Renault Group și Volvo Group își unesc forțele pentru a susține traziția la o nouă generație, nepoluantă, de furgonete. În afacere a intrat și CMA CGM.
Nevoia de a susține financiar și tehnologic tranziția către vehiculele de transport cu emisii zero impune o consolidare a pieței care, acum, se manifestă în cazul grupurilor Renault și Geely. Astăzi, cele două companii europene au anunțat crearea unui joint-venture prin care vor putea „răspunde nevoilor tot mai mari de logistică necarbonizată și eficientă” și „dezvoltarea unei noi generații de furgonete electrice”.
Noua companie va introduce o familie complet nouă de vehicule 100% electrice și definite de software. Producția este planificată să înceapă în 2026.
Renault Group și Volvo Group au semnat acorduri obligatorii pentru a crea noua companie, deținută inițial 50/50, fiecare promițând o investiție de câte 300 de milioane de euro în următorii trei ani. CMA CGM a semnat o scrisoare de intenție neobligatorie pentru a participa la acest joint-venture, investind 120 de milioane de euro prin PULSE, Fondul său dedicat accelerării decarbonizării sectoarelor de transport și logistică.
Vehiculele vor fi produse pe o nouă platformă pentru vehicule utilitare ușoare, complet electrice, de tip „skateboard”, permițând adaptarea diferitelor module de caroserie la costuri reduse. Această platformă va face posibilă, de asemenea, realizarea unui progres major în materie de securitate.
Adoptând noua arhitectură Software Defined Vehicle, vehiculul va integra capacități fără precedent de a monitoriza activitatea de livrare și performanța afacerii utilizatorilor, reducând cu 30% costul global de utilizare pentru jucătorii logistici. Serviciile conectate activate de tehnologia vehiculelor definite prin software vor oferi clienților vehicule actualizate pe tot parcursul vieții. Furgoneta în sine va fi compactă, excelentă pentru mobilitatea urbană, va avea o polivalență ridicată pentru soluții personalizate, diferite capacități ale bateriei, inclusiv versiunea de 800V, fără precedent pentru un vehicul utilitar ușor.
Conform documentului semnat de grupruile Renault și Volvo, noua companie va fi complet independentă, combinând agilitatea unui start-up cu sprijinul unor parteneri puternici, lideri în industrie. Renault Group și Volvo Group urmăresc să împărtășească investițiile în cercetare și dezvoltare și să aducă beneficii de know-how, servicii și amprenta industrială noii companii. Cu alocări de capital inteligente prin campionii din fiecare domeniu, noua companie se va baza pe un model de afaceri solid și eficient.
Renault Group va aduce cunoștințele de dezvoltare și fabricare la scară larga a platformei electrice care va integra prima sa arhitectură Software Defined Vehicle, oferind o experiență fără precedent pentru a conecta în sursă deschisă vehiculul către mediul de afaceri logistic.
Volvo Group, mare producător de camioane, are o bază solidă de clienți printre companiile de logistică profesionistă, o rețea globală de servicii și o vastă experiență în timp de funcționare și servicii de productivitate. Astfel de servicii, în combinație cu platforma inovatoare pentru vehicule, vor contribui la o soluție completă pentru logistica urbană decarbonizată.
În calitate de jucător global pe toate segmentele lanțului de aprovizionare, CMA CGM intenționează să asiste noua companie în construirea de soluții adecvate care să se potrivească tuturor nevoilor actorilor din transport și lanțul de aprovizionare, bazate pe soluții eficiente „end-to-end”.
„Suntem încântați să facem încă un pas în călătoria noastră către soluții de transport durabil prin intenția înființării unei noi companii. Volvo Group este dornic să ofere în continuare clienților săi soluții complete de transport care îi ajută la decarbonizarea lanțurile valorice. Vedem o cerere în creștere pentru transport urban curat, eficient și sigur, iar parteneriatul și colaborarea sunt cheia pentru a realiza acest lucru”, a declarat Martin Lundstedt, președinte și CEO al Volvo Group.
În același timp, Luca de Meo, CEO al grupului Renault, din care face parte și marca românească Dacia, consideră că „electrificarea și digitalizarea deschid calea pentru o revoluție pe piața vehiculelor utilitare. Renault Group intenționează să conducă această transformare, asigurând în același timp crearea de valoare robustă și eficientă. Astăzi, suntem foarte mândri să pornim în această călătorie cu Volvo Group pentru a aduce cele mai bune soluții clienților noștri profesioniști. De asemenea, așteptăm cu nerăbdare ca CMA CGM să se alăture companiei. Noua companie este o combinație de neegalat, orientată spre start-up, a activelor complementare a 3 campioni: un producător de camioane de top, expert în servicii personalizate, un campion al lanțurilor globale de aprovizionare și un pionier european al vehiculelor electrice și lider de vehicule utilitare. Toate ingredientele sunt acolo pentru a obține ceva cu adevărat unic”.
Noul joint-venture este programat să demareze operațiunile la începutul anului 2024, în funcție de finalizarea tuturor proceselor de aprobare solicitate de autoritățile europene. Intrarea ulterioară a CMA CGM în companie este în egală măsură supusă finalizării procesului de aprobare.
Viitoarea companie este planificată să funcționeze sub propria identitate corporativă și va avea sediul în Franța. Volvo Group, prin zona sa de afaceri Renault Trucks, și Renault Group lucrează împreună pe vehiculele utilitare ușoare de mai bine de 35 de ani, concretizat prin distribuția în ambele rețele a vehiculelor comerciale Renault Master și Trafic. Companiile notează că vor rămâne concurente în toate celelalte domenii.