-
GTA 1300 Junior, 1968
La trei ani după apariția primului GTA, Alfa Romeo a repetat parțial rețeta și cu motorul mic, de 1.300 cmc de pe GT 1300 Junior. Procedurile de ușurare a ansamblului au fost ceva mai puțin impresionante la versiunea de stradă (fără geamuri din plexiglass, fără jante din magneziu standard, etc), în schimb, inginerii s-au concentrat mai mult pe motorul de 1.290 cmc. Deși capacitatea cilindrică a fost menținută, motorul a fost modificat în profunzime, schimbându-i-se inclusiv raportul alezaj/cursă, care ajungea la 78/67,5 mm, dând naștere unei premiere absolute în gama de modele de șosea Alfa Romeo: primul motor ”suprapătrat” din istoria mărcii.
Test cu Giulia QV și Stelvio QV pe circuitul Titi Aur
Cei 96 CP inițiali erau suplimentați de 14 CP la versiunea de stradă, însă, ca și la propulsorul de 1.570 cmc, Autodelta și-a băgat mâinile, l-a reglat pentru circuit și l-a dotat cu injecție în locul carburatoarelor, obținând 160 CP/7.800 rpm. Apoi, în 1971, versiunea ”testa stretta” (cu capac îngust de chiulasă) a primit supape la unghi de 45° injecție mecanică SPICA și a ajuns să dezvolte 165 CP/8.400 rpm.
În sfârșit, în 1974 a fost dotat cu o nouă chiulasă cu 4 supape/cilindru și supraalimentat cu un compresor atipic, cu turbine antrenate hidraulic de către o pompă de ulei montată pe distribuție , dând naștere versiunii GTA-SA, ce dezvolta 220 CP/7.800 rpm, din 1.290 cmc! Adică peste 170 CP/l, o valoare unică în acea perioadă!
Totuși, trebuie remarcată îndepărtarea de conceptul original GTA, mai precis de litera A, de Alleggerita: mai mult gran turismo decât kart. Dacă în primele două fotografii apare versiunea Corsa, în ultima avem varianta Strada, care venea standard cu jante din tablă.
Sursa foto: alfa romeo media