Cu noua Mazda 6, japonezii vor să împuşte doi iepuri dintr-o dată – berlina să intre în piaţa americană, iar breakul să-şi dovedească utilitatea în segmentul mediu european.
- Design exterior spectaculos
- comportament dinamic de top
- gama economica de propulsoare
- Calitate medie a interiorului
- lista restransa de motorizari
- directie cu feedback modest
Ultimele concepte Mazda, care au inaugurat noul stil de design KODO, au prefigurat liniile spectaculoase ale modelului Mazda 6. Unele au fost deja utilizate pe CX5, dar într-un stil brutal, specific unui SUV. Firesc, prezentarea de la Paris, din septembrie, n-a trecut neobservată. Astfel, segmentul mediu european, care reprezintă peste 6% din piaţă, a căpătat un actor impunător, cu o personalitate imposibil de ignorat.
E greu de găsit un model concurent, care să aibă o prezenţă atât de complexă. Liniile agresive ale părţii frontale şi aripile din faţă bombate induc sportivitate, silueta simplă şi prelungă dă senzaţia de eleganţă, în timp ce elementele cromate din jurul grilei radiatorului şi de pe capacul / uşa portbagajului generează un aspect de lux discret. Mazda propune două maşini într-una – o berlină prelungă, ce pare teleportată dintr-un segment superior, pentru piaţa americană şi un break sportiv pentru Europa.
Interesant este faptul că acestea diferă prin dimensiuni, invers faţă de modul clasic prin care este tratată gama berlină – break. La Mazda, varianta break este mai scurtă, datorită utilizării unui ampatament redus, fiind sacrificat spaţiul destinat pasagerilor din spate în favoarea unei siluete sportive. În schimb, pasagerii de pe bancheta versiunii break au mai mult spaţiu la cap, berlina fiind afectată la acest capitol de tavanul coborât către înapoi, în stil coupé. Oricum, nici varianta cu 5 uşi nu pare a fi un break veritabil, datorită hayonului mult înclinat.
În ambele cazuri, a fost obţinut unul dintre cei mai reduşi coeficienţi aerodinamici din segment – 0,26 pentru berlină şi 0,28 pentru break. Una peste alta, putem spune că designul exterior reprezintă punctul forte al noii Mazda 6.
Interior sobru
Odată suit la bord, surprinde atmosfera clasică, fără excese, ce pare a fi aceeaşi dintotdeauna. Am putea zice că designerii de la Mazda au vrut să compenseze spectacolul exteriorului, printr-un interior sobru, corect, dar care nu este în acelaşi stil, în ciuda materialelor de bună calitate, la nivel premium şi a finisării fără cusur. În rest, ergonomie specifică Mazda, comenzi clare, scaune confortabile, cu susţinere laterală, spaţii decente de depozitare în jurul şoferului (de exemplu, în fiecare uşă poate fi depozitată o sticlă de un litru). Informaţiile esenţiale, cum ar fi consumul de combustibil, temperatura sau distanţa parcursă, sunt indicate pe un ecran de 3,5 inch poziţionat în spatele volanului, în timp ce restul datelor (legate de sistemul audio sau de navigatie) sunt disponibile pe un ecran central, de 5,8 inch.
Ampatamentul mare este în avantajul utilizatorilor, care au la dispoziţie un habitaclu cu dimensiuni la limita superioară a segmentului. La confortul interior se adaugă mici detalii, cum ar fi eliminarea pasajelor din jurul consolei centrale, fapt ce a crescut spaţiul disponibil pentru picioarele ocupanţilor din faţă. Bancheta fracţionată 60-40% poate fi uşor rabatată, pentru a mări volumul util, la nevoie. Capota portbagajului mai mare, comparativ cu generaţia anterioară, asigură un acces mai uşor. Firesc pentru un model de astăzi, Mazda 6 pune accent pe sistemele de comunicaţie, navigaţie şi audio. Sistemul Bluetooth a fost îmbunătăţit şi permite acum primirea de email, sms sau mms, prin intermediul telefonului mobil, pot fi stocate până la 1000 de adrese în sistemul telefonului mobil şi este posibilă comanda vocală a acestuia.
Noua Mazda 6 beneficiază de un sistem audio Bose cu 11 boxe, care este mai uşor cu 20% faţă de generaţia anterioară. Păcat, însă, că, la viteze medii, zgomotul la rulare afectează destul de mult acurateţea audiţiei. Pentru navigaţie, Mazda a apelat la TomTom, care le ofera abonaţilor accesul la o gamă largă de servicii utile, cum ar fi: ghidarea pe baza informaţiilor obţinute în timp real, având ca sursă peste 80 de milioane de apeluri telefonice anonime, atenţionarea la apariţia camerelor radar mobile, oferirea de informaţii utile, accesând cea mai mare bază de date din lume, starea vremii şi condiţiile de trafic.
SKYACTIV continuă
Nu mai este un secret pentru nimeni strategia Mazda de a eficientiza la maxim automobilul convenţional, înainte de a trece la tehnologii alternative. Aşa a apărut conceptul SKYACTIVE, care pleacă de la ideea reducerii maselor şi ajunge până la tehnologii sofisticate, cum ar fi sistemul de regenerare a energiei la frânare (i-ELOOP) sau deja consacratul i-STOP (despre care Mazda declară că este cel mai rapid din lume). SKYACTIVE este aplicat la tot ce are legătură cu automobilul, de la caroserie la trenul de rulare, sau de la motoare la cutiile de viteze.
Un aspect important este ţinuta de drum obţinută, răspunsul dinamic fiind la nivelul unui model sport. Reacţia precisă demonstrează o manevrabilitate la nivelul superior al segmentului. Din punct de vedere al motoarelor, cea mai spectaculoasă evoluţie este la nivelul celor diesel, mai uşoare cu 10% faţă de generaţia anterioară şi cu cel mai redus raport de comprimare pentru un autoturism de persoane (14:1). Pe lângă o funcţionare liniară, care permite chiar şi un mod de conducere sportiv, motoarele diesel consumă cu 20% mai puţin şi emit cu 20% mai puţin CO2, comparativ cu generaţia anterioară. Ca urmare, se încadrează în normele Euro 6 de poluare, fapt din ce în ce mai important la nivel de taxe, peste tot în Europa.
Dintre sistemele de securitate, merită menţionat Mazda Radar Cruise Control, care este activ la viteze între 30 şi 200 km/oră. Utilizând un radar, monitorizează vehiculul sau eventualul obstacol din faţă şi adaptează automat viteza setată iniţial pentru Cruise Control. Este un echipament foarte util pe autostradă, unde se întâmplă accidente mai ales ca urmare a estimării greşite a distanţei faţă de vehiculul precedent.
Date tehnice: | Mazda 6 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 2.0i |
Nr. usi/locuri | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1300/1935 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4870/1840/1450 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 489 () |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 2.0i |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1998 |
Sistem alimentare | injectie directa |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 107(145)/6000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 210/4000 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 208 |
0-100 km/h [s] | 9.5 |
Consum urban/extra/mixt | 7.1/4.6/5.5 |
Emisii CO2 [g/km] | 129 |