Peugeot și-a făcut o intrare spectaculoasă în clubul restrâns al coupe-urilor compacte, odată cu lansarea noului RCZ, propunând un model tipic masculin, care să contribuie și la urcarea în grad a imaginii de marcă.
- Design exterior impresionant
- Primul Peugeot dinamic de mult timp
- Pret de achizitie
- Valori de ravanzare
Pentru a ocupa un loc în segmentul coupe-urilor compacte, majoritatea constructorilor generaliști utilizează modelele hatchback cu trei uși, pe care le dopează la maxim, în special cu motoare cu benzină. Doar Volkswagen își permite luxul ca, alături de variantele sportive ale lui Golf (GTI și GTD), să aibă în gamă și un coupe veritabil – Scirocco. Iată că și Peugeot are aici așteptări mai mari, așa că ne propune chiar o familie de modele, asta dacă ținem cont de jumătate din valențele lui 308 CC, adică cea acoperită. Ca și cum francezii au dorit să repare derapajul modelului 308 CC către publicul feminin, Peugeot a completat această nișă cu un coupe veritabil – RCZ, ale cărui linii și performanțe par a fi dedicate exclusiv bărbaților. Rezultatul este unul spectaculos, comparabil cu modele galonate, cum ar fi Audi TT coupe.
După o amânare nedorită, datorată celebrului vulcan, am făcut cunoștință cu RCZ, pe drumurile muntoase ale Spaniei, zona La Rioja oferindu-ne cele mai potrivite drumuri. Singura dezamagire a fost atmosfera de toamnă târzie, cu ploaie și temperaturi de 2-4 grade, mult diferite de impresia generală despre Spania. Am descoperit o îmbinare armonioasă între design sportiv, dinamică agresivă și rafinament franțuzesc.
O nouă abordare
Începând chiar cu numele, care nu mai are de-a face cu cifrele, RCZ dovedește intenția francezilor de a-și schimba imaginea. Doar partea frontală amintește de familia Peugeot, chiar dacă designerii s-au străduit, prin câteva elemente, să masculinizeze liniile fluide de la gama 308, a cărui platformă o utilizează. În schimb, spatele pare a veni direct de pe circuitul de la Le Mans, având aspectul unei mașinării sportive pur-sânge. Luneta, formată din întretăierea a două bule, eleronul activ, cu înălțime variabilă în funcție de viteză, lampa de mers înapoi montată sub bară, totul emite viteză. Aceeași senzație este evidentă și din lateral. Atât aripile proeminente, cât și cele două arce din aluminiu care definesc acoperișul, în combinație cu negrul acestuia, accentuează sportivitatea. Este interesantă soluția celor două bule, aleasă pentru partea superioară, care, pe lângă aspectul inedit, asigură și un spațiu suplimentar eventualilor pasageri din spate.
În ciuda aparențelor, RCZ este un model prietenos cu utilizatorii, începând chiar de la acces. Chiar și persoanele înalte aterizează fără probleme în scaunul profilat, datorită îngustării acoperișului în dreptul ușilor. Intri ușor, dar trebuie să o faci rapid dacă plouă, pentru că, la deschiderea ușii rămâne mult spațiu descoperit. Odată așezat în scaun, ai toate șansele să faci un corp comun cu mașina, pentru că totul este foarte aproape, de la spătarul bine profilat până la consola centrală. Ca un semn de rafinament, întregul ansamblu bord + consolă poate fi îmbrăcat în piele. Pare ciudat să discuți despre versatilitate la un coupe, dar cei de la Peugeot s-au gândit, probabil, la faptul că proprietarul lui RCZ trebuie să se ducă și la cumpărături, sau în vacanță, așa că au reușit să proiecteze un portbagaj de 384 litri, dificil de intuit din exterior. În plus, spătarul banchetei din spate se poate rabata cu ajutorul unei manete din portbagaj, spațiul cargo crescând astfel la un incredibil volum de 760 de litri.
[_newpage_]
RCZ are disponibile trei motoare, două cu benzină (200 și 156 CP) și unul diesel (163 CP). Dintre acestea am condus doar cele două extreme – cel de 200 CP, sinonim cu performanța, și cel diesel, sinonim cu economia. Fără îndoială, dacă vrei să rămâi în spiritul caroseriei, cel mai indicat este motorul turbo de 1,6 litri și 200 CP. Cu un cuplu maxim de 275 Nm și beneficiind de greutatea redusă a mașinii, acesta asigură accelerații demne de un model sport veritabil, ajungând la 100 km/h în 7,6 secunde. Interesant este și consumul, pe care nu am reușit să-l trecem de 12 litri / 100 km, în ciuda unor eforturi zdravene și deloc ecologice. Dar cel mai spectaculos aspect apare la accelerare, când motorul realmente „cântă“ o melodie sinonimă cu motoarele de competiție. Ca un veritabil instrument musical, o membrană vibrează în funcție de apăsarea pedalei de accelerație, controlând și amplificând zgomotul motorului. Iar senzația celui de la volan este că se află pe un circuit, la bordul multor sute de cai putere.
Dacă nu-ți dorești să arzi mult combustibil, ai la dispoziție varianta diesel, cu un cuplu de 340 Nm. Poți merge chiar sportiv cu un consum mai mic de 9 litri / 100 km. Oricum, 8,8 secunde până la 100 km/h nu este deloc o rușine. RCZ te ajută să fii econom, indicându-ți treapta de viteză recomandată la regimul respectiv. Cele două variante sunt echipate cu o cutie de viteze cu șase trepte.
Una peste alta, RCZ reprezintă altceva în familia Peugeot. Este un model pe care ai motive să ți-l dorești pentru ceea ce este. Așa că, băieți, haideți la cumpărături!
Date tehnice: | Peugeot RCZ |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.6 T |
Nr. usi/locuri | 2/4 |
Masa proprie/totala [kg] | 1345/1715 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4285/1845/1360 |
Ampatament | 2610 |
Volum portbagaj [l] | 320 (760) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.6 T |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1598 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 147(200)/5500 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 255/1700 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 231 |
0-100 km/h [s] | 7.6 |
Consum urban/extra/mixt | 6.7/6.7/6.7 |
Emisii CO2 [g/km] | 163 |