Test drive lansare internationala Opel Mokka

Esentele tari se țin în caroserii sub-compacte. Acesta este motto-ul neoficial al lui Mokka, primul SUV de „buzunar“ din istoria Opel și primul răspuns coerent al pieței la succesul imens înregistrat de controversatul Nissan Juke.

  • Interior de calitate
  • design interesant
  • spatiu interior generos raportat la gabarit
  • Motor diesel lipsit de rafinament
  • vizibilitate modesta

Opel a deschis conferința de presă asociată lansării noului Mokka cu o cifră pe care nu o poți considera altfel decât o declarație de forță: 40.000 de precomenzi. Atunci când un număr atât de mare de clienți plătesc un avans pentru o mașină pe care au văzut-o doar în poze, nu poți să nu te întrebi de ce Opel mai are nevoie de părerea jurnaliștilor, sau, de ce piața mai are nevoie de ea.

Trecând peste iminenta senzație că am făcut drumul de la București la Marea Nordului degeaba, nu ai cum să nu rămâi impresionat de potențialul segmentului SUV-urilor sub-compacte, o clasă apărută ca peste noapte care afișează cifre ireale într-o perioadă extrem de dificilă pentru piața europeană.

Anul acesta, spre exemplu, Nissan a vândut aproape 120.000 de unități de Juke, crossover-ul cu trei rânduri de faruri pe care nimeni nu cred că ar fi mizat că va scrie istorie pe continent. Oficialii Opel au declarat că principalii concurenți ai lui Mokka sunt Mitsubishi ASX, Skoda Yeti și Nissan Juke, dar am impresia că primele două nume au fost menționate de dragul statisticii. Privind mașina este cât se poate de clar că avem de aface cu un model de clasă mică ce a evoluat către un SUV și nu un SUV micșorat așa cum este cazul la ASX sau Yeti.

Din față, Mokka are câteva linii comune cu Corsa, în special în zona farurilor și a capotei, în timp ce restul pachetului optic reprezintă o noutate pentru Opel. Prima impresie este una plăcută, designerii Opel reușind un melanj interesant între o mașină de oraș și un SUV de buzunar. Mai important este că personalitatea stilistică a lui Mokka atrage atenția fără a apela la artificii estetice exagerate, iar asta îi va deschide drumul către o clientelă foarte variată.

Trademark Opel

Interiorul lui Mokka respectă tema inaugurată de Insignia acum patru ani cu o consolă centrala clasică, aparent aglomerată și o planșă de bord ce se continuă pe fețele portierelor cu scopul de a crea impresia unui cockpit. Recunosc că aș fi apreciat prezența unor elemente distinctive care să completeze entuziasmul exteriorului dincolo de temele cromatice, dar în era economiilor la scară largă trebuie să accepți astfel de abordări.

Cât despre controversatul subiect al numărului mare de butoane de pe consola centrală, Opel a ținut să prezinte un premiu pentru ergonomie pe care l-a primit recent, ca o validare a abordării sale. Păcat că majoritatea criticilor presei nu au fost legate de ergonomie cât de abordarea destul de învechită bazată pe zeci de butoane, atunci când alții integrează cât mai multe comenzi în ecrane tactile și controlere multifuncționale.

La nivel de calitate, spațiu și versatilitate, Mokka este cu cel puțin o clasă peste concurentul direct Juke. Sigur că mulți ar putea spune că nu este deloc greu să îl depășești pe Juke, o mașină care mizează aproape integral pe impactul vizual și nu pe pragmatism, dar asta nu scade cu nimic meritele lui Mokka. În spate, doi adulți beneficiază de spațiu la nivel de compactă, în timp ce portbagajul poate fi extins până la 1.372 l dacă volumul standard de 356 l nu este suficient.

Diesel sau benzină turbo?

Pentru început Mokka va fi disponibil cu trei motorizări, două pe benzină și un diesel. Cel mai accesibil Mokka va fi propulsat de clasicul aspirat pe benzină de 1.6 l și 115 CP, în timp ce clienții mai pretențioși pot opta fie pentru 1.4 Turbo/140 CP, fie pentru popularul diesel 1.7/130 CP. La diesel tracțiunea integrală este oferită opțional, în timp ce pentru benzină turbo ea este standard (sistemul Start/Stop este standard pentru toate cele trei motorizări). Odată cu tracțiunea integrală clienții de Mokka vor primi nu doar un plus de motricitate cât o setare generală mai fermă a suspensiei. Sistemul de tracțiune integrală și suspensia au fost proiectate pentru stabilitate și manevrabilitate pe suprafețe cu aderență redusă, așa că nu e cazul să te gândești la extreme, adică off-road sau derapaje controlate.

Dinamic vorbind, un SUV subcompact nu va oferi niciodată prestații sportive decât pe fondul unei suspensii foarte rigide, (cum este cazul la Juke), așa că ținuta de drum echilibrată a lui Mokka pare a fi un compromis ideal. În timpul lansării internaționale am avut la disponziție cele două motorizări de top 1.4 Turbo/140 CP 4×4 și 1.7 Diesel/130 CP 4×2. Lăsând la o parte discuția 4×4 vs. 4×2, motorul pe benzină este mai plăcut în exploatare, are un răspuns liniar, resurse bune de cuplu pe toată plaja de turație și este considerabil mai silențios decât dieselul. Cel din urmă are de partea sa consumul și valoarea de revânzare, dar consider că sunt două atuuri insuficiente pentru a câștiga comparația. Dacă Opel va mai investi în tehnologia lor diesel preferințele se pot schimba, dar, pentru moment, motoarele lor turbo pe benzină sunt mai reușite decât cele diesel. Oficialii germani au declarat că pe viitor motorul turbo pe benzină va putea fi comandat și cu tracțiune 4×2, o configurație ce se anunță ideală pentru Mokka.

Cât despre eterna comparație cu Juke, dincolo de faptul că amândouă mașinile se află teoretic în aceeași clasă, asemănările se termină aici. Mokka este echilibrat, pragmatic și eficient, în timp ce Juke este exotic, sportiv și plin de caracter. Prin urmare, dacă decizia de cumpărare va include și o componentă pragmatică, Mokka are toate șansele să îl incurce pe Juke.

Date tehnice: Opel
Mokka
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.6i
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1260/1764
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4278/1777/1646
Ampatament
Volum portbagaj [l] 356 (1372)
Motor si transmisie
Tip motor 1.6i
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1598
Sistem alimentare injectie multipunct
Putere max. [kW(CP)/rpm] 85(115)/4000
Cuplu max. [Nm/rpm] 155/4000
Cutie de viteze Manuala/5
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 170
0-100 km/h [s] 12.5
Consum urban/extra/mixt 8.4/5.4/6.5
Emisii CO2 [g/km] 153

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top