Strategia Ford de a construi modele globale este reprezentată excelent de noul Kuga, acesta oferind spaţiul interior specific mărcilor care se comercializează peste ocean, alături de tehnologia şi manevrabilitatea pe care o caută orice client european.
- Comportament dinamic de top in clasa SUV compact
- oferta generoasa de spatiu interior
- multiple sisteme de asistenta
- Oferta limitata de propulsoare
- consum mai mare decat concurenta
Dacă aruncăm o privire în segmentul SUV-urilor compacte, putem observa că petrecerea este în toi: mai mulţi producători şi-au anunţat deja prezenţa -amintind spre exemplu RAV4, în timp ce nou-veniţii CR-V, Outlander sau Santa Fe încă mai au “vopseaua crudă”. Ford este decis să intre în joc prin noua generaţie Kuga, un model global care se laudă în mapa de presă cu tehnologie de top şi o manevrabilitate de excepţie.
Ne-a fost mai uşor ca niciodată să probăm în Valencia cele pretinse de Kuga, având în vedere ca în urmă cu numai o lună testam într-un super test nu mai puţin de şase modele concurente. A doua generaţie vine ca o continuare firească a primului model Kuga lansat în anul 2008 şi care s-a vândut în peste 300.000 de exemplare. Rememorez cu plăcere primul test cu acest model controversat – pe cât de incisiv era la condus, pe atât de anost era la interior. Şi când spun anost mă refer atât la materiale/layout, cât şi la spaţiul redus pentru pasagerii din spate. Anii au trecut, lucrurile s-au mai schimbat, pretenţiile au crescut şi iată-ne la începutul lui 2013 la volanul noului Kuga!
Exteriorul este primul care trădează noile tendinţe Ford, caroseria primind acum influenţe high tech şi asta fără a renunţa la caracterul 4×4 evidenţiat de protecţiile din plastic aplicate subtil în zona de jos. În realitate, descoperi un design agresiv, dar care parcă îşi pierde din suflu mai ales la nivelul părţii din spate. Oferta de spaţiu este vizibilă încă de afară, spatele fiind parcă o idee prea monovolumizat pentru un SUV compact.
Privind din interior
Odată închisă portiera din interior, am fost obligat să uit tot ceea ce ştiam despre generaţia precedentă. Prima impresie contează, iar Kuga stă excelent la acest capitol: materiale atent alese, jocuri între suprafeţe mate şi lucioase şi o corectitudine germană la asamblat. Până şi modul cum portierele au fost îmbrăcate arată atenţia cu care inginerii Ford şi-au făcut jobul. În spate, spaţiul a crescut în mod vizibil, ajustarea banchetei şi reducerea tunelului median contribuind la confortul pasagerilor.
Spaţiul destinat bagajelor a crescut cu 46 de litri, iar deschiderea portbagajului se poate face acum printr-o simplă mişcare de picior, sistem foarte util spre exemplu când transportăm un obiect voluminos. Nivelul de siguranţă este un alt capitol la care Ford şi-a făcut excelent temele, implementând cele mai noi sisteme, printre care amintim Active Park Assist, Blind Spot Information System, Active City Stop, Lane Keeping Aid, Lane Departure Warning, Auto High Beam, Driver Alert şi Traffic Sign Recognition. Oferta dinamică înseamnă atât propulsoare pe benzină de 1.6 litri turbo, cât şi o motorizare diesel de 2.0 litri şi 163 CP care poate fi legată la o transmisie automată sau manuală, ambele cu şase trepte.
Noi am testat motorizarea diesel, aşteptată a fi vândută în procent de 75% din totalul unităţilor. Prima zi a fost destinată cutiei automate denumite Power Shift care exploatează excelent resursele propulsorului şi asta fără a sacrifica consumul de carburant. Trenul de rulare îmbunătăţit şi direcţia setată sportiv sunt puse bine în evidenţă de cutia de viteze manuală.
Proba dinamică
Modificările dinamice s-au făcut simţite pe serpentinele de lângă Valencia, unde Kuga şi-a susţinut proba de asfalt. Direcţia te implică în condus mai mult decât o făcea generaţia precedentă şi îţi induce un ritm alert de condus, chiar dacă acesta nu era în plan. Zgomotul motorului nu este foarte pregnant, iar protecţia la vânt este mai bună ca niciodată.
Spre exemplu, am descoperit că pot susţine o conversaţie fără a ridica tonul chiar şi la viteze de peste 80 km/h cu geamul deschis mai mult de jumătate.
Am testat şi sistemele Curve Control şi Torque Vectoring Control care intervin atunci când aderenţa este la mare căutare şi frânează sau transmit puterea acolo unde este nevoie şi, poate cel mai important, cât este nevoie. În practică, stabilizează maşina când aceasta intră în balans, corectând tendinţele subviratoare pe care Kuga le practică la limită. Aptitudinile sistemului inteligent 4×4 au fost puse la încercare pe un scurt traseu de off road de dificultate medie, unde cu ajutorul All-Wheel Drive System poţi urmări în timp real distribuţia cuplului între cele două punţi.
Tot acest sistem trădează faptul că în primele trepte de viteză Kuga se deplasează în sistem 4×4, un lucru care te ajută în condiţii de aderenţă scăzută, dar care încarcă bonul de carburant, spre exemplu, atunci când rulezi prin oraş. Prin noul Kuga, Ford are toate şansele să animeze petrecerea despre care discutam la începutul articolului, adăugând puţină sare şi piper într-o clasă unde manevrabilitatea nu mai este pe o poziţie fruntaşă, şi asta fără a renunţa la cele mai noi tehnologii şi spaţiu.
Date tehnice: | Ford Kuga |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 2.0 TDCi |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1692/ |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4524/1838/1702 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 456 (1653) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 2.0 TDCi |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1997 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 120(163)/3750 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 340/2000 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 198 |
0-100 km/h [s] | 9.9 |
Consum urban/extra/mixt | 7.2/5.1/5.9 |
Emisii CO2 [g/km] | 154 |