Legendarul propulsor aspirat BMW cu șase cilindri ajunge la capăt de linie. Cu un ochi plângem și cu unul râdem după ce am condus înlocuitorul său, cu patru cilindri în linie și turbină.
În anul 1933 BMW monta primul său motor cu șase cilindri în linie pe sedanul 303. Cu o cilindree de 1.2 l propulsorul producea, în prima sa versiune, 30 CP, suficient pentru ca mașina să atingă o viteză maximă de 90 km/h. De-a lungul timpului motorul a suferit nenumărate modificări, configurația cu șase cilindri în linie rămânând în schimb o constantă, la fel ca și succesul comercial și competițional.
Mulți au spus că acest motor comprimă esența sportivității BMW, reușind să atingă un fin echilibru între docilitate, eficiență și un spirit dinamic pur. Atunci când l-am condus pentru prima oară, pe un 125i cabrio, am rămas cu impresia că potențialul său dinamic era prea elaborat pentru o mașină atât de mică precum un Seria 1. Mai târziu l-am redescoperit pe Seria 3 și Seria 5 în diferite versiuni, pentru a înțelege cu adevărat vorbele pasionaților BMW, ce păreau inițial încărcate de prea mult dramatism.
Cu toate că oficialii BMW s-au ferit să anunțe sfârșitul epocii motoarelor pe benzină aspirate nu este deloc greu să ghicim că evoluția puternică a motoarelor supraalimentate, dublată de reglementările anti-poluare din ce în ce mai stricte ne îndreaptă, vrem, nu vrem, în această direcție.
Ce înseamnă noul 28i?
Noul indicativ 28i respectă întocmai canoanele downsize-ingului, patru cilindri cu supraalimentare în loc de șase cilindri aspirat și 2 l capacitate cilindrică în loc de 3 l. Datorită turbinei, noul motor reușește să surclaseze versiunea aspirată (intitulată tot 28i) la toate capitolele cu excepția puterii maxime, unde diferența de 13 CP nu este chiar un capăt de țară. Cu 245 CP și un cuplu maxim de 350 Nm noul motor se folosește de toate artificiile tehnice ce au debutat pe fratele mai mare (35i) multiplu laureat al premiilor Engine of the Year: Twin Power Turbo, High Precision Injection, Valvetronic și Double-Vanos. Primul model care va beneficia de acest motor este X1, pe care am avut ocazia să îl conducem pe drumurile șerpuite din zona muntoasă a Sloveniei.
Aproape imediat după ce apeși butonul de pornire realizezi și prima diferență față de vechiul șase în linie, timbrul vocal la relanti este mult mai discret. Odată ce urci în ture evacuarea câștigă o octavă sau două, fără însă a se apropia de murmurul rotund ce caracteriza familia șase în linie. Din fericire uiți destul de repede de acest mic inconvenient odată ce te treci de 1.250 rpm și turbina twin scroll intră în parametrii optimi de funcționare.
Cifrele oficiale plasează cuplul maxim de 350 Nm fix la această turație, deși în realitate lucrurile sunt un pic diferite, întreaga forță a motorului fiind simțită mai degrabă la 2.000 rpm. Partea bună este că acumularea de cuplu nu te ia prin surprindere, liniaritatea fiind unul dintre avantajele principale ale turbinei tip twin-scroll. Chiar și la 6.000 rpm nu simți că motorul iese din zona sa de confort, un lucru ce avantajează enorm elasticitatea (spre exemplu poți rula fără probleme în treapta a treia de la 40 km/h până la aproape 160 km/h).
Un alt punct forte al noului motor îl reprezintă capitolul economie, consumul fiind cu 16% mai mic față de motorul de 3 l, în timp ce emisiile poluante scad și ele tot cu același procent. Cu toate că mersul economic nu a fost chiar o prioritate în timpul testului, consumul mixt de 9 l/100 km afișat de computerul de bord pe un traseu virajat abordat cu destul aplomb este cât se poate de promițător.
Reducerea masei motorului și implicit a greutății repartizate pe puntea față scade din riscul subvirării, un beneficiu pe care îl vom aprecia mai mult pe viitor atunci când acest motor își va face apariția pe Seria 1, Seria 3 sau Z4.
Vei simți diferența și în cazul lui X1, dar ceva mai discret deoarece el nu fost construit pentru a fi agitat până la refuz pe serpentine. Standard este oferită o cutie manuală cu șase trepte tipică BMW cu o acționare precisă a treptelor, iar opțional se poate alege noua transmisie automată cu opt trepte.
În cazul lui X1 cel puțin eu aș recomanda versiunea automată din motivele pe care le-am invocat mai sus. Prețul de pornire pentru noul X1 xDrive28i este de 42.036 euro cu TVA inclus.
Date tehnice: | BMW X1 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | xDrive28i |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1580/2130 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4454/1798/1545 |
Ampatament | 2760 |
Volum portbagaj [l] | 420 (1350) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | xDrive28i |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1997 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 180(245)/5000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 350/1250 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 240 |
0-100 km/h [s] | 6.1 |
Consum urban/extra/mixt | 9.9/6.7/7.9 |
Emisii CO2 [g/km] | 183 |