După un an 2010 istoric pentru Peugeot, în care a urcat un loc în clasamentul mondial, până în poziția a noua, ne-am propus să aflăm câteva dintre secretele succesului chiar de la directorul general al mărcii Peugeot – Vincent Rambaut.
AutoExpert: Peugeot a evoluat spectaculos în ultimul timp. Care sunt secretele acestei creșteri globale?
Vincent Rambaud: În Europa avem de-a face cu o saturație a piețelor, așa că este foarte greu să mai câștigi cote de piață. În schimb dorința noastră de creștere se bazează pe strategia în afara Europei. Astfel, creșterea noastră în ultimii doi ani, pe alte continente, a fost de 36%. Putem numi în primul rând China, dar și America de Sud sau Rusia. Cum am făcut asta? În primul rând prin dinamism dezvoltând modele specifice pentru fiecare zonă și piață.
Un alt punct cheie al strategiei noastre a fost să creștem imaginea mărcii Peugeot, iar aici un rol important l-au avut modele de succes ca 3008. De asemenea, ne-am preocupat ca toate modelele noastre să dețină poziții de top în fiecare segment. Cel mai bun exemplu este cuplul 206+ și 207, care joacă un rol important în segmentul B.
Ne preocupăm să inducem și pasiune clienților noștri, astfel încât să fie atrași de mașina lor și după euforia de început, imediat după cumpărare. Acesta este motivul pentru care ne dorim să introducem și emoții în stilul nostru. Simplitatea este o altă carecteristică Peugeot, dar numai alăturată atractivității.
AE: Ați obținut aceste rezultate fără a avea o gamă low cost.
VR: Așa cum am mai spus-o, strategia noastră este să împingem marca în sus, concomitent cu dorința de a fi mai internaționali. De aceea am nevoie peste tot de o imagine puternică, bazată pe stil, calitate, plăcerea de a conduce, securitate etc. Aceste elemente trebuie să se regăsească pe toate modelele noastre oriunde pe glob. Pe de altă parte, trebuie să ne adaptăm toate aceste cerințe specificului local – piață, cultură auto, nivel financiar etc. De exemplu, am dezvoltat modelul 408 special pentru China sau vom lansa un sedan adaptat pieței spaniole, care are alte caracteristici comparativ cu Franța sau Germania. Dar la niciunul dintre aceste modele nu am făcut și nu vom face rabat de la caracteristicile amintite anterior. Una peste alta, ne dorim să nu fim în partea de jos a pieței auto mondiale. Nu sunt deloc de acord să vând cele mai ieftine mașini de pe piață. Ceea ce îmi doresc este să ofer un răspuns specific Peugeot la nevoile clienților de pretutindeni, dar la un cost rezonabil. Iar anii viitori vor dovedi cele spuse astăzi.
Nu trebuie doar să facem mașini ieftine. Trebuie să ne gândim și la calitate, la atractivitatea acestora, la costurile de utilizare și la modul în care mașina își păstrează valoarea în timp. Foarte importantă este și satisfacția clientului vis-a-vis de serviciile primite de la dealer, service etc.
AE: Multe piețe europene au depășit criza datorită programelor de casare pentru mașinile vechi. Este aceasta o soluție pe termen lung?
VR: Una peste alta, aceste programe s-au cam terminat pe marile piețe europene. Ca urmare, prevăd că piața se va menține în aceiași parametri. Ce s-a întâmplat în ultimii doi ani a fost o soluție pentru menținerea piețelor, dar asta nu poate fi pe termen lung. Astăzi situația globală este mai bună, iar singura soluție pentru evoluția unei mărci este să facă mașini mai atractive. Cred că este mai bine să fii dinamic și atractiv, decât low cost. Noi suntem convinși că emoțiile stau în centrul deciziei de cumpărare a unei mașini, chiar dacă nu își permit toți o asemenea mașină. Important este că ea există și că transmite un mesaj din partea Peugeot. În același timp, trebuie să găsim permanent soluții pentru nevoile clienților, iar un model ca 3008 este cel mai bun exemplu. Sunt convins că în viitor hibridul diesel și motoarele electrice vor juca astfel de roluri.
AE: Cum se vede viitorul prin ochii Peugeot?
VR: De ce mărci ca Apple sau Blackberry au succes? Pentru că sunt moderne. Iar industria auto va urma același drum, cu o rapiditate crescută a inovațiilor. Personal sunt un om optimist. Tocmai de aceea sunt convins că trebuie să am încredere în piață și să împing marca Peugeot în sus. La sfârșitul lui 2008 mulți se gândeau că se va sfârși lumea și, odată cu ea, industria auto. În schimb noi am considerat că am intrat într-o nouă eră a industriei auto.
Să nu uităm că modernitatea ne domină viața, de la telefoanele pe care le utilizăm până la mașini. Ca urmare, Peugeot trebuie să fie o marcă modernă, care să ofere soluții atractive la problemele mobilității moderne. Iar mobilitatea modernă înseamnă: trebuie să mă mișc, trebuie să am calitate, siguranță, întreținere rezonabilă, libertate, trebuie să le am la cel mai înalt nivel posibil. Cred că viitorul va fi al mașinilor mici, bine echipate, pentru utilizarea cotidiană, iar de câteva ori pe an va fi posibil să împrumutăm de la dealerul Peugeot o mașină mai mare, pentru concediu, de exemplu.
AE: Cum se explică faptul că producătorii francezi sunt printre primii care s-au implicat în tehnologiile alternative?
VR: În primul rând, este o chestiune de mediu la care ar trebui să ne gândim toți. Pe de altă parte, ne va lua la toți mult timp să înțelegem filosofia tehnologiilor alternative, așa că este bine să fii de la început în fenomen. Din experiența noastră de inovatori, atât guvernele, cât și clienții au nevoie de timp pentru a înțelege noile tehnologii, de la nivel de infrastructură până la costuri. Nu ne dorim să grăbim lucrurile. Important este să fim pregătiți atunci când piața ne-o va cere.
Oricum, viitorul ne va aduce conviețuirea în paralel a mai multor soluții, în funcție de utilizarea specifică. Dacă rulezi doar în oraș vei avea nevoie doar de o mașină mică, electrică. În schimb, un hibrid ar putea fi soluția pentru deplasări în afara orașului. Ca urmare, toți producătorii auto trebuie să fie gata să ofere mașini de toate felurile.
AE: România este prin tradiție o piață a mașinilor germane. Care ar fi motivele pentru un client să cumpere un Peugeot?
VR: Dacă se uită cu atenție la ce înseamnă Peugeot, va descoperi, obiectiv vorbind, același nivel de calitate, securitate sau costuri de întreținere ca la mașinile germane. În plus, va descoperi emoțiile specifice mărcii Peugeot și plăcerea de a conduce. Dar dacă vrea să se convingă, cel mai bine este să se ducă la primul dealer și să facă un test cu mașina. Îl va ajuta decisiv în luarea deciziei