Italienii și-au asumat întotdeauna rolul de inovatori în materie de design, iar, în cazul lui Ypsilon, au plusat în același stil și sub capotă. În test, primul motor cu doi cilindri supraalimentat.
- Taxe si impozite simbolice gratie capacitatii cilindrice mici
- design exterior atragator
- Consumul de combustibil nu este sensibil mai mic in comparatie cu motoarele clasice
- zgomotul motorului poate fi deranjant inclusiv la turatii mici
Dacă nu îți amintești cum arăta vechea generație a lui Ypsilon îți recomand un drum dus-întors cu avionul până la Roma. Acolo ai toate șansele să dai peste câteva, italienii find printre puținii europeni care au înțeles această mașină. În România, spre exemplu, Lancia nu a reușit vreodată să vândă mai mult de 40 de Ypsilon pe an în condițiile în care modelul a fost lansat oficial în 2005. Fie designul nu a fost pe placul clienților autohtoni, fie prețul, indiferent, ceva nu a mers pentru micuțul italian.
Trecând peste exclusivitatea asigurată de estimările de vânzări, Ypsilon mai are un atu în designul său tipic italian. Modul în care îl vei privi depinde însă destul de mult de perechea de cromozomi de care ai beneficiat la naștere. Spre exemplu, femeile vor aprecia cu siguranță posibilitatea de a opta pentru diferite combinații de culori a caroseriei precum și formele rotunjite în timp ce bărbații… să zicem că ei vor sta cu ochii mai degrabă pe prezențele feminine de la volanul unui Ypsilon decât pe mașina în sine.
Deși vorbim despre o nouă generație, imaginea de ansamblu a interiorului nu este mult diferită față de vechiul model. Elementul caracteristic a rămas gruparea comenzilor și a cadranelor de bord pe consola centrală, un layout ce îi oferă o doză considerabilă de exclusivitate într-un segment în care puțini inovează la acest capitol. În schimb, italienii par să se fi concentrat pe creșterea calității percepute a interiorului prin integrarea unor materiale ceva mai aspectuoase și mai plăcute la atingere față de vechiul Ypsilon. Desigur, impresia generală este puternic legată de nivelul de echipare ales, iar modelul de test era cel de top (Platinum).
Ce este standard în cazul oricărui Ypsilon este spațiul interior surprinzător de generos pentru un model aflat oarecum la granița dintre clasa mini și cea mică, obținut în mare măsură grație scaunelor foarte subțiri ce eliberează o cantitate suplimentară de spațiu pentru genunchii pasagerilor din spate. Un alt plus pentru pasagerii cazați pe banchetă îl reprezintă dotarea lui Ypsilon cu două portiere în plus (vechea generație era disponibilă exclusiv în trei uși) cu mânerele de deschidere disimulate în zona stâlpilor C ai caroseriei pentru un efect de „coupe“.
Doi cilindri = prea puțin?
E clar că trebuie să treci peste câteva preconcepții serioase pentru a alege un motor cu doi cilindri în loc de standardul clasei cu patru, dar Twin Air-ul lui Ypsilon are câteva atuuri serioase. Pentru început italienii se laudă cu distincția Engine of The Year în categoria motoarelor sub 1 l, dar și cu premiul Best New Engine of the Year. Cu o capacitate cilindrică de 850 cmc și o putere totală de 85 CP, acest motor se încadrează perfect în normele clasei în materie de putere, chiar cu un mic bonus reprezentat de prezența supraalimentării ce generează 140 Nm încă de la 1.900 rpm. În cifre seci vorbim despre o cantitate de cuplu cu 40% mai mare decât în cazul unui motor clasic aspirat cu patru cilindri în linie, oferiți la un prag considerabil mai jos. Așadar, avantaje pe linie pentru acest TwinAir, cel puțin pe hârtie.
În viața de zi cu zi micuțul motor demonstrează un caracter de-a dreptul efervescent, cu un timbru sonor inconfundabil și un apetit generos pentru turații. Dacă plecarea de pe loc poate fi problematică până te obișnuiești cu pragul de intrare a turbinei, de la 2.500 rpm mașina prinde viață și e greu să te abții să pui la treabă întreaga gamă de turație. Problema e că odată cu turele se acumulează și decibelii, iar singura șansă de a-i acoperi este să să crești volumul sistemului audio. Pe mine personal nu m-a deranjat dar, după cum am precizat și în deschiderea articolului, am impresia că nu mă încadrez în targetul acestei mașini. Cât despre consum, nu e cazul să vă așteptați la valori de poveste: în oraș, în ritm normal, consumul atinge 7-7.5 l/100 km, iar afară vorbim de 5-6 l/100 doar dacă adopți un stil sedat de condus.
Cu un preț de pornire de 14.860 de euro rămân la părerea că Ypsilon TwinAir are asigurat statutul de „rara avis“ în peisajul automobilistic din România. Nu spun că e un preț exagerat, dar trebui să ții mult la factorul imagine pentru a ignora oferte mai competente la aceeași bani, inclusiv din clasele superioare.
Date tehnice: | Lancia Ypsilon |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 0.9 Twin Air |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 975/1495 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 3842/1675/1516 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 245 (895) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 0.9 Twin Air |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 875 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 63(85)/5500 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 145/1900 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 176 |
0-100 km/h [s] | 11.9 |
Consum urban/extra/mixt | 5/3.2/3.8 |
Emisii CO2 [g/km] | 99 |