Cunoscute din lumea curselor auto, jantele din aliaje uşoare sunt căutate în primul rând pentru design, dar aduc şi un plus dinamicii autoturismului permiţând o mai bună echilibrare şi asigurând o mai bună disipare a căldurii degajate la frânare.
Datorită proceselor de fabricaţie şi de verificare de înalt nivel, jantele din aliaj sunt preferate celor clasice fiind mai uşoare şi mai sigure. Multe autoturisme au deja ca echipare standard jante din aliaj uşor tocmai datorită acestor considerente. Jantele din aliaj prezintă mai multe caracteristici de care trebuie să ţinem cont atunci când dorim să le achiziţionăm.
Spre deosebire de jantele clasice din oţel, jantele turnate sunt mai vulnerabile la lovituri. Jantele ieftine fabricate de obicei în Turcia sunt din aliaj casant ce permite spargerea lor în cazul lovirii puternice, ceea ce nu se întâmplă în cazul celor făcute de un fabricant consacrat care, desigur, au un preţ mult mai mare.
Aliajele folosite de obicei în fabricarea jantelor au la bază aluminiul, întărit cu magneziu, molibden sau chiar titan. Ponderea acestor metale în compoziţia materialului determină caracteristicile şi performanţele diferite ale jantelor.
Atunci când dorim înlocuirea jantelor clasice ale maşinii cu jante din aliaj, trebuie să cunoaştem pe lângă performanţele jantelor legate de greutate şi durabilitate şi anumite caracteristici de compatibilitate cu autoturismul. Prima caracteristică ce trebuie cunoscută este legată de modul de fixare şi anume de numărul de orificii şi raza de montare.
În funcţie de anvelopele ce urmează a fi montate pe ele, trebuie cunoscute diametrul şi lăţimea jantelor şi comparate cu dimensiunile standard ale anvelopei. Setul de jante trebuie să conţină un set de piuliţe şi (foarte important) setul de inele pentru centrare corespunzător modelului de maşină pe care se vor monta.
O altă caracteristică importantă a jantelor este adâncimea la care este situată flanşa faţă de centrul roţii (ET). Această caracteristică este importantă pentru a şti în ce măsură ecartamentul maşinii va avea de suferit, ştiind că jantele cu „ET” mic sau negativ duc la creşterea ecartamentului (roţi ieşite în exteriorul caroseriei).
În prezent se crează o gamă completă de jante din aliaj uşor pentru toate preferinţele, începând cu gama sport (tuning) clasică şi terminând cu gama de 4×4. Beneficiind de avantajele folosirii unor aliaje uşoare foarte rezistente, ele oferă un grad ridicat de siguranţă în trafic precum şi o protecţie reală a elementelor de direcţie şi suspensie ale maşinii.
Faptul că jantele sunt create ţinând cont de caracteristicile tehnice impuse de producătorii de automobile duce la adaptarea lor perfectă la orice autoturism modern, înlocuind cu succes jantele de prim-montaj.