Americanii trag cu ochiul în curtea europenilor. Aceasta este prima impresie despre Grand Cherokee, un simbol al industriei de la Detroit cu care am făcut cunoștință chiar aici, în estul Europei.
- Raport ideal pret/dotari
- performante foarte bune on/off road
- evolutie consistenta a calitatii interiorului
- Transmisie automata cu doar 5 trepte
Schimbările de care avea nevoie Grand Cherokee au fost începute încă de pe vremea alianței Daimler-Chrysler și continuate în prezent de Fiat care a „europenizat“ și mai mult acest model, adăugând platformei de origine Mercedes-Benz, un motor diesel performant.
Caroseria poartă încă elemente ce te fac să știi de la început că ai în față un Jeep, dar a fost “aranjat” pentu a tempera aspectul masiv și colțuros al generației precedente. Orientarea către zona premium a presupus un design mai elevat, o aerodinamică îmbunătățită și o caroserie atent desenată la fiecare detaliu, fapt ce a adus și plusul de personalitate care a lipsit generației precedente.
Interiorul beneficiază din plin de creșterea dimensiunilor caroseriei, iar acest lucru înseamnă, în primul rând, mai mult spațiu. Grand Cherokee nu mai este acum mașina masivă cu interior îngrămădit, dar opulent. Materialele au un nivel calitativ bun, iar îmbinările sunt în măsură să scoată acest model din umbra concurenților săi europeni. Echiparea Overland de care dispunea mașnia testată, aduce materiale nobile, piele Nappa și inserții cu lemn de frasin, dar și dotări extravagante cum sunt sistemul audio performant, volanul încălzit, plafonul amovibil electric sau hayonul acționat electric. Insonorizarea este foarte bună și face ca sunetul dieselului de sub capotă să fie abia perceptibil. Vizibilitatea aduce unele bătăi de cap către zona spate și în față, unde montanții sunt masivi.
Caracteristicile dinamice fără precedent în istoria acestui model se datorează platformei de origine ML de care actuala generație dispune și care aduce o prestație bună pe șosea. Suspensia independentă pe ambele punți a adus mai multă stabilitate și confort. Direcția cu cremalieră a fost setată și ea în favoarea unei bune manevrabilități. Motorul diesel este un V6 cu tehnologie Multijet ce își face bine treaba și este economic la regimuri moderate de condus (10.5l/100 km consum mediu în test). Cutia de viteze automată cu cinci rapoarte este lentă la plecările de pe loc, dar oferă un rulaj confortabil.
Off roader cu pedigree
Ca și pe sosea, în afara acesteia cei 241 CP sunt suficienţi și lasă impresia unor resurese de putere inepuizabile. Senzația este amplificată cu ajutorul cutiei de viteze automate, dar și de demultiplicarea oferită de reductor, ce poate fi acționat comod, dintr-un buton. Sistemul de tracțiune Quadra Drive II este cel care se ocupă ca o proporție cât mai mare din cei 550 Nm ai cuplului motor să ajungă la sol. Sistemul gestionează cuplul transmis între cele două punți, dar și managementul diferențialului spate cu alunecare limitată, controlat electronic.
Sistemul Selec-Terrain permite alegerea unor moduri presetate ce optimizează sistemul de tracțiune pentru diverse situații, cum ar fi zăpadă, nisip, noroi sau rocă și care aminteşte de Terrain-Response, de la Land Rover. Am folosit modul “Mud” în noroi, iar mașina a arătat că se descurcădecent, în ciuda anvelopelor de vară care nu ofereau suficient ajutor. Unghiurile de atac și de degajare nu sunt în măsură să ofere încrederea necesară abordării unor obstacole mai mari, așa că încursiunile în afara șoselei trebuie să fie moderate.
Suspensia cu brațe independente pe ambele punți oferă confort la rularea pe macadam și filtrează bine denivelările mici, însă comparativ cu generația precedentă, ce dispunea de punte rigidă pe spate, s-a redus capacitatea suspensiei de a se mula pe un relief cu denivelări mari, așadar vorbim în cazul lui Grand Cherokee de un compromis făcut pentru a favoriza o prestație cât mai bună pe șosea.
Platforma tehnică și motorizarea de origine europeană nu sunt pentru Grand Cherokee doar detalii tehnice. Ele au legătură cu o întreagă filozofie în schimbare pentru un model ce a influențat de timpuriu însuși conceptul de SUV și care a fost astăzi ajutat în mod paradoxal să își regăsească tocmai aceste origini.
Date tehnice: | Jeep Grand Cherokee |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 3.0 TD V6 |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 2430/ |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4882/1943/1781 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 782 (1554) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 3.0 TD V6 |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 2987 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 177(241)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 550/1800 |
Cutie de viteze | Automata/5 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 202 |
0-100 km/h [s] | 8.2 |
Consum urban/extra/mixt | 10.3/7.2/8.3 |
Emisii CO2 [g/km] | 218 |