La CES 2024, Kia a dezvăluit Platform Beyond Vehicle (PBV). Platforma stă la baza cinci modele: Concept PV5 în trei variante, Concept PV7 și Concept PV1.
Kia și-a imaginat un viitor în care un vehicul va avea o platformă ce îi va permite să fie folosit ca transportor de marfă, apoi va modifica spațiul și îl va dota cu scaune, pentru a fi folosit ca taxi, după care îl va transforma din nou, pentru a petrece un weekend în pădure. Se numește PV5 și este unul dintre cele trei concepte modulare pe care Kia le-a prezentat anul acesta, la CES.
Platform Beyond Vehicle
Practic, a venit în Las Vegas cu cinci concepte, dintre care trei sunt PV5. Toate se bazează pe ceva numit „Platform Beyond Vehicle“ (PBV). Este vorba despre o idee all-in-one, conform căreia o platformă poate fi reconfigurată cu ușurință, după cum e necesar, pentru a îndeplini diferite funcții, în timp ce software-ul avansat îi ajută pe proprietari să facă de toate. După cum se poate ghici, este prezentată ca o soluție de mobilitate în mare măsură pentru firme. Dar nimic nu te împiedică să renunți la modulul compartimentului pentru pasageri în favoarea unuia de marfă și să pui în spate mountain bike-urile.
Mod de funcționare
Kia prezintă PV5 drept o platformă unică, cu un cockpit standard în partea din față. Fiind vorba despre un vehicul electric, partea din față este foarte înclinată, ca la un van, doar că nu există un motor între scaunul șoferului și cel al pasagerului. Magia se întâmplă în spatele cockpitului, unde pot fi instalate module mari, de mărimea caroseriei, în funcție de ceea ce vrei să faci. Dacă vi se pare că sună a cabină-șasiu, nu vă înșelați. Dar, spre deosebire de o cabină-șasiu, în spate nu este sudată o caroserie făcută la comandă. În schimb, Kia oferă „life modules“, care se atașează mecanic și electromagnetic.
În funcție de nevoi sau dorințe
Astfel se poate instala un modul pentru pasageri, care poate fi înlocuit ulterior cu un modul de marfă, dacă e nevoie. Kia oferă cinci versiuni ale lui PV5, inclusiv un van de marfă de bază, unul de marfă cu o gardă la sol joasă, altul de marfă cu acoperiș înalt, un taxi și, dacă niciuna dintre aceste variante nu este atrăgătoare pentru un cumpărător, mai există și cunoscutul șasiu-cabină gata să fie folosit pentru o construcție complet personalizată, în vechiul stil.
Gama PBV începe cu conceptul PV5, dar va include un PV1, mai mic, și un PV7, mai mare, prezentate pentru prima dată tot la CES 2024. Toate modelele sunt electrice, dar Kia nu dorește să împărtășească niciun detaliu cu privire la putere sau autonomie în acest moment. Toate vor utiliza soluții software integrate, care vor face ca vehiculele să comunice cu alte vehicule, să comunice cu șoferii și, eventual, să comunice cu prietenii tăi.
O nouă eră
S-ar putea ca ultima parte să fie o exagerare, dar ideea este că Kia nu vrea să se limiteze la construirea de vanuri versatile, ci vrea să le conecteze pe toate, prin intermediul unui software avansat, pentru a ajuta companiile să funcționeze mai bine.
„Kia PBV va iniția o nouă eră a soluțiilor pentru afaceri și lifestyle, a declarat Karim Habib, vicepreședinte executiv și șef al Departamentului de design global al Kia. Sperăm să le facem viața mai ușoară și mai bună clienților noștri, fie că stau pe loc sau sunt în mișcare, oferind o flexibilitate și o personalizare excepționale, printr-o modularizare radicală.“
Când vom vedea asemenea vehicule pe stradă? Kia spune că PBV este un proces în trei faze, PV5 fiind prima. Producătorul speră ca în 2025 să fie funcțională o nouă unitate de producție, care să poată construi 150.000 de unități pe an. Așa să fie!