Azi serbăm Ziua Mondială a Radioului. Pentru Opel, e o ocazie să privească înapoi, la sistemele de sunet pe care le-a montat de-a lungul timpului pe mașini. Iată cum arată istoria radioului în habitaclul modelelor Opel!
Radioul. Cei mai mulți dintre noi nu-l cunosc ca unitate de sine stătătoare în mașină. Dar, unii dintre noi, trecuți de prima tinerețe, l-au prins. Mai ții minte anticele Lira și Predeal, la care ascultam în Daciile 1100, 1300 și chiar 1310? Pentru că, da, erai norocos dacă puneai mâna pe vreun model ”cu pretenții”. Sigur, în comunism, se mai arăta prin București câte un Opel Rekord. Dar era o trufanda la care puteam doar visa.
Istoria radioului în modelele Opel – rădăcinile
Istoria radioului a început pentru șoferii de Opel în 1938. Atunci, modelul Admiral venea cu un radio montat sub bord, deasupra podelei. După numai un an, apărea modelul Kapitän, cu o îmbunătățire majoră. Opțional, putea fi comandat cu radio Blaupunkt integrat în bord. Astfel, difuzorul său era centrat și pus mai aproape de nivelul urechii. Vocea lui Judy Garland suna, evident, mai natural.
Următorul pas a fost începerea emisiilor pe frecvență VHF. Se întâmpla în Europa, în 1949. Opel a integrat-o în radiourile sale înainte de 1955. Mai mult, la sfârșitul lui 1960, toate modelele Opel asigurau recepția stereo a posturilor.
Primul radio-casetofon
După încă un deceniu, nemții au început să echipeze mașinile cu radiouri de branduite Opel. Acestea aveau diferite performanțe, fiind grupate în trei game principale: Standard, Comfort și Luxury. Ce mai complexă, Luxury, avea inclusiv casetofon.
Apoi, în 1971, Opel dota opțional modelele de top, Admiral și Diplomat, cu antenă integrată în parbriz. Era de formă circulară și abia se putea distinge. Nemții spuneau că recepția pe care o asigura era cel puțin la fel de bună precum la antena convențională. În plus, era mai discretă și mai ferită, deci avea o viață mai lungă.
Informațiile despre trafic
Șase ani mai târziu, erau integrate și informații despre trafic. Acestea puteau întrerupe inclusiv audiția unei casete. Astfel, șoferii erau puși la curent cu diverse pericole de pe drum. Deja, din 1981, intrăm în era digitală din istoria radioului în modelele Opel. Atunci a fost montat primul radio cu control automat al volumului. În 1988, radiourile Opel au început să fie dotate și cu RDS. Sistemul afișa pe ecran informații legate de postul ascultat și de alertele din trafic.
Navigația
Un alt salt major s-a înregistrat în 1995. Atunci, Vectra a devenit primul model de clasă medie din lume care a primit sistem de navigație. Fiind produs de Philips, acesta ghida vizual și acustic șoferul spre destinație. Hărțile erau încărcare pe CD. Poziția mașinii era determinată folosind mai multe informații. Erau ”confruntate” sistemele precum GPS, recepția semnalelor prin satelit și senzorii ABS ai roților. Apoi, în 1998, compacta Astra a primit, de asemenea, sistem de navigație. Între timp, recepția analogică a fost dublată de cea digitală (DAB).
Citește pe autoexpert ➡ Test Opel Adam vs Fiat 500, smart Forfour 💡
În sfârșit, un alt prag a fost trecut în 2012. Cel al internetului în mașină. Sistemul IntelliLink din Opel ADAM a asigurat conectivitate la web în premieră în segmentul modelelor mici. În 2014, Apple și Google au lansat propriile protocoale. Un an mai târziu, Opel le-a integrat în sistemele multimedia, acestea devenind compatibile cu Apple CarPlay și Android Auto.
via Opel