INTERVIU Walter de Silva – Maestrul se destăinuie

Între consecințele nefaste ale cutremurului care a zguduit Wolfsburg se află și decizia lui Walter de Silva de a face un pas înapoi. Decizia fusese luată de ceva timp dar a fost accelerată de ultimele evenimente. „Se închide un ciclu”, spune de Silva. Dar se și deschide unul nou… 

O veste ca un fulger a străbătut lumea auto în urmă cu două săptămâni. Walter de Silva, șeful de design al întregului grup VW, a părăsit de la finalul lunii noiembrie această funcție. Laura Confalonieri de la Quattroruotte a realizat un interviu cu Walter de Silva la reședința sa din Munchen.

Walter de Silva ocupa din 2007 funcția de șef de design pe tot Grupul VW, după ce înainte fusese responsabil de designul lui Seat, apoi Audi și Lamborghini. De Silva nu pleacă la un constructor rival ci se va pensiona după cum anunță comunicatul oficial remis de VW la doar câteva ore după ce zvonurile începuseră să circule deja pe internet. De Silva luase deja decizia să se retragă la pensie, dar aceasta a fost accentuată de scandalul care zguduie din temelii grupul VW.

Cum ai ajuns la această decizie?
În câteva luni voi împlini 65 de ani. Am început să lucrez pe 2 aprilie 1972 la Fiat Centro Style. Am aproape 44 de ani de muncă neîntreruptă și dincolo de alte motive, după o perioadă atât de lungă, apare o anumită oboseală, inclusiv intelectuală. Este o activitate stresantă fără pauze, în care simți o presiune constantă. Gestionarea mai multor branduri și complexitatea care apare într-o companie globală necesită un efort uriaș. Din 2007 și până acum nici nu mai țin minte cu câte avioane am zburat și câte modele noi am văzut și am evaluat. Ca șef al departamentului de design al întregului Grup VW am devenit un manager evaluator al designului, dar eu sunt în primul rând designer, foarte atașat de un proiect, de un model și de munca concretă care conduce la definirea formelor. Toate acestea au condus la o oboseală. Iar soția mea îmi spune de ceva timp că ar trebui să îmi schimb viața.

Înțeleg că perspectiva din punctul ei de vedere era să îți schimbi locul de muncă. Cât de mult au cântărit evenimentele din ultimele luni în decizia de a te pensiona?
Nu vreau să mă ascund și voi fi foarte sincer. Plecarea lui Martin Winterkorn m-a influențat mult. Am lucrat cu el cot la cot încă din 2002. Și mi-a făcut plăcere să fac asta pentru că Winterkorn are foarte multe competențe în ceea ce privește designul. Probabil că VW poate să îl critice pe Winterkorn pentru unele lucruri, dar cu siguranță nu poate pune la îndoială cunoștințele sale în materie de produs și design. În perioada lungă de colaborare ne-am înțeles întotdeauna dintr-o privire. Felul comun în care priveam liniile și suprafețele unui concept ne-a unit. Am fost o echipă care a funcționat foarte bine.

Istoria este plină de exemple de caractere în aparență diferite care se întâlnesc și realizează lucruri împreună. Eu sunt foarte creativ de felul meu, dar fără un manager care să pună în practică niște lucruri, creația rămâne doar la stadiul de vis frumos. Am avut norocul să îl întâlnesc pe Winterkorn. Dar bineînțeles nu pot să îl uit pe Ferdinand Piech în ciuda tuturor evenimentelor turbulente pretrecute în ultimele luni: îi datorez mult lui Piech pentru că a crezut în mine și mi-a dat posibilitatea să lucrez liber, ascultându-mă în ceea ce privește deciziile strategice.

Și nu ai mai avut acest feeling cu noua conducere?
Nu, nu pot să spun asta. Mă cunosc foarte bine cu colegii mei. Dar pur și simplu am realizat că se încheie un ciclu. De asemenea, m-am gândit că un pas înapoi din partea mea va ajuta noul management să gestioneze mai bine situația dificilă actuală. Am fost foarte sincer cu Matthias Muller: “Vreau să ai libertatea totală în crearea unei noi structuri așa cum crezi“. Consider că designul este cheia către succes și punctul de pornire în elaborarea strategiei de ieșire din criză.

Eu am fost întotdeauna sincer și am spus ceea ce gândesc. În acest caz, cred că este mai bine ca rolul meu să se termine aici.

walter-de-silva1

 

Sunt proiecte la care lucrai și care au rămas neterminate?
Da, bineînțeles. Am lăsat însă un memorandum și cred că după trecerea peste această perioadă dificilă acesta va ajuta progresul grupului VW pe mai departe. Ideile inovatoare pot ajuta la trecerea peste criză și designul este cheia. Designul este un model cultural, care generează unul politic și, ca o consecință, unul economic, iar de aici vine creșterea și progresul.

Exact în această perspectivă s-a născut și proiectul meu Italia, care prevede crearea unei academii de genul Italdesign (structura e planificată să fie construită la Torino și să funcționeze din 2018 – nota redacției): adunarea la un loc a celor mai buni studenți din lume și valorificarea patrimoniului nostru de cunoștințe. Sper ca acest proiect să continue.

Ce vei face de acum înainte?
În ceea ce privește domeniul auto și legătura cu Grupul VW, eu sunt gata să le ofer sfaturile mele dacă mi le vor cere. În ceea ce privește designul în general, am multe idei. De mult timp visez să desenez pantofi pentru femei și cu siguranță îmi voi împlini acum visul. În fiecare dimineață mă trezesc cu o idee în cap. E în natura mea și am încă foarte mult entuziasm. Apoi, sunt universitățile din Bologna și Institutul Politehnic din Milano. Aș fi încântat să împărtășesc experiența mea studenților. Mediul academic îți permite să intri într-o atmosferă activă, efervescentă. Iar designul este un sector viu, foarte important pentru Italia, trebuie să îl facem mai vizibil. Sunt multe de făcut în Italia. Dacă Italia vrea să progreseze trebuie să înceapă de la design. Iar această idee nu vine de la mine ci de la Gio Ponti, care a spus acest lucru în 1958 și astăzi e mai actual ca oricând.

Ai dori să te întorci la Alfa Romeo?
Alfa Romeo a fost prima dragoste, care nu se uită niciodată. M-am îndrăgostit de Alfa Romeo, dar apoi m-am căsătorit cu VW. Dar ca să nu alimentez speculațiile, Alfa Romeo este un capitol închis pentru mine.

Ce părere ai despre noua Giulia?
Am văzut mașina doar la salonul de la Frankfurt. Înainte de a evalua mașina aș vrea să o văd pe șosea. Așadar, pentru moment nu vreau să emit vreo concluzie. După modul meu de concepție și după modul meu de gândire este departe de viziunea mea, dar au trecut mulți ani de când am plecat de acolo. Vreau însă să urez succes lui Alfa și sper să se întoarcă la gloria de odinioară.

Este vreo mașină pe care ai vrea să o desenezi?
În viitor, mașinile vor fi definite pe baza funcției lor. Mașinile din ziua azi, versatile așa cum le știm, vor fi în regres. În viitor vor exista mașini cu destinație urbană, pentru zonele suburbane, pentru autostradă sau pentru divertisment. În orașe, propulsia va fi electrică sau hibridă combinată cu transmisii mai mult sau mai puțin automate. Mai sunt multe de făcut și în ceea ce privește mobilitatea urbană referitor la comunicarea și interconexiunea dintre mașini.

Walter-de-Silva-2

Noile modele propulsate exclusiv electric nu înseamnă inevitabil sfârșitul designului sau cel puțin al unui anumit tip de design?

Din contra: designul va deveni și mai important în ceea ce privește ergonomia, proporțiile, accesibilitatea. Designerii vor avea un rol central așa cum se întâmplă și în industria de aparatură electrocasnică sau de mobilă. În plus, va conta și estetica. O mașină are iconografia sa, dar și o parte emoțională. Provocarea va fi să le combinăm.

Te vei întoarce în Italia?
Nu, rămân la München. Băiatul meu cel mic este la liceu, viața noastră este aici. Dar voi avea mai mult timp să pot merge la casa mea din Liguria. Este un stimul extraordinar pentru creativitate.

Copyright: Quattroruote

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

BMW X5 M Competition AutoExpert.ro

Test BMW X5 M Competition – Amping

Acest argou american, care se traduce convențional prin „entuziasmant, incitant, dătător de energie“, descrie cel mai bine spiritul lui BMW X5 M

Scroll to Top