Jeep Wrangler va ajunge mereu acolo unde îşi propune, iar acest lucru este valabil şi pentru versiunea Moab, cea care a fost creată pentru a bucura şi mai tare fanii Jeep.
Numele Moab era până în prezent asociat de către orice pasionat al mărcii Jeep cu safari-ul anual din Statul Utah, ce durează nouă zile și numără uneori chiar și 1.000 de mașini. Acum, ei vor trebui să se familiarizeze și cu numele unei versiuni de Wrangler, ale cărei elemente personalizate vor să aducă o imagine distinctă, dar și un omagiu legendarului eveniment.
Mașina are o culoare cu care eu unul nu sunt familiarizat, dar trecând peste acest aspect am putut să remarc la exterior câteva elemente noi Mopar, unele cu scop decorativ, cum sunt capota motorului cu design special, hard-topul vopsit în culoarea caroseriei, jantele negre de 17 inch, sau bușonul de alimentare metalic, dar și unele foarte utile atunci când mergi în teren, cum sunt protecţiile laterale pentru praguri din oţel, ce pot fi folosite și pentru ridicarea mașinii cu ajutorul unui hi-jack.
În interior lucrurile stau la fel de bine, habitaclul spartan având de câștigat acum datorită tapiţeriei din piele, a inserţiilor de culoare gri prezente pe uși și bord.
Scaunele beneficiază de încălzire, iar în bord a fost integrat un sistem multimedia cu navigaţie Garmin și hard disk de 40 GB. Aș putea adăuga pe lista elementelor care produc senzaţie și covorașele speciale din cauciuc cu model de anvelope, de asemena originale Mopar și care promit că vor rezista cu brio la praf și noroi.
Sub capotă se află același diesel de 2.8 litri de provenienţă VM, ce produce 200 CP, suficienţi pentru a propulsa cum se cuvine o caroserie deloc ușoară, cum este cea a versiunii Unlimited pe care am avut-o la test. Cutia de viteze automată este destul de lentă la plecările de pe loc, dar oferă confort la drum întins și lejeritate atunci când ai de abordat diverse obstacole în teren accidentat, acolo unde un sistem clasic cu ambreiaj uscat, aduce destule dezavantaje.
Jeep Wrangler – Limita e cerul
La drum întins cei 200 CP încep să își facă simţită prezenţa odată cu creșterea vitezei, acolo unde forma deloc aerodinamică a mașinii ar fi pus în impas o motorizare mai slabă și care face ca mașina trecută de două tone să atingă viteze de care nu ai fi crezut că este în stare.
Construcţia clasică cu punţi rigide, șasiu separat de caroserie și casetă de direcţie cu roată melcată nu face parte tocmai din reţeta unei sportive, așa că orice exces în această direcţie nu va da rezultate foarte bune.
Suspensia este moale, iar tracţiunea spate și diferenţialul cu alunecare limitată sunt în măsură să aducă unele surprize dacă totuși veţi dori să faceţi „prostii“ la volanul lui Moab.
În teren lucrurile trec însă în extrema cealaltă, iar Wrangler va scoate la lumină un întreg arsenal pe care îl are în dotare și care va ţine impune respect în faţa oricărui SUV, oricât de bine dotat ar fi.
Aici totul se rezumă la câteva caracteristici, cum ar fi soliditatea componentelor, capacitatea mare de flexare și demultiplicarea din transmisie, ajutată în mod decisiv de echiparea cu reductor. Tracţiunea nepermanentă presupune cuplarea manuală a punţii faţă prin intermediul unui levier.
Diferenţialul Trac-Lock își face bine treaba când este vorba de încrucișări ale punţilor sau de oricare altă situaţie când există o problemă de aderenţă.
Nu este la fel de eficient ca blocarea manuală a diferenţialelor, posibilitate pe care o oferă versiunea Rubicon, dar este mai simplă de folosit de către un utilizator nefamiliarizat cu astfel de sisteme și mult mai sigură prin faptul că nu poate angrena defecţiuni prin folosinţa incorectă.
Comparativ cu o transmisie manuală, cutia de viteze automată cu cinci trepte generează mai puţină frână de motor, dar permite ca o coborâre periculoasă sau o urcare abruptă să se poată face într-o treaptă pe care cel de la volan o poate alege în mod secvenţial și care nu va fi menţinută atâta timp cât se dorește.
Deși aș prefera oricând o variantă scurtă de ampatament în defavoarea uneia Unlimited, și o culoare din spectrul tolerat mai ușor de retină, nu pot spune că nu am fost atras de configuraţia în care s-a prezentat Wrangler-ul Moab și cu care am putut face lejer o incursiune prin Munţii Baiului. Wrangler a confirmat că uneori și cei mai duri își pot chimba hainele sau culoarea părului, dar niciodată caracterul.