-
156 GTA, 2001
Iată ce ar fi putut să facă Alfa Romeo aici: să preia motorul ”pătrat” (alezaj/cursă de 86/86 mm) de 1997 cmc de pe 156 Super2000 de competiții. Acesta, deși natural aspirat, dezvolta în varianta de circuit 302 CP inițial, ajungând la 315 CP și putea fi ”detunat” pentru șosea. În schimb…
În schimb, ceea ce a făcut Alfa Romeo aici a fost să pună pe puntea față greutatea fabulosului Busso V6 și să-i dea ”la joacă” doar două planetare pe puntea față. Un gran turismo monumental, însă, chiar și cu noul sistem de direcție ”scurtat” la 1,7 rotații între capete, de la 2,1 rotații la 156-le civil, masa mare pe puntea față determina o subvirare accentuată când era dus la limită.
Revenind la motor, V6-le natural spirat de 3,2 litri este, probabil, cel mai șarmant propulsor cu această arhitectură care a fost vreodată dezvoltat, atât prin aspect (italienii l-au echipat cu galerii de admisie cromate), cât și prin sound-ul monumental pe care îl scotea atât la ralanti, cât și în sarcină. Cei 250 CP dovedeau o excepțională ”dorință” de a urca rapid în ture, iar dacă ai apucat să conduci un Busso, cu greu te vei lăsa cucerit de un alt motor V6. Una meravigliosa creatura!
Dacă te duceai cu ea la Autodelta, plăteai corespunzător și-i rugai frumos, italienii măreau cilindreea V6-lui la 3.750 cmc și-ți puneau sub picior 328 CP/7.300 rpm pentru versiunea aspirată GTA AM, care atingea 310 km/h! A doua versiune, GTA AM Super dezvolta 400 CP, profitând de compresorul Rotrex. Dar întrebarea rămânea: ce să faci cu ei, chiar și cu diferențial mecanic cu alunecare limitată, când doar roțile din față trăgeau?
În total, 1.973 de sedanuri și 1.678 de exemplare Sportwagon (break) au purtat sigla GTA.
Sursa foto: alfa romeo media