Intrarea în producție a hibridului plug-in Kia Ray nu este certă în prezent, dar amploarea proiectului ne demonstrează că nu este doar o machetă din lut.
Majoritatea contructorilor importanţi de automobile dezvoltă noi tehnologii şi adoptă programe prin care urmăresc reducerea impactului negativ asupra mediului înconjurător. Kia a dezvoltat un proiect care îmbină forma cu funcţia, rezultatul fiind un ingenios sedan cu patru locuri intitulat Ray. Acesta are la bază platforma tehnică a versiunii Forte şi este construit din materiale reciclate şi foarte uşoare.
Sedan-ul este afirmarea poziţiei constructorului corean asupra vehiculelor hidrid, mai exact a celor „plug-in”. Modelul a fost conceput la centrul de design din Irvine, California. Dintre vehiculele create la acest centru amintim modelul Soul, comercializat şi în România. EcoDynamics, subdivizie a Kia Motors, are sarcina să dezvolte tehnologii menite să „lungească” viaţa combustibililor şi să protejeze planeta prin reducerea noxelor.
Inspirat din aviaţie
Caroseria are o structură monococă (dacă renunţăm la politeţuri îi putem spune monovolum), alungită şi foarte joasă, acest ultim aspect fiind important pentru îmbunătăţirea coeficientului aerodinamic (0,25). Tot în acest scop a fost lungită „coada” maşinii, podeaua a fost dublată la exterior de un panou plan ce permite curenţilor de aer să „alunece” pe sub maşină, iar roţile au primit un design special şi pneuri cu bandă de rulare îngustă.
Portierele se deschid în sensuri opuse, cele spate având prinderea pe montantul C. Plafonul este, de fapt, un parbriz prelungit până în dreptul ocupanţilor din spate şi este construit dintr-o singură bucată de sticlă. Pe plafon sunt instalate celule solare, iar în momentele în care vehiculul este parcat, acestea alimentează un ventilator ce păstrează o atmosferă „răcoroasă” în habitaclu, limitând în acest fel utilizarea aerului condiţionat şi, implicit, a consumului excesiv de combustibil sau a acumulatorilor.
Aceste mici detalii contează mult în ecuaţia finală, aşadar nu este de mirare că nuanţa albă a interiorului nu a fost aleasă la întâmplare, ci tot pentru a reflecta razele soarelui. Chiar şi difuzoare ce compun sistemul audio funcţionează cu numai jumătate din curentul necesar unor difuzoare obişnuite, de aceeaşi putere. Nivelul tehnologiei este ridicat până şi în ce priveşte farurile, acestea retrăgându-se câţiva centimetri atunci când situaţia o cere, pentru o răcire mai bună a motorului termic.
Arhitectură hibrid
Ray este propulsat de două motoare: unul de 1,4 l pe benzină, construit în întregime din aluminiu, şi unul electric ce dezvoltă 106 CP, ambele cuplate la o transmisie cu variaţie continuă. Prin utilizarea injecţiei directe, a fost posibilă „extragerea” a 153 CP din motorul termic de 1,4 l. Puterea este transmisă roţilor faţă de motorul termic, de cel electric, sau de amândouă atunci când situaţia o impune. Conceptul Ray este construit având in minte încărcarea acumulatorilor de la prizele obişnuite, o încărcare completă oferind o autonomie de aproximativ 80 km.
Motorul pe benzină are rolul de a încărca acumulatorii după depăşirea acestui număr de kilometri şi de a înlătura grijile pasagerilor legate de o eventuală pană de curent spre exemplu, în mijlocul unei intersecţii aglomerate. De asemenea, agregatul termic oferă o fluenţă sporită în conducere în momentele în care acumulatorii sunt aproape descărcaţi.
Deocamdată nu sunt informaţii care să indice intrarea în producţie a lui Ray. Dar, există lucruri care ne confirmă faptul că Ray nu este doar o machetă de lut pe care se va așterne praful. Dintre acestea amintim posibilitatea de a atinge o viteză de 109 km/h şi atenţia acordată unor detalii precum covoraşele incorporate în podeaua mașinii.