Renault are nevoie de o realizare destul de spectaculoasa pentru a sari peste stacheta ridicata de Megane II Sedan. Timp de doua zile, in Turcia, Fluence a incercat sa ne demonstreze ca mai nou inseamna mai bun.
- Calitatea interiorului
- Suspensie foarte confortabila
- Motoare pe benzina depasite
- Stabilitate la viteze mari
În ciuda prizei la public pe care o are Renault în România, anul 2009 nu a fost unul de loc blând cu marca din hexagon. Dacă în ultimele luni vânzările noului Symbol au prins avânt, al doilea exponent al gamei franceze (Megane II sedan) mai are un pic și iese din topul primelor zece mașini vândute la noi. Pentru un model care acum nu mult timp cocheta cu poziția de lider, situația actuală poate afecta liniștea de la petrecerea de Crăciun din acest an. Aici intervine generația a doua, produsă tot la fabrica din Turcia de la Bursa, cu ținta direct pe bucata de est a Europei, mare consumatoare de compacte în trei volume.
Știi toate modelele Megane II Sedan care se plimbă prin România? Nu am stat să le număr, dar am înțeles că sunt peste 35.000, toate vândute prin dealeri interni și nu aduse de pe la nemți, francezi sau olandezi. Asta numesc eu un succes comercial. Motivele? Dacă ar fi să privim simplist am putea da vina oricând pe raportul preț/dimensiuni, dar adevărul este că mașina a avut de partea ei mai multe atuuri.
Începând cu designul, imaginea de marcă și, de ce nu, fiabilitatea, versiunea sedan a Megane-ului și-a croit drum către mai multe parcări decât se așteptau mulți.
De la sedan la Fluence
În loc să agațe un portbagaj de partea din spate a unui Megane în două volume, designerii de la Renault au preferat să pună mâna pe planșa de desen și să își merite salariile. Rezultatul nu arată deloc rău, de fapt, aș putea spune că arată suficient de bine încât să te întrebi dacă nu cumva va implica un cost pe măsură.
Scopul principal pare a fi individualizarea la nivel estetic, detașarea de conceptul de hatch cu portbagaj și crearea unei indentități care să justifice un nume propriu. Fluence, și nu Megane III Sedan, se numește noua speranță a francezilor și cel puțin la nivel de prezență scenică e greu de criticat.
Bussiness Class
De la mașină la mașină Renault ține să ne demonstreze că își face temele în materie de interioare. Laguna, urmată de Koleos, Megane și Fluence sunt modelele care au schimbat multe din părerile preconcepute legate de plasticele „made in France“. Dacă îmi amintesc bine, în timpul ultimului test cu compacte, alegerea unui câștigător la capitolul interior între Golf și Megane a generat dispute aprinse în redacție.
[_newpage_]
La final a câștigat neamțul, dar marja a fost suficient de mică cât să mă coste câteva nopți nedormite. Minus display-ul digital pentru vitezometru, Fluence a primit exact același interior de la ruda în două volume. Versiunile în piele și dotări ce acoperă un A4 sunt spectaculoase, dar asta nu scade cu nimic din meritele celor mai populare (de bază). Singurul inconvenient ce merită amintit ar fi lipsa unor suporturi de pahare montate direct pe consolă și, pentru cei mai „asortați“ dintre noi, cantitatea mare de bej folosită. Cred că este pentru prima oară când mă plâng de așa ceva.
Nu mă voi plânge însă de spațiul de pe banchetă, sau în portbagaj, amândouă capitole esențiale pentru un sedan ce vrea să aibă carieră în Europa de Est. Concediile cu trei pasageri pe banchetă și cantități exagerate de bagaje nu vor descuraja nici un posesor de Fluence, timp și bani să fie.
O idee interesantă a fost eliminarea despărțitorului de metal între banchetă și portbagaj, motiv pentru care acum poți încărca obiecte lungi la fel de ușor ca într-un hatchback.
Economy Class
Oferta de propulsoare corespunzătoare lui Fluence se bazează pe trei unități și sunt sigur că ai auzit de toate: 1.6 benzină, 2.0 benzină si 1.5 dCi. În funcție de preferințe și buget se poate opta atât pentru cutii manuale cu 5 sau 6 trepte cât și pentru automate (cu 4 trepte sau CVT). Primul la test a fost modelul de intrare în gamă 1.6 l/110 CP benzină, cuplat la o transmisie manuală cu 5 trepte. Înainte de toate recunosc că am condus motoare aspirate ceva mai dispuse la cuplu, cât și mai silențioase, dar pentru 12.900 de euro performanțele sunt mulțumitoare.
Am auzit multe voci pe la conferința de presă care acuza lipsa propulsoarelor TCe (benzină cu turbină) din lista de motorizări. Sunt sigur că platforma ar fi permis montarea lor, dar din păcate nu sunt foarte sigur că cineva le-ar fi și cumpărat. Odată cu performanțele vin și costurile, iar Fluence trebuie să vândă în țări în care supraalimentarea nu reprezintă o prioritate la cumpărare.
Din motive similare nici la platformă nu s-a umblat prea mult, MacPherson pe față, semirigidă pe spate, singura noutate fiind servodirecția asistată electric ce a debutat pe Megane III. Stabil și sigur, mai puțin sportiv și rigid, Fluence va satisface cerințele de ordin dinamic a mai mult de 90% din clienții țintă. Pentru restul există oricând Focus Sedan sau Jetta, dar și ratele proporționale.
Întorcându-ne privirea către motorizări, recomandarea mea ar fi dieselul de bază (1.5 l dCi 85 CP), ce manifestă o curbă de cuplu mulțumitoare, consum redus și norme euro V bifate. Pentru 800 de euro în plus merită, mai ales că va recupera o mare parte din sumă atât cu rulajul kilometric cât și la revânzare.
Fluence nu este perfectă, ca orice mașină are puncte bune și punte slabe, dar înainte de toate este corectă atât ca performanțe cât și din punct de vedere financiar. Într-o perioadă în care valoarea banilor nu mai este un laitmotiv ci o realitate de fiecare zi, o abordare pragmatică poate fi exact ceea ce are nevoie piața auto.
Date tehnice: | Renault Fluence |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.6 MPI |
Nr. usi/locuri | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1225/1725 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4618/1809/1479 |
Ampatament | 2702 |
Volum portbagaj [l] | 530 (530) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.6 MPI |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1598 |
Sistem alimentare | injectie multipunct |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 81(110)/6000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 151/4250 |
Cutie de viteze | Manuala/5 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 185 |
0-100 km/h [s] | 11.7 |
Consum urban/extra/mixt | 8.8/5.3/6.5 |
Emisii CO2 [g/km] | 155 |