Atunci când mergem la vulcanizare să ne schimbăm roțile trebuie să fim atenți la câteva aspecte, uneori chiar înainte de a pleca de acasă pentru ca, odată ajunși acolo, să nu constatăm că ne-am dus nepregătiți.
În primul rând trebuie să verificați dacă aveți dispozitivele de deblocare a anti furturilor de la roți. Nu întotdeauna cei de la vulcanizare vor avea cum să desfacă prizoanele sau piulițele și, de regulă, vor constata asta abia după ce veți fi așteptat la coadă să vă vină rândul la o rampă liberă.
Odată ajunși la vulcanizare, în cazul în care aveți roți complete, nu se recomandă doar să le montați și atât. Acestea trebuie reechilibrate astfel încât experiența de condus să fie una care să vă ofere siguranță. În cazul în care roțile de iarnă sunt de o altă dimensiune decât cele de vară, spre exemplu cu jante mai mici și anvelope cu talon mai înalt și cale de rulare mai îngustă, trebuie să refaceți și geometria direcției mașinii. Atenție, însă, la foarte multe mașini moderne și în special cele dotate cu sisteme de suspensii independente pe puntea spate trebuie verificate sau chiar re-reglate și acelea.
La ce trebuie să fim atenți când mergem la vulcanizare
Totodată se recomandă verificarea cu atenție atât a anvelopelor sau roților pe care le-ați dat jos de pe mașină cât și pe cele pe care le montați pe vehicul. În cazul în care într-una din anvelopele pe care le-ați dat jos de pe mașină se află un cui sau este roata înțepată de alt obiect ascuțit, aceasta va pierde lent presiune și, până când îi va veni timpul să fie montată la loc, va fi deja dezumflată. Nu ezitați și cereți să vă facă pana tot atunci. Nu este necesară echilibrarea roților pe care le veți depozita până când le va veni înapoi rândul să ajungă pe mașină. Vă veți preocupa de asta abia atunci.
Cereți tehnicianului care montează setul de roți pe vehicul să verifice atât presiunea cât și etanșeitatea anvelopelor. Chiar dacă la o inspectare a anvelopelor veți constata că nu există nicio urmă de cui sau alt obiect ascuțit, asta nu înseamnă că sunteți perfect în siguranță. În timp, garniturile de etanșare de la valvă (supapa de umplere cu aer a anvelopei) îmbătrânesc, se deteriorează și încep să scape presiune. Totodată pot apărea coroziuni pe jantă care să ducă la scăpări mici de presiune.
Uneori aceste pierderi sunt insesizabile până în momentul în care începeți să mergeți cu mașina. Iar dacă acel moment coincide cu unul în care chiar nu aveți timp să opriți la o vulcanizare să vedeți despre ce e vorba, atunci situația va fi și mai complicată. Dacă tot ați venit pentru un schimb de roți, faceți și această verificare. Va dura cu doar câteva minute în plus pentru tot setul de roți.
O altă verificare importantă este aceea a adâncimii profilului anvelopei
Nu vă bazați niciodată doar pe inspecția vizuală. Aceasta poate să vă inducă deseori în eroare. Ochiul uman va face cu greu distincția între un profil de 3 milimetri și unul de 4.5 milimetri. Dacă în primul caz este aproape necesară schimbarea anvelopelor, în cel de-al doilea puteți să mai așteptați. În funcție de cât de mulți kilometri faceți iarna, există probabilitatea ca uzura să nu ajungă sub valoarea critică de 3 milimetri. Sub această adâncime trebuie să știți că anvelopele nu mai pot evacua eficient zăpada și apa de pe drum, crescând foarte mult riscul de acvaplanare sau de patinare, după caz.
La final, notați pe roțile pe care le-ați dat jos de pe mașină care în ce colț al vehiculului a fost montată pentru a le putea roti atunci când le veți monta la loc.
Pentru a sintetiza, trebuie să aveți la dumneavoastră antifurtul pentru roți, roțile, să verificați geometria suspensiilor (direcție plus puntea spate), să verificați etanșeitatea atât a roților pe care le dați jos cât și a celor pe care le montați pe mașină, și să măsurați adâncimea profilului anvelopelor. În plus, cereți tehnicianului de la vulcanizare să vă noteze pe roțile pe care le-a dat jos de pe vehicul care unde a fost montată pe mașină cu simbolurile SS, DS, SF și DF (stânga-spate, dreapta-spate, stânga-față și dreapta-față).