Kia Romauto a ținut neapărat să mă scoată din casă într-o sâmbătă mohorâtă de toamnă. Destinația: Circuitul Motorpark de la Adâncata. Scopul: primele teste cu noua navă-amiral Kia Stinger. Rezultatul: o experiență incredibilă, la volanul unuia dintre cele mai pure Gran Tursmo de pe piață!
Indiscutabil, Stinger reprezintă o realizare măreață pentru coreeni. O recomandă totul, de la designul agresiv al caroseriei, până la sutele de tururi pe Nurburgring pe care le-a străbătut în teste, dirijată din paddock de însuși Albert Biermann, devenit șef peste divizia high-performance a coreenilor, după ani de zile petrecuți la cârma diviziei M de la BMW. Sună amenințător, nu?
Stați să vedeți fișa tehnică a modelului, dominată de marele V6 bi-turbo de 3.3 litri, cu tracțiune integrală și transmisie automată cu 8 trepte. Kia dă dovadă de o asemenea aroganță, încât pe site-ul american al companiei, coreenii compară umăr la umăr performanțele lui Stinger GT (0-100 km/h în 4,9 s) cu cele ale nemților BMW 440i Gran Coupe, Porsche Panamera V6, BMW 640i Gran Coupe și Audi A5 Sportback. E ca și cum un rookie trecut la categoria grea se ia în piept cu Mike Tyson & Co fără vreo jenă! Pare hazardat, doar că….
…doar că nu e! Am alergat-o pe câteva ture de Motorpark împins de instructorul din dreapta, sfidând totul, de la legile fizicii la cele de bun simț și pot să certific performanța în cel mai academic mod posibil: whoaaaaa! Distribuția maselor pe punți, tracțiunea integrală, lipsa oricărui sistem de asistență în modul Sport+, poziția joasă la volan, tunelul central înalt (pauză ca să-mi trag respirația), sunetul fa-bu-los al eșapamentului în modurile Sport și Sport+…toate astea fac parte din același film. Asta ar trebui să fie mașina de familie a lui Vin Diesel. Provoc pe oricine conduce un Stinger GT să închidă ochii și să spună, cu mâna pe inimă, că se află într-o Kia. Evident, fără să vadă lista de prețuri…
M-am lăsat dus de val și am început să vorbesc despre Stinger, când, de fapt, voiam să spun câteva cuvinte despre evenimentul pus la punct de Kia Romauto. Dacă vreți să aflați mai multe despre Stinger, cu bune și mai puțin bune, puteți citi articole cuprinzătoare în edițiile din noiembrie (test cu GT-ul de 3.3 litri) și decembrie (test pe Motorpark cu GT-Line diesel de 2.2 litri) ale revistei Auto Expert.
Aici însă nu este numai despre flagship-ul coreenilor. Este și despre profesionalismul unui importator, care a reușit să strângă șase exemplare de Stinger, organizând nemțește (pe-asta am ”scăpat-o intenționat”) listele de test, pentru ca cei 20 de jurnaliști să nu piardă vremea. Astfel, în timp ce unii dintre noi se chinuiau să atingă limitele noului Stinger, alții stăteau în dreapta, lăsându-se conduși de instrutorii Școlii de Pilotaj Smart Driving. Între timp, în parcarea circuitului, pe un traseu amenajat cu jaloane, un alt grup de jurnaliști se distra de minune, încercând să controleze un Rio cocoțat pe platforme, simulând aderența minimă pe puntea spate.
În final, am ajuns să mă bucur de cinci ore pline pe Motorpark, care au zburat la fel de repede precum Stinger GT pe linia dreaptă din fața boxelor.
DATE TEHNICE | Kia Stinger | Kia Stinger | Kia Stinger |
---|---|---|---|
Model | 2.2 CRDI | 2.0 T-GDI | 3.3 T-GDI |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbo | V6, twin-turbo |
Cilindree (cmc) | 2.199 | 1.998 | 3.342 |
Putere maxim?/tura?ie (CP/rpm) | 202/3.800 | 258/6.200 | 370/6.000 |
Cuplu maxim/tura?ie (Nm/rpm) | 441/1.750-2.750 | 353/1.400-4.000 | 510/1.300- 4.500 |
Transmisie | spate/integrală | spate | integrală |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată | 8 trepte, automată | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.830/1.870/1.400 | 4.830/1.870/1.400 | 4.830/1.870/1.400 |
Ampatament (mm) | 2.905 | 2.905 | 2.905 |
Volum portbagaj (l) | 406-1.114 | 406-1.114 | 406-1.114 |
Masă la gol (kg) | 1.703/1.774 | 1.642 | 1.834 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,6/7,6 | 6,0 | 4,9 |
Viteză maximă (km/h) | 230/230 | 240 | 270 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,6/6,4 | 7,9 | 10,6 |
Emisii CO2 (g/km) | 146/167 | 181 | 244 |
Preț cu TVA (euro) | de la 35.688/37.426 | de la 33.800 | de la 48.195 |