMW: Uzina BMW San Luis Potosi din Mexic produce modelele Seria 3, Seria 2 Coupe și M2. Cea mai mare parte a producției este trimisă în S.U.A., cu planuri de a începe producția de modele complet electrice până în 2027.
- Ford: Ford operează mai multe fabrici în Mexic, inclusiv în Chihuahua, Cautitlan și Hermosillo. În prima jumătate a anului 2024, a exportat aproape 196.000 de vehicule în America de Nord, dintre care 90% în SUA. Ford intenționează, de asemenea, să producă un camion F-Series mai mare, alimentat cu gaz, în Oakville, Canada, începând din 2026.
- General Motors: GM importă aproximativ 750.000 de vehicule anual din Mexic și Canada. Majoritatea acestora provin de la uzinele mexicane, care produc modele populare precum Chevy Silverado și GMC Sierra, precum și vehicule electrice precum Chevrolet Equinox EV și Blazer EV. GM operează, de asemenea, trei uzine în Canada.
- Honda: Honda trimite 80% din producția sa mexicană pe piața americană și a avertizat că ar putea reloca producția dacă se impun tarife.
- Kia: Kia operează o fabrică în Mexic care produce vehicule precum SUV-ul Santa Fe pentru export în SUA.
- Mazda: Mazda a exportat aproximativ 120.000 de vehicule din Mexic către SUA în 2023, dar și-ar putea reconsidera investițiile dacă se impun tarife.
- Nissan: Nissan are două fabrici în Mexic care produc modele precum Sentra, Versa și Kicks pentru SUA. În primele nouă luni din 2024, a produs aproape 505.000 de vehicule în Mexic.
- Stellantis: Stellantis operează uzine în Mexic și Canada, producând vehicule precum Ram pick-up și Jeep Compass. De asemenea, deține uzine în Ontario, unde produce modele Chrysler și se retehnologizează pentru a produce noi modele Jeep.
- Toyota: Toyota construiește pick-up-ul Tacoma în Mexic, cu peste 230.000 de unități vândute în SUA în 2023. Toate modelele Tacoma sunt acum expediate din Mexic, deoarece producția era anterior localizată în SUA.
- Volkswagen: Uzina Volkswagen din Puebla este cea mai mare fabrică de automobile din Mexic, producând mașini precum Jetta, Tiguan și Taos pentru export în SUA. În plus, Volkswagen investește într-o fabrică de baterii în Ontario, Canada, pentru a-și aproviziona operațiunile din America de Nord.
În afară de producătorii de automobile, mai mulți furnizori sunt, de asemenea, afectați. Companii precum Autoliv, cel mai mare producător mondial de airbaguri, și Michelin, care deține fabrici atât în Mexic, cât și în Canada, vor resimți, de asemenea, efectele tarifelor. Alți furnizori, precum Pirelli și Brembo, au operațiuni de producție în Mexic care sprijină producția de vehicule din SUA.
Sectorul automobilelor este puternic integrat în America de Nord, iar impunerea de tarife ar putea perturba producția, crește costurile și, în cele din urmă, afecta consumatorii.