Lifestyle

Istoria Alfa Romeo GTA – una storia senza fine

  1. GTA 1300 Junior, 1968

La trei ani după apariția primului GTA, Alfa Romeo a repetat parțial rețeta și cu motorul mic, de 1.300 cmc de pe GT 1300 Junior. Procedurile de ușurare a ansamblului au fost ceva mai puțin impresionante la versiunea de stradă (fără geamuri din plexiglass, fără jante din magneziu standard, etc), în schimb, inginerii s-au concentrat mai mult pe motorul de 1.290 cmc. Deși capacitatea cilindrică a fost menținută, motorul a fost modificat în profunzime, schimbându-i-se inclusiv raportul alezaj/cursă, care ajungea la 78/67,5 mm, dând naștere unei premiere absolute în gama de modele de șosea Alfa Romeo: primul motor ”suprapătrat” din istoria mărcii.

Alfa Romeo GTA 1300 Junior autoexpertAlfa Romeo GTA 1300 Junior autoexpert

Test cu Giulia QV și Stelvio QV pe circuitul Titi Aur

Cei 96 CP inițiali erau suplimentați de 14 CP la versiunea de stradă, însă, ca și la propulsorul de 1.570 cmc, Autodelta și-a băgat mâinile, l-a reglat pentru circuit și l-a dotat cu injecție în locul carburatoarelor, obținând 160 CP/7.800 rpm. Apoi, în 1971, versiunea ”testa stretta” (cu capac îngust de chiulasă) a primit supape la unghi de 45° injecție mecanică SPICA și a ajuns să dezvolte 165 CP/8.400 rpm.

Alfa Romeo GTA 1300 Junior autoexpertAlfa Romeo GTA 1300 Junior autoexpert

În sfârșit, în 1974 a fost dotat cu o nouă chiulasă cu 4 supape/cilindru și supraalimentat cu un compresor atipic, cu turbine antrenate hidraulic de către o pompă de ulei montată pe distribuție , dând naștere versiunii GTA-SA, ce dezvolta 220 CP/7.800 rpm, din 1.290 cmc! Adică peste 170 CP/l, o valoare unică în acea perioadă!

Totuși, trebuie remarcată îndepărtarea de conceptul original GTA, mai precis de litera A, de Alleggerita: mai mult gran turismo decât kart. Dacă în primele două fotografii apare versiunea Corsa, în ultima avem varianta Strada, care venea standard cu jante din tablă.

Sursa foto: alfa romeo media

Pagină: 1 2 3 4 5 6 7 8

Etichete: Alfa Romeo GTA
Bogdan Grigorescu

Leave a Comment

Adresa email nu va fi afisata public. Câmpurile cu steluță sunt obligatorii*

Articole recente

Start-up-ul de conducere autonomă Pony.ai, suspendat în Beijing după un incident cu un robotaxi în flăcări

Start-up-ul chinez Pony.ai, cunoscut pentru activitatea sa inovatoare în domeniul vehiculelor autonome, se confruntă cu o criză majoră de imagine…

2 zile în urmă

Șase mari importatori auto, investigați de Consiliul Concurenței

Consiliul Concurenței a efectuat inspecții inopinate la sediile a șase importatori auto cu nume grele în comerțul cu mașini și…

2 zile în urmă

Soluții generative AI, dezvoltate de centrul IT al BMW din Cluj

Digitalizarea este una dintre prioritățile strategice de top pentru rețeaua de achiziții și furnizori a BMW, iar centrul IT din…

3 zile în urmă

Galeria Țiriac Collection a marcat 50 de ani din evoluția Ferrari cu 21 de exponate

Țiriac Collection a marcat 50 de ani din evoluția Ferrari reflectați prin 21 de modele emblematice, o incursiune în universul…

7 zile în urmă

Lynk & Co 02 a câștigat concursul Best Electric Car in Romania, în 2025!

După centralizarea voturilor, Best Electric Car in Romania 2025 este Lynk & Co 02! Cei 16 membri ai juriului au…

o săptămână în urmă

Mircea Fechet: Rabla 2025 începe luna asta

Mircea Fechet, ministrul Mediului, a declarat astăzi că, în ciuda unor probleme tehnice, Programul Rabla va debuta în luna mai.…

o săptămână în urmă