În ultimele luni au circulat mai multe zvonuri despre vinderea grupului FCA în întregul său sau pe bucăți. Care sunt alternativele? De ce vrea Sergio Marchionne să vândă?
Sergio Marchionne este creatorul grupului FCA de astăzi. Pornind de la Fiat, el a reușit să creeze un conglomerat internațional cu 12 mărci auto și trei de componente. Don Sergio este un adevărat magician reușind să achiziționeze Chrysler în 2009 fără niciun ban, profitând de situația de criză a industriei americane din acel momentși punând mâna și pe fondurile de bailout de care a beneficiat marca americană. Însă astăzi, așa cum este structurat, grupul FCA nu este competitiv. Marchionne nu are prea mult timp la dispoziție pentru că anul viitor se va retrage și vrea să lase o moștenire și să asigure un viitor sigur acestei întreprinderi. Însă, cel puțin până în acest moment, norocul nu a fost de partea lui, suferind două înfrângeri grele. În 2009 nu a reușit să preia Opel, iar în 2016 a eșuat în încercarea de a crea un joint venture cu GM, fiind refuzat de Mary Barra, GM CEO.
Însă Marchionne nu renunță, fiind recunoscut ca un om de afaceri tenace și inteligent care a prezis multe evoluții ale pieței auto.La finalul lui august au apărut zvonuri că un investitor chinez este interesat de FCA sau de o parte din acesta (vezi caseta).
Însă odată cu interesul grupului chinez au ieșit la iveală și problemele lui FCA: prea concentrat pe America de Nord, slab în Europa și Asia, cu branduri potențial bogate dar cu eșecuri investiționale și cu o rămânere în urmă la tehnologiile viitorului, cum ar fi propulsia electrică și conducerea autonomă.
Pornind de la existența brandurilor cu valoare de piață ridicată, Marchionne ia în calcul și vânzarea pe bucăți a grupului. Goldman Sachs estimează că vânzarea celor trei mărci de componente Magneti Marelli, Comau și Teksid și a mărcilor de lux Maserati și Alfa Romeo ar putea aduce venituri de 12 miliarde de euro.
Inițial, Great Wall s-a arătat îndrăgostit de întreg grupul dar apoi interesul s-a mutat spre o singură marcă, Jeep. Pentru FCA, un investitor chinez ar fi mai benefic decât unul european deoarece chinezii au atât disponibilitatea financiară (a se citi cash) și s-au dovedit și buni administratori (vezi cazul Volvo).
Ca de multe ori în viață, și în industrie o căsătorie se realizează din interes și zestrea este crucială. Iar aici avem de a face cu o ecuație complexă cu mai mulți factori.
Debitul
Cheia înțelegerii evenimentelor este un număr: 4,59. E vorba de 4,59 miliarde de euro, cifră care reprezintă datoriile grupului FCA și de care Marchionne vrea să scape până la finalul lui 2018. De ce? Pentru că datoriile atârnă ca un bolovan pentru un potențial cumpărător. Un investitor preferă să cumpere o întreprindere fără datorii.
Volumele
Căile de reducere a datoriei sunt multiple. Și aici intră în scenă un alt număr: 7. Șapte milioane de mașini vrea să producă Marchionne în 2018 față de 4,7 milioane în 2016. Este un obiectiv foarte îndrăzneț, poate prea îndrăzneț. Dacă acesta nu se va atinge, soluția va fi vânzarea pe bucăți. De exemplu, Ferrari este evaluat astăzi la 18 miliarde euro față de 10 miliarde la despărțirea de grupul Fiat.
Valoarea brandurilor
Cazul Ferrari este emblematic și demonstrează că Marchionne ar putea obține mai mult vânzând pe bucăți decât întreg grupul. Goldman Sachs estimează că valoarea de piață a grupului FCA este de 29,5 miliarde de euro dar dacă s-ar vinde pe bucăți s-ar putea obține 50 miliarde de euro. În plus, în grup sunt mărci care nu sunt coplementare dar separat s-ar putea crea entități cu baze comune cum ar fi Jeep și Ram, care ar deveni atractive pentru investitori. Însă și vânzarea pe bucăți are riscuri. Poți vinde unele branduri foate atractive dar apoi să nu obții cât dorești pe celelalte. Marchionne spune: „Alfa și Maserati sunt două realități imature. Nu se pot rediviza entitățile nou create”. Pe de altă parte, aceste mărci au nevoie de investiții semnificative pentru a se dezvolta. Au potențial mare dar au nevoie de injecție de capital serioasă.
Timpul
Timpul este de fapt ultima variabilă din ecuația noastră. Valoarea de piață a FCA și a mărcilor sale se bazează pe conjunctura pieței de astăzi. În primul rând o piață puternică în America de Nord, iar pe de alta, scenariul pesimist că mașina electrică și autonomă nu va domina lumea atât de repede pe cât se credea, semn că un viitor proprietar al lui FCA nu va trebui să recupereze un decalaj prea mare de tehnologie în domeniu. Dar asta este astăzi și mâine lucrurile se pot schimba. O nouă criză americană sau un boom al mașinilor electrice în 2-3 ani ar schimba situația. Marchionne trebuie să se grăbească înainte ca activele să piardă din valoare. Pe scurt, ecuația este complicată. Dacă Marchionne va găsi soluția, va rămâne în istorie ca un manager strălucit.
Jocuri de piață
Pe 13 august, Automotive News anunța că Great Wall ar putea fi interesată de FCA sau de părți din aceasta. Apoi, pe 21 august, o revistă americană a confirmat interesul lui Great Wall pentru Jeep. Dar balonul de săpun s-a spart câteva zile mai târziu când oficialii Great Wall au negat existența unor contacte formale cu reprezentanții FCA. A jucat Marchionne la cacialma sau interesul a fost real? Unii analiști cred că a fost doar o manevră pentru a face grupul atractiv pentru un investitor american sau european. Marchionne încă vede în GM un partener potențial dar nu ar zice nu nici unei oferte europene venite de la PSA sau VW. O alianță cu noua entitate PSA-Opel ar fi problematică pentru că ar crea o presiune pe capacitățile de producție europene dar ar aduce și avantaje: sinergii cu platformele PSA și Opel, accesul la piața asiatică prin Donfeng, accesul la segmentul premium cu Alfa și Maserati și accesul pe piața americană. Și Michael Muller, șeful grupului VW s-a declarat deschis la – cităm – „orice discuții”.
Grupul FCA
4.700.000 unități vândute în 2016
231.000 angajați în lume
162 de uzine în lume
Sergio Marchionne
Născut în Italia în 1952, din tată italian și mamă croată, Marchionne a emigrat la 13 ani cu familia în Canada la Toronto, unde și-a făcut și studiile. A venit la Fiat SpA în 2004 la doi ani de la separarea diviziei auto. În 2009, Fiat a preluat 20% din Chrysler și în 2014 au Fiat și Chrysler au fuzionat formând grupul FCA. Mandatul său expiră în 2019.
Marc? | Alfa Romeo | Chrysler/Dodge | Fiat/Lancia | Jeep | Maserati | RAM |
---|---|---|---|---|---|---|
Valoare de piață (miliarde euro) | 2,1 | 3 | 3,4 | 22,5 | 5,8 | 13,5 |
Vânzări 2016 | 72.841 | 913.450 | 1.559.234 | 1.417.855 | 38.260 | 665.802 |
Obiectiv vânzări 2018 | 400.000 | 1.400.000 | 1.900.000 | 2.000.000 | 75.000 | 620.000 |
Procent din vânzările FCA | 1,5% | 19,4% | 33,2% | 30,2% | 0,8% | 14,2% |