Unele dintre soluţiile moderne destinate reducerii costului combustililului auto şi micşorării nivelului de noxe emise în atmosferă constă în echiparea automobilelor cu instalaţii de alimentare duală (benzină/gaz natural sau GPL).
Motoarele pe benzină, cu injecţie şi catalizator, care îndeplinesc prescripţiile normale de poluare Euro 2, 3 sau 4, pot fi adaptate cu uşurinţă pentru alimentare duală, benzină/GPL, fiind realizate instalaţii de acest fel de multe firme străine, printre care amintim firmele italiene BRC, OMNIA, MARINI, LANDI RENZO etc.
Pot fi trecute pe GPL toate tipurile de automobile cu injecţie existente în ţară. Dintre cele fabricate în România, se pot trece pe alimentare duală Dacia Logan pe benzină, dar şi varintele mai vechi de Dacia Berlină, Dacia SupeRNova şi Solenza.
Pe lângă componentele comune cu instalaţia GPL pentru maşinile cu carburator, despre care am vorbit într-un număr anterior al revistei, instalaţiile pentru motoare cu injecţie şi catalizator mai posedă câteva elemente specifice:
-centrala electronică de comandă Lambda;
-un debimetru (actuator) care reglează funcţionarea instalaţiei pe baza semnalului primit de la sonda lambda;
-dispozitivul comutator care face trecerea alimentării de pe benzină pe GPL şi invers.
Funcţionarea instalaţiei
Se porneşte motorul alimentat pe benzină şi se încălzeşte până ce temperatura sa atinge valoarea pragului de comutare automată, situată în intervalul +40 şi +60 grade Celsius (când se stinge un led roşu şi se aprinde unul verde).
În acest moment se întrerupe alimentarea pompei electrice şi a injectorului de benzină şi se deschide electrovalva, se activează debitmetrul şi motorul începe să funcţioneze cu GPL. Se poate comuta în sens invers alimentarea motorului trecând de pe GPL pe benzină prin acţionarea butonului de comandă de pe bord.
Avantajele utilizării GPL
-scad cheltuielile cu carburantul cu aproape 50%;
-nivelul de noxe este foarte scăzut din cauză că arderea în cilindri este mult mai completă, dar şi datorită absenţei plumbului şi sulfului ce se găsesc în benzine;
-durata de utilizare a uleiului de motor creşte acesta nemaifiind impurificat prea mult cu produşi de ardere incompletă;
-se îmbunătăţeşte pornirea şi scad noxele la temperaturi negative ale mediului;
-creşte autonomia de transport a maşinii, până la 1000 km fără alimentare cu benzină şi GPL;
-costul instalaţiei de GPL se amortizează în circa 12-18 luni deutilizare a automobilului;
-instalaţiile GPL pot fi achiziţionate şi în 6-12 rate lunare;
-beneficiază de o funcţionare garantată de 130.000 km. Majoritatea firmelor importatoare le garantează pe timp de 18 luni, iar prima revizie, la 1.000 km este gratuită, apoi celelalte revizii se succed la 15.000 km.