Compania Jaguar – Land Rover se implică și mai adânc în dezvoltarea tehnologiei de rulare autonomă. Acum, ei ies de pe șosele, dezvoltând un sistem autonom de recunoaștere a terenului din față.
JLR deja testează pe șosele tehnologiile de rulare autonomă și de conectare, iar acum atacă și căile de rulare pe care le iubește atât de mult. Ce e atât de interesant în a rula autonom în regim off-road, întrebați? Ei bine, în primul rând, faptul că poate recunoaște dificultățile de pe următorul tronson de teren accidentat, este un mare avantaj pentru șofer. Acesta este avertizat din timp asupra terenului, primind în avans indicații despre programul de rulare pe care trebuie să-l selecteze, sau chiar prmițând sistemului să ia deciziile.
Identificarea suprafeței de rulare este lăsată în seama mai multor sisteme de supraveghere: cameră, ultrasonic, radar și lidar. Acestea colectează informații nu numai din fața vehiculului, ci pe 360°, folosindu-le și în cazul în care mașina își schimbă direcția. Rezultatul este impresionant: până și suprafețele de lățimea pneului sunt identificate, indiferent de condițiile meteo.
De ce atât de multe tipuri de senzori? Nu pentru back-up, așa cum probabil cu toții ne așteptăm, ci pentru că fiecare categorie detectează un anumit gen de obstacole, creionând o hartă 3D, care se completează continuu, odată cu înaintarea mașinii. Spre exemplu, senzorii ultrasonici scanează suprafața aflată la maximum 5m în fața mașinii, modificând automat setările suspensiei și ale sistemului de tracțiune, în funcție de teren.
Una dintre camerele video ajută sistemul Overhead Clearance Assist să scaneze obstacolele aflate la nivelul plafonului, sau al celui mai înalt punct al vehiculului, în cazul transportării pe plafon a bicicletelor sau a unui portbagaj portabil. Un alt sistem folosit, numit Terrain Base Speed Adaptation (TBSA) utilizează camere pentru a determina terenul accidentat, reducând viteza și mărind garda la sol în consecință.
Totodată, dincolo de capabilitățile de rulare autonomă, vehiculele britanicilor au și capacitatea de a comunica cu altele, grație tehnologiei V2V (vehicle to vehicle). Dacă una dintre mașini întâmpină vreun obstacol, ea comunica cu celelalte aflate în zonă, transmițându-le toate detaliile referitoare la traseu, pentru ca acestea să ia măsuri din timp.
”În viitor, dacă beneficiați de rularea autonomă pe autostradă la începutul călătoriei, vrem să vă asigurăm rularea autonomă până la capăt, chiar dacă destinația include și traseu off-road. Deci, chiar dacă este un drum aflat în construcție, un traseu montan plin de zăpadă sau noroi prin pădure, capacitățile de rulare autonomă vor permite șoferului să lase controlul în seama mașinii, dacă nu sunt siguri că pot trece anumite obstacole. Iar comunicarea V2V poate să creeze legături între vehiculele din convoi. Dacă un vehicul se oprește, celelalte vor fi alertate, iar dacă dă de o suprafață dificilă, va transmite informația tuturor celorlalte mașini”, spune Tony Harper, șeful departamentului de cercetare al JLR.
Sursa: AutoCar