Întreţinerea instalaţiei de răcire

Funcţionarea corectă a instalaţiei de răcire asigură motorului un regim termic corespunzător atât pe timp de vară, cât şi pe timp de iarnă.

Deşi specialiştii recomandă ca operaţiunile de verificare şi întreţinere la instalaţia de răcire a automobilului să se execute pe timpul reviziei tehnice planificate, considerăm că este necesară o supraveghere mai atentă a acestei instalaţii din partea beneficiarilor, mai ales după ce automobilul respectiv a ieşit din termenul de garanţie acordat de fabrică. 

Spunem aceasta întrucât unii automobilişti, după ieşirea din termenul de garanţie, neglijează sau întârzie efectuarea unor operaţiuni de verificare şi întreţinere a instalaţiilor de pe automobil ştiind că acestea nu mai sunt obligatorii ca până atunci.

Atâta vreme cât nu apar probleme la maşină acest mod de comportament pare că este suficient. De multe ori însă, pot apare pe neaşteptate unele defecţiuni care ar fi putut fi preîntâmpinate dacă se executau unele operaţiuni de verificare periodice simple, care se puteau face cu uşurinţă de către fiecare automobilist. 

Operaţiuni zilnice 
Înainte de plecarea în cursa zilnică, când ridicaţi capota motorului şi verificaţi existenţa plinurilor de fluide (uleiul de motor, cu joja), lichidul de frână (prin semnul de pe pompa centrală de frână), lichidul de răcire (în vasul de expansiune, nivelul acestuia trebuie să se situeze între cele două repere). 

După ce aţi pornit motorul puteţi observa dacă există scurgeri la conductele instalaţiei de răcire sau la radiator. În cazul în care apar aceste neetanşări, trebuie strânse colierele de fixare sau înlocuite conductele defecte. 

Operaţiuni periodice
Faţă de operaţiunile efectuate la controlul zilnic, periodic este bine să verificaţi şi întinderea corectă a curelei altenatorului, buna funcţionare a ventilatorului electric şi a termostatului din radiator. După câteva minute de funcţionare, când temperatura motorului va atinge pragul de deschidere a termostatului, veţi putea observa pe termometrul de bord saltul înapoi al acului indicator şi stabilizarea acestuia într-o poziţie de lucru intermediară. De asemenea veţi observa momentul cuplării sau al decuplării ventilatorului electric.

Operaţiuni anuale
În fiecare toamnă, înainte de apariţia sezonului rece, veţi merge la service pentru verificarea densităţii şi a punctului de congelare a lichidului de răcire. Densitatea acestuia trebuie să asigure buna funcţionare a instalaţiei până la temperaturi de -380C sau -400C. Dacă temperatura de congelare măsurată diferă de aceste valori este necesară corectarea ei prin adăugarea de cantităţi de antigel concentrat până la obţinerea densităţii optime dorite. 

După al doilea an de utilizare, lichidul de răcire din instalaţie, chiar dacă păstrează densitatea corectă pentru a asigura un punct de congelare de -400C, va trebui înlocuit. Înlocuirea se impune din cauză că lichidul devine coroziv pentru instalaţie, pe parcursul celor doi ani de funcţionare preluând ioni de cupru, fier sau aluminiu din traseele pe unde curge, pe care îi deplasează dintr-o parte în alta a instalaţiei. Dacă nu se înlocuieşte la timp lichidul poate coroda mai ales radiatorul şi atunci pot apare pierderi de lichid de răcire.

Înlocuirea lichidului de răcire Operaţiuni:
-Golirea lichidului de răcire vechi;

-Umplerea instalaţiei de răcire cu o soluţie formată din apă distilată şi un aditiv special pentru dezincrustare (pentru înlăturarea depunerilor de calcar din instalaţie). Există în magazinele auto şi la benzinării diverse soluţii destinate curăţării instalaţiei. Cu soluţia respectivă motorul va funcţiona timp de încă 10 minute după ce s-a deschis termostatul. Soluţia se lasă în motor cel puţin încă o oră apoi se goleşte instalaţia;

-Umplerea instalaţiei cu un amestec de lichid antigel concentrat şi apă distilată în părţi egale. Lichidul de răcire astfel obţinut va asigura punctul de congelare de -380C sau -400C şi va asigura o funcţionare garantată timp de doi ani.
 
Deşi operaţiunile de mai sus trebuie executate de către specialiştii de la atelierul service este bine să le cunoaşteţi şi dvs. În mod deosebit trebuie să cunoaşteţi modul de completare cu lichid de răcire în vasul de expansiune în cazul în care veţi observa într-o dimineaţă, la controlul zilnic, că nivelul acestuia a scăzut sub semnul minim de pe vas. 

Completarea nivelului nu va fi suficientă deoarece trebuie depistate locul şi cauza scurgerii lichidului, dar ea este necesară pentru a vă putea deplasa în siguranţă până la primul atelier auto fără să gripaţi motorul. Dacă se observă unele fisuri ale conductelor sau ale radiatorului prin care se scurge lichidul de răcire acestea trebuie reparate sau înlocuite. 

Fisurile mici din radiator pot fi astupate temporar turnând în lichidul de răcire o substanţă care acoperă porii respectivi. În felul acesta puteţi continua drumul, dar a doua zi va trebui să mergeţi la service pentru remedierea corectă a defecţiunii. 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top