Fiesta, port drapel pentru Ford în Europa, alături de Focus, a primit de curând un lifting facial, la pachet cu o infuzie de tehnologie. Pentru a lua pulsul petrecerii am făcut un popas în „Cetatea Eternă“.
- Tinuta dinamica de top
- design exterior reusit
- echipare standard generoasa
- propulsor performant
- Etajare prea lunga a treptelor
- ergonomia sistemului de sunet optional Sony
Model (preponderent) urban, ce a făcut o impresie foarte bună pe stradă încă de la debutul actualei generații, noua Fiesta (un facelift foarte evident) se pregătește de lupta din ce în ce mai interesantă din clasă, unde Clio 4 sau 208, spre exemplu, și-au făcut bine temele și vin cu modele care să impresioneze ca prestanță, nu doar ca prestații. Așa se face că noul curent al segmentului, cel al posibilităților cât mai numeroase de personalizare, a cuprins și birourile inginerilor Ford.
Așa a apărut proiectul noii Fiesta, de la ideea de a oferi și mai mult potențialilor clienți. Din punct de vedere optic, principalele modificări exterioare au fost efectuate asupra părții frontale, asupra lămpilor spate, cu un desen nou, a eleronului și a carcaselor oglinzilor. Dacă ultimele au primit retușuri de finețe, pentru a oferi o doză de rafinament modelului, partea frontală este total nouă, fiind inspirată din conceptul Ford Evos, cel care stabilește noua tendință de design în sânul mărcii. Noua Fiesta este mai impunătoare privită din față, fără doar și poate, dar din anumite unghiuri pare mai agresivă decât este cazul pentru un model foarte bine echilibrat în rest. Noua identitate pare s-o apropie mai mult de preferințele bărbaților, dar caracterul premium ceva mai evident o vor recomanda și printre șoferițele atente la propria imagine.
La interior s-au produs modificări arhitecturale dictate în primul rând de funcționalitate (ca de exemplu noile fețe de uși), dar cele mai evidente sunt cele legate de materialele folosite și de calitatea lor. Segmentele de plastic gri comentate în trecut au fost înlocuite de un material cu accente cromate, zonele vizibile sunt acoperite într-un plastic mai moale, materialele textile sunt superioare calitativ, dar cel mai important artificiu este cel cromatic. Astfel au fost gândite diferite combinații de culori disponibile, pentru ca în momentul configurării interiorului, cumpărătorul să poată merge de la o soluție foarte sobră, până la combinații excentrice, pliabile oricărui gust. S-a insistat și pe sistemul de iluminare ambientală, care poate produce o atmosferă foarte relaxată pentru ocupanți.
Dacă tot ce ține de percepția vizuală a făcut pași mari în față, modificări la fel de importante au fost efectuate la capitolul motorizări. Sunt disponibile acum nu mai puțin de șasesprezece variante. Dintre acestea, șapte unități au emisii de CO2 mai mici de 100 g/km, lucru care spune multe despre preocupările Ford în materie de ecologie. Vedeta gamei rămâne însă EcoBoost-ul de 1 l; două variante de putere sunt disponibile momentan (100 și 125 CP), dar foarte curând vor fi disponibile și două versiuni aspirate de 65 și 80 CP. Ținând cont de statisticile companiei, conform cărora o treime din clienții de Focus au optat pentru acest motor și, mai mult, aproximativ 80% din cei care au efectuat test drive cu el l-au și achiziționat, se prea poate ca el să joace un rol determinant și pentru noua Fiesta.
Poate că acesta a fost motivul pentru care la testul de lansare am avut la dispoziție versiunea full power de 125 CP, de care ne-am bucurat pe drumurile de pe colinele ce „îmbracă“ unul dintre cele mai frumoase orașe europene, Roma. Motorul este la fel de fâșneț ca și la prima întâlnire cu el, în echiparea unui Focus. Atâta doar că inginerii l-au cuplat la o transmisie manuală cu doar cinci trepte de viteze. Deși cuplul maxim este disponibil (teoretic) de la 1.400 rpm, după opinia mea motorul se simte în largul său abia după 1.800-2.000 rpm, etajarea foarte lungă a treptelor din rațiuni de ecologie, penalizând posibilitățile unui model cu un șasiu dinamic, probabil cel mai, din clasă. Direcția este foarte comunicativă și te îmbie la un ritm mai alert de șofat, dar transmisia parcă vine să-ți tempereze elanul, dacă nu o ții sus în ture. Consumul mediu declarat este de 4,3 l/100 km, dar datele oficiale sunt ușor cam optimiste. Folosit într-un ritm decent, media mai adaugă cel puțin un litru.
Am lăsat la sfârșit unele dintre cele mai importante inovații propuse de noul Fiesta, caracteristici menite să îmbunătățească confortul la bord și, în cazuri extreme, să facă diferența dintre viață și moarte. Pe de o parte este vorba despre Ford SYNC, sistem multimedia prin intermediul căruia omul interacționează mult mai ușor cu automobilul, comandând vocal de la sistemul audio, până la redactarea SMS-urilor. În cazul producerii unui incident, SYNC apelează automat serviciile de intervenție, comunicându-le exact coordonatele geografice ale locului, pentru a facilita operațiunea. Altă inovație importantă este MyKey, o funcție ce permite setarea unei chei pentru folosirea de către o terță persoană (copil, angajat), care nu-i va permite să depășească o viteză maximă prestabilită, nu-i va permite decuplarea sistemelor electronice de siguranță activă și nici folosirea sistemului audio la intensitate mare.
Pașii făcuți de noua Fiesta sunt mulți și hotărâți, mingea fiind acum la cumpărători; rămâne de văzut cum va coordona Ford situația, știut fiind faptul că Fiesta are un preț (deși corect pentru cele oferite) destul de sensibil în camparație cu unii concurenți.
Date tehnice: | Ford Fiesta |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.0 EcoBoost |
Nr. usi/locuri | 3/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1101/1555 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 3969/1709/1495 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 290 (974) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.0 EcoBoost |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 999 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 92(125)/6000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 170/1400 |
Cutie de viteze | Manuala/5 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 196 |
0-100 km/h [s] | 9.5 |
Consum urban/extra/mixt | 5.3/3.7/4.3 |
Emisii CO2 [g/km] | 99 |