Italia face presiuni pentru o revizuire mai timpurie a interdicției UE din 2035 privind vehiculele cu motor cu combustie internă, citând necesitatea de a reflecta condițiile actuale ale pieței în contextul unei încetiniri a industriei auto europene.
Ministrul italian al energiei, Gilberto Pichetto Fratin a criticat decizia UE, numind-o „absurdă” și condusă de o „viziune ideologică” la forumul de afaceri TEHA de la Cernobbio. El a susținut că politica trebuie revizuită pentru a se adapta la realitățile în schimbare de pe piața auto.
În prezent, legislația UE prevede că toate mașinile noi vândute după 2035 trebuie să aibă zero emisii de carbon, interzicând efectiv vânzarea de vehicule noi alimentate cu combustibili fosili în cele 27 de state membre. Oficialii italieni, inclusiv ministrul industriei, Adolfo Urso, consideră că evaluarea inițială a progreselor, programată pentru 2026, ar trebui devansată până la începutul anului viitor pentru a oferi claritate industriei. Urso a subliniat că Europa are nevoie de o abordare mai practică, mai degrabă decât de una condusă de ideologie, pentru a evita colapsul sectorului său auto.
Guvernul de dreapta al Italiei, condus de prim-ministrul Giorgia Meloni, susține că statele membre ar trebui să aibă mai multă libertate în a decide cum să atingă obiectivele de decarbonizare. Guvernul nu se opune vehiculelor electrice, dar consideră că ar trebui luată în considerare o combinație mai largă de tehnologii de propulsie. Partidul Liga al viceprim-ministrului Matteo Salvini a sugerat chiar introducerea unei legislații pentru revocarea interdicției din 2035.
Între timp, producătorii europeni de automobile resimt presiunea tranziției către vehiculele electrice, pe măsură ce piața vehiculelor electrice încetinește și concurența din partea producătorilor chinezi se intensifică. Directorul general al Grupului Volkswagen, Oliver Blume, a subliniat recent scăderea pieței europene și creșterea concurenței, în special din partea producătorilor auto asiatici. Acesta a menționat că în Europa se vând mai puține mașini, ceea ce face ca piața să fie mai competitivă.
Volkswagen ia în considerare chiar închiderea unor fabrici din Germania și încetarea garanțiilor pentru locuri de muncă, în timp ce Stellantis, care deține mărcile italiene Fiat, Alfa Romeo și Maserati, taie, de asemenea, locuri de muncă pe măsură ce vânzările scad. Directorul general al Renault, Luca de Meo, a avertizat că producătorii europeni de automobile s-ar putea confrunta cu amenzi în valoare de până la 15 miliarde de euro dacă nu reușesc să atingă obiectivele stricte ale UE în materie de climă din cauza scăderii vânzărilor de vehicule electrice.