Intr-o perioada in care industria auto da semne de oboseala, segmentul mic este unul dintre putinele puncte de sprijin pentru producatori. Ford mizeaza pe Fiesta, iar pariul pare sa fi reusit.
- Dinamica de top
- Plansa de bord originala
- Scumpa
- Finisari perfectibile
Până mai de curând producătorii auto nu au avut nici un motiv să investească în dez-vol-tarea modelelor de clasă mică. Atunci când prețul combustibililor se si-tua la un nivel acceptabil și fiecare dintre noi avea un loc de parcare acasă și unul la birou, mașina de clasă mică nu era decât un rău « necesar». Cea mai mică caroserie plus un motor de litraj redus nu reprezentau decât ingredintelor unor mini-mașini pe care le vindeai celor care nu își permiteau originalul. Chiar dacă volumele de vânzări erau respectabile, iar costurile de producție pe măsura dimensiunilor exterioare, profitul înregistrat de producători nu era unul exorbitant. Banii se făceau din mașinile mari, cu prețuri pe măsură, motiv pentru care ele au primit din ce în ce mai multă atenție, iar clasa mică rămânea în mod constant în urmă.
Odată cu modificarea parametrilor pieței (scăderea puterii de cumpărare, creșterea prețurilor combustibililor fosili), clienții și-au îndreptat atenția asupra segmentului care le oferea cel mai bun raport calitate/preț. Cererea pentru modelele din clasa mică a evoluat în ritm cu maturizarea piețelor, iar remarcabil este că această creștere are loc pe fondul unei scăderi generalizate a pieței mondiale de autoturisme.
La subiect
Prefigurată de conceptul Verve (prezentat în premieră la Salonul auto de la Frankfurt în 2007), noua Fiesta a trezit interesul presei din momentul în care cei de la Ford au anunțat că ea va fi primul model, să zicem «universal», al gamei producătorului american. Mulți au considerat această alegere ca fiind una riscantă, piețele din America de Nord, Sud, Europa sau Asia având foarte puține elemente comune.
Pariul făcut de Ford este pe o sumă imensă de bani: dacă îl câștigă producătorul salvează sute de milioane de euro investite în modificări aduse atât mașinii cât și facilităților de producție de pe diferite continente, iar dacă îl pierde, Fiesta va avea succes doar pe un continent, rezultat greu de digerat pentru gigantul american.
La nivel stilistic, noul model se bazează pe liniile conceptului Verve în proporție de 90%. Kinetic design sau cuvântul preferat al oricărui purtător de cuvânt Ford, se manifestă prin noua grilă inferioară a radiatorului, linia laterală pronunțată și farurile prelungite pe capotă. Liniile sunt plăcute, cursive, atrăgând atenția suficient de mult cât să te întrebi despre ce mașină este vorba. Îți vei pune această întrebare deoarece în comparație cu vechea generație noul limbaj de design Ford și-a pus o amprentă foarte puternică pe Fiesta. Atât de puternică încât singurul element comun pe care îl vei repera inițial vor fi pneurile.
Te apelează mașina
De cele mai multe ori interiorul unei mașini de clasă mică poate fi caracterizat exclusiv prin robustețe si simplitate, de parcă imaginația producătorilor se oprește la nivelul designului exterior. Cu noua Fiesta, Ford a făcut un pas înainte în domeniul habitabiliății, acordând interiorului o atenție deosebită. De la îmbinările panourilor de plastic până la textura materialelor folosite, Fiesta se detașează de concurență, atât tactil cât și cromatic. Chiar dacă nu este primul producător care propune soluții coloristice în concordanță cu nivelul de echipare sau culoarea exteriorului, punerea în practică a ideii merită lăudată.
[_newpage_]
Consola centrală clasică de mașină mică, cu un număr infim de butoane montate pe o bucată de plastic închisă la culoare este deja în trecut: inspirând-se din universul telefoniei mobile, designerii Ford au aranjat consola centrală pentru a imita forma unei tastaturi. Plasat în partea superioară a consolei, ecranul de dimensiuni considerabile întregește peisajul high tech prezent la bord oferind informații complexe.
Acum că am acordat un plus în plan artistic, nu pot să nu critic poziția ușor înclinată a butonului central de navigare, care se dovedește greu accesibil. În rest, o poziție confortabilă la volan datorită scaunelor preluate din clasa compactă (le vei remarca mai ales la drum lung), suficiente spații de stocare și o banchetă care nu îți va strica relațiile de prietenie cu ocupanții de ocazie.
Ținută de drum echilibrată
Dinamic, mă așteptam ca noua Fiesta să facă o figură frumoasă, din simplul motiv că are la bază aceeași platformă tehnică ca și modelul Mazda 2. Suspensia este confortabilă, dar suficient de echilibrată ca să nu îți dea emoții când abordezi un viraj, iar noua direcție asistată electric se adaptează vitezei de rulare fără a afecta “feedback-ul”.
Rigidizarea struc-turii de rezistență a șasiului în zona stâlpilor laterali precum și scăderea greutății totale a mașinii au avut și ele un rol activ în îmbunătățirea ținutei de drum. Propulsoarele nu aduc ni-mic spectaculos, disponibile pentru test fiind motorul pe benzină de 1.6 l / 120 CP și bi-ne cunoscutul best-seller diesel 1.6 TDCi / 90 CP. Aș fi preferat o soluție supraalimentată în locul variantei pe benzină, sau măcar o cutie cu șase rapoarte (cel puțin la drum lung și viteze su-perioare).
Unitatea diesel este recentă din punct de vedere al tehnologiei common-rail, fiind adresată publicului amator de cuplu și autonomie superioară. Pentru o utilizare urbană aș recomanda însă un propulsor pe benzină de capacitate scăzută, cei 120 CP ai variantei 1.6 fiind greu de justificat (la fel și nivelul de consum).
Privită prin prisma concurenței reprezentate de modele ca Mazda 2, Seat Ibiza, Skoda Fabia sau Opel Corsa, noua Fiesta are toate șansele să ocupe o poziție fruntașă în topul vânzărilor, dar acest lucru va depinde mult și de preț, aspect necunoscut pentru moment.
Date tehnice: | Ford Fiesta |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.6 TDCi |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1041/1555 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 3950/1720/1481 |
Ampatament | 2489 |
Volum portbagaj [l] | 295 (979) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.6 TDCi |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1560 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 66(90)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 204/1750 |
Cutie de viteze | Manuala/5 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 175 |
0-100 km/h [s] | 11.9 |
Consum urban/extra/mixt | 5.2/3.6/4.2 |
Emisii CO2 [g/km] | 119 |