Cu riscul de a anticipa rezultatul unei competiții interne previzibile prin excelență, noul Logan reprezintă punctul culminant al anului automobilistic 2012 și, în același timp, reperul principal al strategiei de înnoire Dacia.
- Raport pret/spatiu imabatabil
- insonorizare considerabil mai buna decat vechiul model
- sistem MediaNav excelent
- Pretul cel mai mic implica un motor depasit
- dinamica in continuare modesta
Cu șase modele noi lansate anul acesta este lesne de înțeles că 2012 va rămâne în istoria Dacia drept cel mai dinamic an de la înființarea producătorului de la Mioveni. Dintre aceste șase modele, lansarea noului Logan are de departe cea mai mare însemnătate fie că vorbim despre vânzări sau pur și simplu despre direcția de dezvoltare a viitoarelor modele Dacia.
În 2004, anul în care a apărut prima generație a lui Logan, ideea de low-cost se afla în stadiu incipient în Europa, o șansă de care Dacia a profitat pentru a își impune propria definiție a conceptului de mașină accesibilă.
De atunci, piața s-a dezvoltat, pretențiile clienților au crescut, iar mixtul de talente ale lui Logan a început să își arate limitele. Acest lucru a devenit evident nu doar în showroom, acolo unde Logan se vedea flancat de două mașini evident mai evoluate (Duster și Lodgy), dar și în vânzări, unde SUV-ul Dacia a devenit în scurt timp de la lansare best seller-ul gamei. Prin urmare, noul Logan este necesar pentru a da un impuls vânzărilor pe piețele din Est, acolo unde Duster este scump, iar Lodgy este sabotat de lipsa de popularitate a conceptului de monovolum.
Ca și în cazul primului Logan, punctul de referință în dezvoltarea noului model este prețul, care nu are voie să crească, sau cel puțin nu sensibil. Acest deziderat se află însă în contradicție cu pretențiile în continuă creștere ale clienților, dar și cu noile reglementări în materie de siguranță, care fac necesară introducerea ABS-ului, ESP-ului și a airbagurilor laterale încă din standard. Ultimele din listă nu sunt obligatorii, dar lipsa lor din echiparea standard ar fi putut însemna un scor dezastruos la testele EuroNCAP, iar asta nu dă bine la public.
Ca să vă puteți face o idee despre cât de complicat a fost pentru Dacia să respecte ținta de cost țin să vă amintesc că primul Logan avea în standard doar airbag pentru șofer. Prin urmare, prețul mai mare cu 190 euro față de prima generație, marchează prima victorie pentru noul Logan.
În aceeași categorie intră și designul exterior, pe care am avut ocazia să îl admirăm mai întâi la Salonul Auto de la Paris și acum într-un cadru mai relaxat în Spania, cu ocazia lansării europene.
Chiar și pentru sceptici este clar că noul Logan nu mai este mașina desenată de contabili, iar asta îi conferă o identitate vizuală la care primul model nici nu a visat. Sigur că nu putem vorbi despre spectacol, ci mai degrabă despre un melanj de eficiență combinată cu un strop de imaginație. Spre exemplu, între Logan și Sandero prima jumătate a mașinii este identică, în spate apare o diferențiere logică în timp ce stopurile sunt identice, totul pentru a scădea costurile și a eficientiza procesul de fabricatie. În cazul lui Sandero Stepway designerii Dacia au avut un plus de libertate de exprimare, iar rezultatul este cel mai arătos model produs la Mioveni și poate mai important, o demonstrație a faptului că o mașină de buget poate fi plăcută și ochiului, nu doar portofelului.
În interior, Dacia menține strategia de a oferi materiale corecte și durabile, lucru valabil pentru toate modelele din noua gamă, inclusiv cosmopolitul Stepway. Un truc pe care Dacia l-a folosit cu succes a fost montarea unei planșe de bord noi pe scheletul tehnic al celei vechi (dacă vă uitați cu atenție aeratoarele se află în exact aceeași poziție ca la primul Logan) și introducerea unor texturi mai plăcute plasticelor. Rezultatul este un aer nou la interior, care nu a adus de la sine costuri suplimentare de fabricație pentru Dacia și, logic, nici pentru clienți.
Versiunile de top de echipare aduc în prim-plan sistemul MediaNav care oferă un plus estetic evident în comparație cu vechea consolă Dacia dominată de anticul sistem Blaupunkt, dar și o ergonomie foarte bună a comenzilor, totul pentru doar 300 de euro. Logic, atunci când ai în față o versiune de top, este greu să ignori contrastul între modernitatea evocată de un display tactil de 7“ și soluții evident învechite ca butoanele pentru geamurile electrice plasate pe consolă și claxonul la buton.
După cum era de așteptat, spațiul rămâne una dintre coordonatele principale ale lui Logan: cu un ampatament care îl plasează undeva între clasa mică și compactă, noul Logan poate acomoda trei pasageri adulți pe banchetă și 510 l de bagaje, adică exact la fel de mult ca vechiul model. Dacă oferta de spațiu nu a suferit modificări, putem vorbi despre un plus la capitolul spații de stocare (ex: buzunare în portiere spate), dar și la versatilitate (bancheta este rabatabilă fracționat de la nivelul doi de echipare).
Din declarațiile Dacia, întreaga parte din față a platformei a fost preluată de la Lodgy, dar cum Lodgy nu a adus decât un compartiment motor nou și nu o nouă punte față, concluzia este că noul Logan este vechiul Logan cu un nou cumpartiment motor. Această situație nici nu mă surprinde, nici nu mă dezamăgește, pentru că nu văd rostul de a schimba o platformă care și-a demonstrat versatilitatea și fiabilitatea. Prin urmare, diferentele dimensionale sunt minore (+56 mm lungime, -7 mm lățime, -18 mm înălțime).
Noutățile tehnice se rezumă la introducerea propulsorului turbo pe benzină cu trei cilindri, 0.9 l și 90 CP și la îmbunătățirea performanțelor acustice, aspect criticat îndelung la prima generație.
Primul turbo pe benzină din istoria lui Logan se comportă admirabil, cu suficient cuplu odată ce treci de 2.000 rpm pentru a face față unui ritm decent și un consum mediu în test de 6.5 l/100 km pe un traseu mixt. Acest motor înlocuiește vechiul 1.6 l/85 CP aspirat și o face cu succes, având de înfruntat doar retincența clienților vis- a-vis de motoarele turbo „de buzunar“. Restul propulsoarelor din gamă, 1,2/16v 75 CP și cele două diesel 1.5 dCi/75 și 90 CP nu fac decât să susțină abordarea tipică Dacia, nu repara ce nu este stricat.
Revenind la subiectul acustic, evoluția de la acest capitol este de departe reperul dinamic principal al noului Logan. Acum, vitezele de peste 100 km/h nu mai implică ridicarea sonorului sistemului audio și nici ridicarea glasului pentru a te înțelege cu pasagerii din mașină, situație ce îmbunătățește vizibil confortul la drum întins. De confort se ocupă și suspensia ce păstrează aceleași setări ca în cazul primului Logan, adică moi și orientate spre interacțiuni cu drumuri grele. Cei care așteptau o îmbunătățire în sens dinamic s-au entuziasmat degeaba, deoarece prioritatea Dacia rămâne confortul și rezistența, nicidecum comportamentul pe viraje.
Prețul de pornire de 6.690 euro trebuie luat cu titlu orientativ, deoarece motorul de 1,2 l și 16v este limitat din multe puncte de vedere, iar lipsa aerului condiționat îl face o alegere bună mai degrabă pentru flote. Dacă vrei să beneficiezi cu adevărat de un avans tehnologic trebuie să alegi minim motorul TCe și nivelul de echipare secund, iar atunci vorbim deja de 8.700 euro. Chiar și în aceste condiții de preț, Logan rămâne o mașină fără concurență reală din partea pieței de automobile noi. Singurele excepții ar putea fi versiunile de bază Chevrolet Aveo Sedan, Fiat Linea sau Kia Rio Sedan ce pot fi comparate cu versiunile de top ale lui Logan de peste 12.000 de euro.
În concluzie, Dacia continuă să facă ce știe mai bine, adică mașini accesibile și corecte, o rețetă care deja nu mai are nevoie de o confirmare. Rămâne de văzut cât timp va mai avea Dacia această liberatate totală pe segmentul low-cost.
Date tehnice: | Dacia Logan |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.2 MPI |
Nr. usi/locuri | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1049/1505 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4346/1733/1517 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 510 () |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.2 MPI |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1149 |
Sistem alimentare | injectie multipunct |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 55(75)/5500 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 107/4250 |
Cutie de viteze | Manuala/5 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 156 |
0-100 km/h [s] | |
Consum urban/extra/mixt | 7.7/4.9/5.9 |
Emisii CO2 [g/km] | 137 |