Gurile rele spun că aparţia primelor fotografii cu noul BMW Seria 3 a surclasat petrecerea în desfăşurare dată de un alt constructor auto la aniversarea celor 100 de ani de existenţă. Să înţelegem ca tocmai am participat la cea mai importantă lansare a anului – primul test cu noul Seria 3!?
- Mixt ideal intre sportivitate tipica bavareza si confortul unui sedan bussiness
- calitate deosebita a interiorului
- Motor diesel usor zgomotos
- echipare standard modesta
Oricum ai privi lucrurile, lansarea pe piaţă a noului Seria 3 trezeşte interes atât pentru clienţii care doresc să-l cumpere, cât şi pentru cei care se orientează către generaţia precedentă, ce şi-a ajustat deja în jos preţul. Este de interes, face furori şi dă emoţii concurenţei directe care tocmai a trecut printr-un face lift. Nu mai are niciun rost să discutăm despre importanţa acestei maşini, întrucât istoria ei se poate regăsi chiar pe stradă.
Ca un exerciţiu, dacă numeri într-o zi câte BMW Seria 3 întâlneşti în trafic, te vei convinge de cele scrise mai sus. Aşteptările sunt mari, la această stare de fapt contribuind în mare parte şi noul Seria 5 sau Seria 1, care încarcă în continuare listele de comenzi. Iată-ne faţă în faţă cu senzaţia anului 2012 – noul Seria 3 de la BMW, un model nou-nouţ ce doreşte să revoluţioneze clasa medie premium. Adevăr sau provocare?
Mai spectaculos
Deşi la apariţia primelor fotografii eram uşor rezervat cu privire la termenul de “nou”, în realitate noul Seria 3 are de partea sa atât surpriza, cât şi o personalitate bine definită. Aceasta se poate observa în special la nivelul părţii frontale coborate care, în funcţie de nivelul de echipare ales (Sport Line, Luxury Line sau Modern Line), oferă o înfăţişare diferită grilei şi spoilerului. Chiar dacă este mai lung cu 93 mm decât generaţia precedentă şi cu 50 mm mai mare la nivelul ampatamentului, limbajul actual de design reuşeşte să camufleze mult mai bine noile dimensiuni. Din orice unghi îl priveşti pozează agresiv şi o face bine într-un segment în care discreţia este cuvântul de ordine.
După cele câteva minute dedicate analizei exteriorului, am deschis portiera pentru a pătrunde în cea mai nouă creaţie BMW. Sincer, mă aşteptam să găsesc un interior de Seria 5, redus la scară cu elemente preluate de la noul Seria 1. Parţial adevărat! Prima impresie contează, iar noul Seria 3 a ştiu mai bine ca oricine acest lucru – spaţios, cu materiale care ridică standardele în clasa sa şi un layout care reuşeşte să spargă monotonia din vechiul Seria 3. Este interesant că această infuzie de spectacol nu a dezorganizat ergonomia specifică mărcii. Creşterea în dimensiuni înseamnă mai mult spaţiu şi pentru pasagerii locurilor din spate, dar şi un portbagaj cu 20 litri mai încăpător, capacitatea acestuia ajungând acum la 480 litri.
Show-ul este asigurat de cele mai noi gadgeturi puse la dispoziţia ocupanţilor prin ConectedDrive, Parking Assistant, Surround View sau Real Time Traffic Information. Cei mai sofisticaţi pot alege şi un head-up display color sau Comfort Acces, care permite să deschizi portbagajul chiar dacă ai ambele mâini ocupate, printr-o mişcare din vârful piciorului. Revenind la locurile din faţă, consola orientată către şofer şi partea din dreapta a acesteia au primit câteva artificii interesante de design care îţi amintesc de ce te-ai urcat într-un BMW…
… pentru a conduce
Afirmatia este întărită şi de tradiţionala frână de mână, păstrarea nealterată a poziţiei de condus sportiv şi vizibilitatea bună către extremităţile caroseriei. Am două zile şi nu mai puţin de 500 de km la dispoziţie pentru a descoperi secretele unui 320d de 184 CP sau a unui 328i, benzină, bi-turbo şi 245 CP, ambele legate la cutia automată cu 8 trepte.
Dincolo de cifre, urma să găsesc un produs BMW nou care reuşeşte să ofere o altă interpretare a termenului de sportivitate. Personal, consideram că BMW mergea până acum pe raportul 70% sport – 30% confort. Ei bine, a şasea generaţie a berlinei de clasă medie plusează cu încă 10% în dreptul confortului, stare pe care o detaliez câteva rânduri mai jos. Pentru prima zi a testului, am mers pe mâna unui 320d, echipare Modern Line, condus atât pe autostrăzi, cât şi pe drumuri naţionale.
Accentul a fost pus pe modurile de conducere Eco Pro şi Comfort, lăsând modurile Sport şi Sport Plus pentru sesiunea de pe circuitul din Catalunya. Modul Eco Pro şi un stil de conducere pacifist mi-au asigurat un consum extraurban în jurul valorii de 5 l/100 km, precum şi câteva lecţii de condus economic predate de însuşi Seria 3, având posibilitatea să-mi reglez inclusiv răspunsul acceleraţiei. Surpriza zilei a fost când am rulat în modul Comfort: suspensia oferă un confort demn de o clasă superioară, iar trecerea peste denivelări devine ceva banal în condiţiile în care maşina este echipată cu jante de 18 inch şi anvelope cu talon de 45. Fără zdruncinături, fără zgomote parazite, fără senzaţia că suspensia descarcă neuniform!
Este însă rândul ca noul Seria 3 să-şi arate muschii şi pretenţiile de hot hatch cu portbagaj şi, unde altundeva decât pe circuitul de Formula 1 de lângă Barcelona. Primele două tururi le parcurg în spatele unui Pace Car, iar următoarele două ore sunt rezervate modurilor Sport şi Sport Plus. Duc o luptă crâncenă cu cea mai incisivă direcţie din segment, cele mai bine configurate frâne, un sistem electronic al stabilităţii setat surprinzător de permisiv şi o distribuţie a maselor perfectă – 50% faţă şi 50% spate.
Parcurg şi ultimul tur ca şi când la volan s-ar afla omul Clasa C sau A4, strâng puternic volanul în mâini şi lovesc pedala de frână intrând la boxe. Mă înclin şi declar noul BMW Seria 3 senzaţia anului.
Date tehnice: | BMW Seria 3 Sedan |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 320d |
Nr. usi/locuri | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1495/1980 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4624/1811/1429 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 480 (480) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 320d |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1995 |
Sistem alimentare | commonrail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 135(184)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 380/1750 |
Cutie de viteze | Automata/8 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 230 |
0-100 km/h [s] | 7.6 |
Consum urban/extra/mixt | 5.4/3.9/4.4 |
Emisii CO2 [g/km] | 117 |