Lifestyle

Istoria Alfa Romeo GTA – una storia senza fine

  1. GTA 1300 Junior, 1968

La trei ani după apariția primului GTA, Alfa Romeo a repetat parțial rețeta și cu motorul mic, de 1.300 cmc de pe GT 1300 Junior. Procedurile de ușurare a ansamblului au fost ceva mai puțin impresionante la versiunea de stradă (fără geamuri din plexiglass, fără jante din magneziu standard, etc), în schimb, inginerii s-au concentrat mai mult pe motorul de 1.290 cmc. Deși capacitatea cilindrică a fost menținută, motorul a fost modificat în profunzime, schimbându-i-se inclusiv raportul alezaj/cursă, care ajungea la 78/67,5 mm, dând naștere unei premiere absolute în gama de modele de șosea Alfa Romeo: primul motor ”suprapătrat” din istoria mărcii.

Alfa Romeo GTA 1300 Junior autoexpertAlfa Romeo GTA 1300 Junior autoexpert

Test cu Giulia QV și Stelvio QV pe circuitul Titi Aur

Cei 96 CP inițiali erau suplimentați de 14 CP la versiunea de stradă, însă, ca și la propulsorul de 1.570 cmc, Autodelta și-a băgat mâinile, l-a reglat pentru circuit și l-a dotat cu injecție în locul carburatoarelor, obținând 160 CP/7.800 rpm. Apoi, în 1971, versiunea ”testa stretta” (cu capac îngust de chiulasă) a primit supape la unghi de 45° injecție mecanică SPICA și a ajuns să dezvolte 165 CP/8.400 rpm.

Alfa Romeo GTA 1300 Junior autoexpertAlfa Romeo GTA 1300 Junior autoexpert

În sfârșit, în 1974 a fost dotat cu o nouă chiulasă cu 4 supape/cilindru și supraalimentat cu un compresor atipic, cu turbine antrenate hidraulic de către o pompă de ulei montată pe distribuție , dând naștere versiunii GTA-SA, ce dezvolta 220 CP/7.800 rpm, din 1.290 cmc! Adică peste 170 CP/l, o valoare unică în acea perioadă!

Totuși, trebuie remarcată îndepărtarea de conceptul original GTA, mai precis de litera A, de Alleggerita: mai mult gran turismo decât kart. Dacă în primele două fotografii apare versiunea Corsa, în ultima avem varianta Strada, care venea standard cu jante din tablă.

Sursa foto: alfa romeo media

Pagină: 1 2 3 4 5 6 7 8

Etichete: Alfa Romeo GTA
Bogdan Grigorescu

Leave a Comment

Adresa email nu va fi afisata public. Câmpurile cu steluță sunt obligatorii*

Articole recente

De ce să alegi un scuter electric ca mijloc de transport?

Tot mai multe persoane, indiferent de vârstă, sunt în căutarea unei soluții eficiente pentru deplasările zilnice, lucru datorat nevoii de…

5 zile în urmă

Citroën C5 Aircross, spațiu, confort și tehnologii superioare

Citroën a prezentat a doua generație a modelului C5 Aircross. SUV-ul a fost dezvoltat pe platforma STLA Medium, pentru a…

5 zile în urmă

Schimbări în conducerea diviziei Schaeffler din România

Divizia din România a grupului Schaeffler a anunțat că, la conducerea centrului cercetare din Timișoara, preluat odată cu înglobarea Vitesco…

5 zile în urmă

Aston Martin DBX S, noua navă-amiral a gamei

Aston Martin ridică și mai mult ștacheta în lumea super-SUV-urilor prin prezentarea modelului DBX S, care se plasează în vârful…

5 zile în urmă

Mazda, brevet pentru un roadster electric?

Actuala generație a modelului Mazda MX-5 (ND) a ajuns pe piață la începutul anului 2015, iar în 2019 și la…

5 zile în urmă

Uzinele Renault și Stellantis din Spania au reînceput activitatea

Producția uzinelor grupurilor Renault și Stellantis din Spania a fost reluată gradual după ce aceasta a fost întreruptă de pana…

6 zile în urmă