Interviu cu Daisuke Shimo, inginer-șef Mazda

Interviu Mazda Daisuke Shimo AutoExpert.ro

Daisuke Shimo este inginer-șef al departamentelor Engine Performance Development și Powertrain Development de la Mazda. El a condus echipa care a dezvoltat motorul diesel de 3,3 l de la CX-60. Se ocupă de motoarele Mazda din 1999. Foto: Mazda

 

Există vreo piesă comună între motorul diesel de 2,2 litri și cel de 3,3?

Nu există piese comune. Am proiectat de la zero toate componentele noului motor. Nu este un design modular. Avem principii de dezvoltare diferite de cele de la BMW și Mercedes-Benz, care se bazează pe cilindrul de capacitate unică.

De ce ați ales să dezvoltați un motor cu capacitate de 3,3 litri, când sunt piețe unde taxele sunt clar mai mari decât pentru motoarele mai mici de 3 litri?

Da, sunt țări unde motoarele mai mari sunt taxate dezavantajos. Dar avantajele pe care le aduce un motor mare sunt mai importante. Poți dezvolta o putere mai mare și poți economisi combustibil. Nu e „upsizing“, ci, așa cum îl numim noi, „rightsizing“.
De exemplu, motorul nou e mai mare cu 50% decât cel de 2,2 l. Am folosit surplusul de capacitate parțial pentru a crește puterea cu 30%, parțial pentru a scădea consumul și emisiile. Iar când vorbesc de scăderea consumului, mă refer la arderea ideală, pe care am reușit s-o ducem până la sarcini mai mari.

Mazda CX-60 diesel AutoExpert.ro
Puteți scoate mai multă putere din acest motor? În zilele noastre sunt motoare care dezvoltă fără probleme 100 CP/l.

Aici diferă viziunea noastră de a celorlalți. Nu am folosit toată cilindreea suplimentară pentru a crește cuplul și puterea, ci mai ales pentru a extinde zona de funcționare ideală [DCPCI]. Și există un beneficiu pe care l-am obținut pentru că nu am dus cuplul și puterea la maximum. Și anume că n-a fost nevoie să proiectăm piese extrem de rigide. Astfel, am redus greutatea motorului și frecările interne. Avem o eficiență termică de peste 40% în regimuri extinse de funcționare a motorului. Este unul dintre cele mai mari randamente pe care le are un motor diesel de autoturism în zilele noastre.

Credeți că un motor diesel ar fi o soluție viabilă ca parte dintr-un sistem plug-in hybrid? Mercedes-Benz are PHEV cu motor diesel, de exemplu?

Nu cred că e o soluție corectă, pentru că sistemul PHEV este prin definiție mare. Cel mai bine e să folosești un motor mic pentru el, pe benzină, care să fie mai ieftin și să nu ofere singur valori mari ale cuplului și puterii. Motorul diesel, în special noul 3.3, are oricum un cuplu mare și un consum mic, deci nu e cazul să-l folosim în sisteme hibride plug-in.

Puteți folosi acest design pentru capul pistonului și la alte motoare diesel, de diferite capacități?

Tehnic, da. Putem să-l folosim la propulsorul diesel de 2,2 litri, dar funcționează mai bine la capacități cilindrice mari. Pentru că, dacă l-am folosi la motorul mic, de 2,2 litri, ar trebui să reducem cuplul și puterea maxime, ca să beneficiem de toată eficiența pe care e capabil să o aducă. Deci, acolo devine oarecum neinteresant.

Daisuke Shimo a coordonat echipa de dezvoltare a motorului diesel a lui Mazda CX-60 diesel AutoExpert.ro

În momentul de față, nimeni nu mai investește în motoare diesel. Credeți că efortul dvs. va fi răsplătit cu adevărat?

Pe unele piețe, am introdus simultan și motorul de 3,3 litri pe benzină. Firește, nu e același motor, dar are un design extrem de asemănător. Totodată, în uzină avem o linie comună pentru cele două motoare. Astfel, economisim o bună parte din investiție, aceasta fiind comună.

Acest motor diesel poate fi aliniat la normele Euro 7? Și, dacă da, ar necesita o altă investiție mare?

Nu pot răspunde sigur la întrebarea asta, dar motorul are tehnologia necesară pentru a trece de barierele Euro 7. Cert e că, deocamdată, reglementările nu sunt definitive. De aceea, nu știm care vor fi costurile, dar îl vom aduce acolo, da.

În Europa, mulți oameni sunt speriați de motoarele diesel. Ce argument le aduceți pentru a-l cumpăra pe al dvs.?

E foarte economic, plăcut la condus, iar oamenii sunt speriați mai mult de ce se va întâmpla după 2035, cred. Iar orașele care interzic motoarele diesel în anumite zone se referă la cele vechi. Al nostru respectă normele Euro 6d. Iar după 2035, dacă se vor putea conduce motoarele alimentate cu e-fuel [combustibili sustenabili], țineți cont că aceștia sunt foarte compatibili cu motoarele diesel. HVO e un biocombustibil – îl folosesc în Europa de Nord acum. Motorul nostru poate fi alimentat 100% cu HVA sau motorină, e doar o chestiune de reglaje.

Mazda CX-60 diesel AutoExpert.ro

Dacă un producător – și știm că sunt mulți care nu investesc în diesel și și-ar putea dori unul – va veni la Mazda să cumpere acest motor și să-l introducă sub capota modelelor sale, l-ați putea da?

Sigur, am putea face asta.

Din curiozitate, cum e tehnologia diesel văzută în Japonia?

La noi, nu sunt atâtea suișuri și coborâșuri pe care le suferă motorul diesel. În principiu, e o cotă de piață constantă, de aproximativ 6%. Poate credeți că e o valoare mică, dar sunt mulți producători care nu fac motoare diesel. În cazul modelelor CX-5 și CX-60, peste jumătate din exemplarele vândute sunt diesel.

Va exista o viitoare generație de motoare diesel?

Scopul actual e să-l aducem pe acesta la standardele Euro 7. După aceea, vom merge mai departe și, da, avem planuri de viitor. «

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top