Test drive Jaguar XK si XKR 2010

In mai bine de 60 de ani de la aparitia primului model XK (1948), fiecare noua generatie a urcat pe noi trepte de rafinament, iar gama XK 2010 adauga performante demne de luat in seama.

  • Ansamblu motor/transmisie
  • imagine aristocrata
  • Consum
  • Sasiu usor depasit de motor

Rafinament şi performanţe – iată o asociere dificilă, pe care producătorii de automobile nu prea o nimeresc 100%. Excepţia de la regulă este Jaguar XK, care poate deveni elementul de referinţă pentru concurenţii tradiţionali, germani. Stilul britanic inconfundabil te face, la prima vedere, să-l compari cu Aston Martin (chiar dacă acesta joacă în liga superioară), iar performanţele noului motor V8 de 5.0 litri impun respect în faţa oricui.

Cu noua generaţie XK, Ian Callum, directorul de design de la Jaguar, şi-a dorit să reînvie imaginea de patrimoniu a două modele despre care ar trebui să ştie oricine care se pretinde cunoscător auto: XK120, din 1948 şi E-type. XK 2010 vine cu un aer proaspăt, dat de micile modificări operate în special la extremităţile maşinii. Cel mai spectaculos arată noile lămpi din spate, cu tehnologie LED, inconfundabile pe timp de noapte. În faţă, cele două grile cromate îţi sugerează fără echivoc potenţa ascunsă sub capotă. Ca şi potenţial client, este greu să te hotărăşti între cele două forme de caroserie – coupe cu hard top sau cabrio. La aceasta din urmă, decapotarea durează mai puţin de 18 secunde.

În interior, principala noutate este schimbătorul de viteze Jaguar Drive Selector, preluat de la XF, sub forma unui minicilindru rotativ, care, la pornirea motorului, iese din locul obişnuit pentru o manetă. Am spus-o şi la XF, această soluţie punctează atât la impresia artistică, cât şi la ergonomie, utilizarea fiind absolut intuitivă şi comodă. Este de la sine înţeles că un Jaguar nu poate avea în interior decât piele şi lemn adevărat, cu multe variante de alegere.

Dar cel mai important element al noii generaţii XK este motorul. Cei de la Jaguar au reuşit să obţină, de la un motor sensibil mai mare decât precedentul (5.0, faţă de 4.2 litri), emisii poluante mai mici şi consumuri de combustibil comparabile. Acest propulsor cu totul nou, cu injecţie directă, are două variante – aspirat natural (385 CP şi 515 Nm) şi turbo (510 CP şi 625 Nm),  acesta din urmă fiind disponibil pentru XKR. Şi dacă tot am amintit mai sus de concurenţii germani, Jaguar se poate lăuda cu faptul că motorul aspirat emite mai puţine noxe decât Mercedes SL 500, iar cel supraalimentat este mai ecologic decât BMW M6.

Poate părea hilar că, la asemenea motoare, cineva se gândeşte la ecologie. Dar să nu uităm faptul că taxele aferente unei maşini au o componentă din ce în ce mai importantă dată de nivelul noxelor, care creşte exponenţial, odată cu dimensiunilor motoarelor. Din punct de vedere fiscal, un argument demn de luat în seamă este faptul că ambele motoare îndeplinesc normele Euro 5 de poluare.

Blocul motor din aluminiu, injecţia directă cu presiune de până la 150 bar, galeria de admisie variabilă sunt numai câteva dintre elementele tehnice care contribuie la performanţe şi economie. Se adaugă o cutie de viteze cu şase trepte controlate electronic, care face aproape insesizabilă schimbarea treptelor. Dacă chiar vrei să te joci şi să schimbi singur vitezele, ai la dispoziţie padele pe coloana volanului. Dar nu prea ai motive, pentru că transmisia are un sistem adaptiv de management al treptelor, care ţine cont de stilul de conducere al momentului, astfel încât să creeze un echilibru între performanţe şi economie.
[_newpage_]
Rezultatul este că XK are permanent rezerve uriaşe de putere şi cuplu, cu limite imposibil de atins în condiţii normale. La ţinuta de drum contribuie decisiv sistemul dinamic adaptiv, care analizează permanent (de 100 de ori pe secundă) parametrii dinamici ai maşinii. Ca urmare, fiecare amortizor este setat în funcţie de drum, de unghiul volanului sau de apăsarea pedalei de frână, generând o stabilitate de invidiat.

Se pare că în momente de criză costurile de utilizare devin din ce în ce mai importante, aşa că Jaguar a extins, pentru aceste motoare, intervalul de service, de la 10.000 la 15.000 de mile.

Pe scurt, iată ce oferă XK 2010: imagine diferită, având în spate rafinamentul tipic britanic, confort de limuzină de lux şi performanţe de GT pur-sânge.

Date tehnice: Jaguar
XK
Sasiu si caroserie
Motorizare V8 Supercharged
Nr. usi/locuri 2/2
Masa proprie/totala [kg] 1800/2145
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4795/1892/1322
Ampatament 2752
Volum portbagaj [l] 313 (313)
Motor si transmisie
Tip motor V8 Supercharged
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 5000
Sistem alimentare injectie directa
Putere max. [kW(CP)/rpm] 375(510)/6000
Cuplu max. [Nm/rpm] 625/2500
Cutie de viteze Automata/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 250
0-100 km/h [s] 4.6
Consum urban/extra/mixt 18.9/8.6/12.3
Emisii CO2 [g/km] 292

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top