Rețetă pentru felul întâi: Se ia un SUV cu tradiție, aflat deja la a patra generație. Se condimentează cu un plus de agresivitate felină. Se asezonează cu tehnologie contemporană. Se adaugă un pic de aer tip Porsche. Și iată: avem Kia Sportage 2016, la ani lumină de modelul de acum câțiva ani. Rețetă pentru desert: Se ia alt SUV de tradiție. Se adaugă stil, o atitudine intimidantă, dar și un comportament decent în off-road. Se pune forță și tehnologie după gust. Și așa ai în fața ochilor noul Ford Kuga. Foto: Bogdan Paraschiv.
Noi le-am luat pe amândouă cu echiparea de top și am fugit cu ele la munte. Avem așadar, Kia Sportage în versiune GT Line, cu motor diesel de 2.0 litri, 185 CP și un cuplu de 400 Nm, cutie automată cu 6 rapoarte și tracțiune integrală, un sistem proiectat de Magna. În colțul opus, îl punem pe Kuga, cu linia de echipare Titanium, cu un motor diesel de 2.0 litri și 180 CP, transmisie automată Powershift cu dublu ambreiaj și evident, și el cu tracțiune 4×4.
Aflată în topul vânzărilor de SUV-uri în Europa și cu 63% dintre clienți fiind femei, Kia vine cu grila Tiger Nose și cu farurile urcate acum pe capotă. Poate că în versiunea rebelă GT Line, cu jante de 19 inchi, proiectoare cubice sub forma a patru LED-uri, Sportage sună… sportiv. Dar de la interior, pare exact opusul. Configurația soft a suspensiei o face o barcă pe valurile asfaltului. Kia absoarbe plutind denivelările, fentează liniile de cale ferată și te balansează cam ca pe Santiago în “Bătrânul și marea”.
Nici chiar pe modul Sport, Sportage nu capătă personalitatea lui Usain Bolt, desi simți că transmisia schimbă mai sus în ture, iar direcția este mai comunicativă.
Și pentru că spuneam că interiorul lui Sportage emană confort prin toți porii, haideți să vedem de ce. Bordul are un plastic moale cu aspect de piele, mai ales datorită cusăturilor false. Display-ul de 7 inci al sistemului multimeda Infinity se află într-un unghi perfect, dar sub el, vai! Ai vreo 25 de butoane! În aglomerația asta, regăsești butonul pentru volan încălzit și scaune ventilate, îmbrăcate în piele perforată. Modul de rulare, funcția de asistență la coborâre, cel mai bun prieten al șoferului în blocaje rutiere, Auto Hold, și opțiunea de parcare automată pot fi comandate din butoane amplasate la baza schimbătorului.
Ceea ce o face pe Kia specială în clasa ei este prezența scaunelor spate încălzite. Cum ziceam, o mașină în care plimbi toată familia, doar nu te plimbi de unul singur, tu, în fotoliul din fața televizorului. Ah, ce confuzie! Din fața volanului! Plafonul panoramic de dimensiuni uriașe îți aduce parcă tot cerul în mașină.
Portbagajul se deschide automat la 3 secunde din momentul în care te înființezi lângă el cu cheia asupra ta. Între timp, tu ține bine de sacoșele pline de cumpărături și așteaptă! Dacă ai cumpărat tot hipermarket-ul, trebuie să știi că poți rabata bancheta din spate în șase poziții diferite. Cu ea în poziție ridicată, ai la dispoziție 465 de litri (chiar 503 fără roată de rezervă!). Închidem portbagajul și ne mutăm în rivalul Kuga.
După ce ai văzut bordul plin de butoane de la Sportage, ți se va părea că în Kuga îți lipsește ceva. E doar o impresie creată de spațiul aerisit. Ai parte aici de un ecran tactil de 8 inci, sub el vin comenzile sistemului multimedia SYNC3, iar în partea inferioară regăsești comenzile cu care îți tranformi Ford-ul într-un partener de drum de încredere. La volan, cu scaunul ridicat la maximum, ai senzația că ai ajuns deja pe la etajul 1.
Haideți să revenim la parter totuși! De acolo de la parter, linia descendentă a plafonului le fură pasagerilor din spate din spațiul la cap, mai precis 3 centimetri față de Kia, dar plusează la capitolul imagine. Evident, luneta îngustă reduce vizibilitatea. Revenind la imagine, Kuga aduce agresivitatea tipică SUV-urilor americane, cu grila hexagonală, încadrată de blocurile optice mai mari acum, asemănătoare cu cele de la EcoSport. Kuga vine și cu două culori noi în gamă, Guard Gray și Copper Pulse. Cea mai ieftină vopsea metalizată este 550 de euro la Ford.
Ford-ul cu valențe sportive și atitudine încrezătoare promite performanță fără compromisuri și distracție acolo unde alte SUV-uri văd obstacole. Kuga, cu al său Intelligent AWD, n-ar zice “nu” dacă ar fi chemat afară la zăpadă.
Poate valoarea de 436 de litri a portbagajului nu ți se va părea impresionantă, dar dacă ai vreun prieten foarte înalt, poți să-l dai pe spate, la propriu! Poți să-i improvizezi acolo un culcuș. Portbagajul lui Kuga primește obiecte (sau persoane!) de dimensiuni demne de Cartea Recordurilor: 1,94 metri!
O bilă albă în contul celor de la Kia: este singurul producător auto care oferă garanție de 7 ani (sau 150.000 de kilometri). Kia are un preț de pornire de 16.648 (TVA inclus), dar cel mai ieftin Kuga îți va scoate încă 6.434 euro din cont, la 19.950.